04:37|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1395 - 13:48
کد خبر: 3556

انبار نفت شمال غرب کشور آماده افتتاح نشد/وقتی وعده‌ها محقق نمی‌شود

 انبار مرکزی نفت اورمیه به عنوان بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور با گذشت ۱۵ سال هنوز به سرانجام نرسیده و بهره برداری از آن نیازمند تزریق اعتبارات مورد نیاز است.

انبار نفت شمال غرب کشور آماده افتتاح نشد/وقتی وعده‌ها محقق نمی‌شود

به گزارش  باریش نیوز ، انبار مرکزی نفت اورمیه به عنوان بزرگ ترین انبار نفت شمالغرب کشور، در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار، در ۲۰ کیلومتری اورمیه در قالب ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور با در نظر گرفتن همه قوانین و ایمنی های پدافند غیر عامل در دست احداث بوده که طی یک دهه اخیر با مشکلات اعتباری زیادی دسته و پنجه نرم کرده است.

با افتتاح بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور در اورمیه ظرفیت ذخیره سازی انواع فرآورده های نفتی به ۱۱۹ میلیون لیتر افزایش یافته و این شهر تبدیل به یکی از قطب های مهم کشور می شود.

هر چند این طرح در سال ۸۰ به تصویب رسید ولی عملیات اجرایی آن با شش سال تاخیر در سال ۸۶ آغاز شد و مقرر بود در سال ۹۲ به بهره برداری برسد اما در حال حاضر با وجود پیشرفت فیزیکی بالای ۹۴ درصد با کندی روند اجرا مواجه است.

معارض ملکی، کمبود اعتبار و خلف وعده ها در حالی مطرح است که شرکت پخش فرآورد های نفتی اورمیه معتقد است در خصوص تاخیر این طرح چندان نقشی نداشته چرا که کارفرمای این انبار شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران است و اورمیه تنها نقش بهره بردار را دارد.

انبار مرکزی نفت اورمیه سال ۸۵ در ردیف طرحهای مصوب سفر هیئت دولت وقت به آذربایجان غربی قرار گرفت و با وجود همجواری استان با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، و ضرورت اتمام هر چه سریعتر طرح، هنوز مردم چشم انتظار افتتاح پروژه هستند.

اعمال تغییرات در طرح از سوی کارفرما و مشکلات پیمانکاری نیز بر این طرح همانند سایر طرحهای بزرگ عمرانی آذربایجان غربی سایه افکنده و امروز بعد از گذشت بالغ بر ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی طرح، شاهد رکود نسبی در اجرای طرح به دلیل عدم تزریق اعتبار مورد نیاز هستیم.

 

تسریع در روند اجرای انبار مرکزی اورمیه نیازمند اختصاص اعتبارات مورد نیاز است

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اورمیه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت اجرای پروژه انبار مرکزی نفت اورمیه گفت: عملیات اجرایی بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور در حال اجراست و هم اکنون ۹۴.۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اصغر توفیقی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه انبار مرکزی نفت اورمیه از سال ۸۶ آغاز شده است اظهار داشت: متاسفانه طی سالها به دلایل مختلف از جمله کندی روند تخصیص اعتبار مصوب و مشکلات پیمانکاری و معارض ملکی انبار مرکزی نفت اورمیه به مرحله افتتاح و بهره برداری نرسیده است.

وی با اعلام اینکه با وجود تلاش های زیاد این طرح به مرحله افتتاح در سفر ریاست جمهوری و هئیت دولت به استان نرسید ادامه داد: برای اجرای این طرح تاکنون ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اورمیه ادامه داد: کارفرمای این طرح شرکت پخش فرآورده های نفت ایران است و پیمانکار باید این طرح را تحویل شرکت نفت ایران دهد و شرکت پخش فرآورده های نفت اورمیه به عنوان بهره بردار از این انبار استفاده می کند اما در راستای تسریع در روند اجرا پیگیری و نامه نگاریهای زیادی صورت گرفته است.

 

اتمام طرح انبار مرکزی اورمیه نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتباراست

توفیقی با بیان اینکه اتمام این طرح نیازمند تزریق ۶۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است ادامه داد: در حال حاضر این طرح بالای ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی است که در صورت اختصاص بزودی اتمام و آماده بهره برداری می شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی اورمیه با بیان اینکه این انبار مرکزی از امکانات پشرفته زیادی برخوردار است گفت: با بهره برداری از این طرح انبار فعلی نفت اورمیه که در داخل شهر قرار دارد به این انبار منتقل می شود.

توفیقی افزود: در این انبار ۳۸ نقطه برای تخلیه و بارگیری نفتکش ها و دو مخزن آتش نشانی هر کدام به ظرفیت سه و نیم میلیون لیتر و سیستم پیشرفته آتش نشانی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: در این انبار طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور شامل دو مخزن با ظرفیت ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین، دو مخزن با ظرفیت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر، چهار مخزن با ظرفیت حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت سفید و سه مخزن با ظرفیت حدود ۳۵ میلیون لیتر گازوییل، پیش بینی شده است.

وی یاد آور شد: مخازن نفت سفید این انبار نفت به صورت دو منظوره طراحی شده و برای ذخیره سازی بنزین و گازوییل نیز از آنها استفاده می شود و تمامی مراحل مهندسی، خرید، ساخت، نصب و راه اندازی این انبار نفت توسط پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی انجام شده است.

 

خط لوله فرآورده های نفتی تبریز – اورمیه در دست اجراست

توفیقی با بیان اینکه همزمان با انبار مرکزی نفت اورمیه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی تبریز اورمیه نیز در دست اجراست گفت: این خط لوله با قطر ۱۴ اینچ با پوشش پلی اتیلن به طول ۲۲۲ کیلومتر در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفت اورمیه پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۶ درصد عنوان کرد و افزود: همچنین خط لوله منشعب از این طرح به قطر ۱۰ اینچ حد فاصل سلماس، خوی نیز در دست اجراست که با اتمام آن این سیکل تکمیل می شود.

وی کاهش هزینه های حمل فرآورده های نفتی از مهمترین مزیت های اجرای این خط لوله های انتقال است که در صورت بهره برداری شاهد تحول عظیمی در حوزه نفت در منطقه شمالغرب کشور خواهیم بود.

نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل کندی روند اجرای انبار مرکزی نفت اورمیه به خبرنگار مهر گفت: این طرح دچار معارض ملکی بود که هم اکنون با رفع آن عملیات اجرایی طرح ادامه دارد.

نادر قاضی پور کمبود اعتبار به همراه اختلاف بر سر اجرای خط لوله انتقال را از دیگر دلایل کندی روند اجرا عنوان کرد و اظهارداشت: مقرر بود خط لوله انتقال از دریاچه اورمیه اجرا شود که متاسفانه این خط انتقال از شبستر و تسوج اجرا شد که هم اکنون این مشکل نیز برطرف شده است.

به هر روی باید منتظر ماند و دید بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور در اورمیه بعد از گذشت ۱۵ سال تصویب و ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی بالاخره کلی آماده افتتاح و بهره برداری می شود یا خیر؟

مهر

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید