16:39|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 08:29
کد خبر: 3570

هدایت آب های سطحی دشت تبریز به دریاچه ارومیه از طریق زهکشی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: با زهکشی و مدیریت صحیح می توان آب های سطحی دشت تبریز را به بستر دریاچه ارومیه هدایت کرد.

هدایت آب های سطحی دشت تبریز به دریاچه ارومیه از طریق زهکشی

به گزارش باریش ، داود بهبودی در حاشیه بازدید از دشت تبریز و چندین طرح کشاورزی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: دشت تبریز به وسعت 100 هزار هکتار برای پایاب سد شهید مدنی تبریز طراحی شده بود.
وی افزود: بعد از بحران دریاچه ارومیه نتوانستیم از ظرفیت آبی سد شهید مدنی استفاده کنیم و به همین جهت طرح دشت تبریز نیز محدود و مقرر شد از بخشی از اراضی موجود جهت اصلاح الگوی کشت و طرح های آبیاری و زهکشی استفاده کنیم که برای این منظور 17 هزار هکتار از اراضی دشت مرند لحاظ شد.
بهبودی تصریح کرد: در مقطع کنونی باید تلاش کنیم الگوی کشت را از گونه های پر مصرف آب مثل سبزیجات به سمت کشت های باغی مثل پسته، کشت های گلخانه ای مثل خیار و گوجه و دانه های روغنی تبدیل کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی متذکر شد: بیش از 80 درصد نیاز ما به روغن خام از طریق واردات تامین می شود و هر قدر بتوانیم کشت این محصول را در استان توسعه دهیم به همان اندازه مسیر رسیدن به خودکفایی را در این محصول استراتژیک هموارتر کرده ایم.
وی در عین حال خاطرنشان ساخت: اصلاح گونه های کشت راندمان محصول را بالا می برد و توسعه کشت گلخانه ای با حداقل میزان مصرف آب محصول تولیدی را تا 10 برابر افزایش می دهد.
بهبودی یکی از راه های موثر و علمی هدایت آب های سطحی به سمت دریاچه ارومیه را زهکشی دشت تبریز عنوان و اضافه کرد: شاید تصور شود دشت تبریز با کمبود آب مواجه است، در حالی که این دشت به میزان بالایی آب سطحی دارد هر چند مقداری شور است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی توضیح داد: زهکشی ها با مدیریت سطح آب های زیرزمینی باعث اصلاح، کاهش شوری و ای سی خاک می شوند و می توان آبی را که از طریق زهکشی حاصل می شود به سوی بستر دریاچه ارومیه هدایت کرد.
وی با بیان اینکه یکی از چالش های بخش کشاورزی ما این است که به شکل اقتصادی اداره نمی شود، افزود: کشاورزی اقتصادی یعنی کشت گلخانه ای و گونه های مقاوم، اصلاح ژنتیک، اصلاح الگوی آبیاری و در نهایت توانمند سازی کشاورزان و بهره برداران  که بتوانند از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید حضور فعال داشته و محصول را به بازارهای صادراتی برسانند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید