17:31|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 01:27
کد خبر: 3505

خطبه های نماز جمعه ارومیه/ 17 اردیبهشت 95

خطبه های نماز جمعه ارومیه 

خطبه های نماز جمعه ارومیه/ 17 اردیبهشت 95

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 خطبه اول:

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم؛ تبعیت از دستورات الهی، دوری از معصیت الهی و زندگانی با تقوا که تنها راه نجات انسان در دنیا و آخرت عبارت است از اینکه انسان دستورات الهی را تبعیت کند و از معصیت‌های الهی پرهیز کند.
27 رجب، مصادف با سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص) است. این ایام میمون و مبارک را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ و امیدوارم خداوند تبارک و تعالی ما را در دنیا و آخرت با پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام محشور کند.
به مناسبت این ایام، نکته‌ای را عرض می‌کنم؛ پیامبر بزرگوار اسلام مبعوث شد و از طرف خداوند تبارک و تعالی مأموریت پیدا کرد تا بشریت را هدایت کند و از ظلمت خارج کند. بزرگ‌ترین وسیله هدایت پیامبر بزرگوار اسلام و معجزه پیامبر بزرگوار اسلام قرآن کریم بود. پیامبر بزرگوار اسلام، این آیات الهی را از خداوند می‌گرفت و آیات را به جماعت تبلیغ می‌کرد و هر کس خواست به طرف خداوند برود و هدایت یابد راهش این است که به گفته‌های پیامبر بزرگوار اسلام و به دستورات قرآن عمل کند؛ و ما باید به قرآن بیشتر اهمیت دهیم. معجزه پیامبر بزرگوار اسلام وسیله هدایت بشر عبارت است از قرآن کریم. باید در زندگانی فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و تمام زمینه‌ها قرآن کریم حاکم باشد تا ما تربیت پیدا کنیم تا بتوانیم به خداوند تبارک تعالی برسیم. اگر قرآن در زندگانی ما مطرح نباشد در حقیقت ما از تربیت و هدایت پیامبر بزرگوار اسلام بهره‌مند نشدیم. لذا اگر به قرآن نگاه کنیم خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: «هرچقدر می‌توانید قرآن زیاد بخوانید. ما قرآن را برای پند گرفتن قراردادیم برای کسی که پند بگیرد.» در روز قیامت پیامبر بزرگوار اسلام در محضر خداوند تبارک و تعالی شکایت می‌کند که خداوندا قوم من قرآن را مهجور شمردند. لذا ما باید به قرآن رغبت نشان دهیم و قرآن باید در منزل، اداره، حکومت و سیاست حاکم باشد.
امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه در جاهای مختلف نهج‌البلاغه می‌فرماید: این قرآن نصیحت کننده است و در نصیحت قرآن خیانت نیست. قرآن انسان را در مسیر درست نصیحت می‌کند؛ شیطان آدم و حوا را نصیحت کرد و قسم خورد که من شما را نصیحت می‌کنم و از این میوه بخورید تا همیشگی باشید ولی آدم و حوا از نصیحت شیطان گمراه شدند ولی قرآن اینطور نیست و در نصیحتش خیانت نیست بلکه قرآن هدایت‌کننده است و انسان را گمراه نمی‌کند بلکه انسان را به صراط مستقیم می‌برد.
قرآن به انسان هیچ وقت دروغ نمی‌گوید؛ با انسان صادقانه برخورد می‌کند. امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه می‌فرماید: ای جماعت بدانید هر کس با قرآن بشیندو برخیزد دو مسئله اتفاق می‌افتد: یا بر هدایت، تقوا، اعتقاد و ایمان طرف اضافه می‌شود، یا از بی‌بصیرتی یا بی‌تقوایی اش کم می‌شود. قرآن پر از سود است و باید دردهای خود را از قرآن درمان کنیم.
در روز قیامت در عرصات محشر از طرف خداوند، ندا می‌آید: ای انسان‌ها آگاه باشید هر کاشت و عملی که در دنیا انجام داده‌اید همان را برداشت می‌کنید مگر آنان که از اهل قرآن باشند و به فرموده خداوند تبارک و تعالی عمل کردند پس بر ما وظیفه است اگر امت پیامبر بزرگوار اسلام و اگر تابع پیامبر بزرگوار اسلام هستیم باید با معجزه و وسیله هدایت پیامبر آشنا باشیم.
امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه، خطاب به سلمان فرمود: که ای سلمان برو قرآن بخوان، قرآن یاد بگیر، قرائت قرآن کفاره گناهان است قرآن خواند باعث می‌شود عذاب الهی کم شود و مثل پرده عمل می‌کند تا عذاب الهی کم شود و انسان می‌تواند از عذاب الهی در امان باشد هر کس با قرآن نشت و برخاست کند رحمت خداوند نازل می‌شود ملائکه استغفار می‌کنند بهشت برای پذیرایی از چنین اشخاصی مشتاق می‌شود و خداوند تبارک و تعالی از چنین شخصی راضی می‌شود.
برادران و خواهران به قرآن زیاد اهمیت دهیم باید حداقل 50 آیه و چند صفحه ای قرآن بخوانیم به حالات امام (ره) نگاه کنیم با آن همه مشغله‌ای که داشتند روزی 3 جز قرآن می‌خواندند و در محیط خانواده تشویق کنید فرزندانتان قرآن بخوانند و برای فرزندان خود قرآن بگیرید.
پیامبر اسلام همواره در انتخاب رئیس و مدیر علاوه بر شاخص‌های مثبت دیگر از معیار قرآن خواندن و انس افراد با کلام وحی بهره می‌گرفتند که این مهم می‌طلبد در انتخاب مسئولان و مدیران در ادارات از این شاخصه مهم در انتخاب افراد صالح در رأس امور کمک بگیریم.
امیدوارم در این ایام با قرآن انس بیشتری داشته باشیم و در زندگی فردی و اجتماعی خود از قرآن بهره‌مند شویم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ ال
صَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

***********************************

 

 خطبه دوم

خودم و همه‌ی شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی، عمل به دستورات الهی و پرهیز از محرمات دعوت می‌کنم که تنها راه نجات ما انسان‌ها تبعیت از دستورات الهی و پرهیز از محرمات است.

در خطبه‌ی دوم چند مسئله را به‌صورت خلاصه و فشرده به محضرتان عرض می‌کنم.

مقام معظم رهبری اخیراً با مسئولین آموزش و پرورش و معلمین دیداری داشتند و صحبت‌های مهمی کردند و در عید مبعث مطالبی را مطرح کردند که همه مهم و قابل تأمل است و باید همگی ما بارها و بارها این مطالب را بازخوانی کنیم. مقام معظم رهبری به‌عنوان حکیمی که مشکلات جامعه را رصد می‌کند کاملاً درد و درمان را تشخیص می‌دهند و بر همگی ما لازم است به فرمایشات حضرت آقا دقت کرده و مسئولین موظف‌اند به بندبند بیانات ایشان عمل کنند وگرنه همگی در محضر خدای تعالی مسئول هستیم.

من به چند مسئله از فرمایشات حضرت آقا اشاره می‌کنم و امیدوارم که ان شاءالله بتوانم آن مطالب را به محضرتان برسانم.

 مسئله اول: تربیت آموزش و پرورش و معلمین 

 

حضرت آقا در رابطه با تربیت آموزش و پرورش و معلمین صحبت کرده و گفتند: الان در جامعه ی ما در مقابل تربیت حریف داریم و حریف عبارت از نظام سلطه است. ما می‌خواهیم تربیت و فرهنگ دینی خودمان را در ذهن فرزندانمان رسوخ دهیم و حریفمان هم که همان نظام سلطه و در رأس آن آمریکاست می‌خواهد سبک زندگی خود را به ذهن جماعت رسوخ دهد. ایشان فرمودند: در این میان نظام سلطه به این نتیجه رسیده است که مانند قبل لازم نیست لشکرکشی مفصل کرده و به مملکت حمله کند و در این راه هزینه کند. اینان الان از راه نفوذ وارد شده اند و آن عبارت از این است که خواسته‌های خود را به نخبه‌های هر مملکت نفوذ می‌دهند و آنان را با خواسته‌های خود تربیت می‌کنند و در حقیقت آنان را پیاده نظام خود می‌کنند. حالا این مثال را خود من عرض می‌کنم و فرمایش حضرت آقا نیست، خیلی پوزش می‌طلبم سگ بازی در دین ما نیست. سگ حیوان نجس العینی است که حتی اگر در اقیانوس هم فروکنی پاک نمی‌شود اما می‌بینیم که طوری تبلیغ می‌کنند که بچه‌ی مسلمان آن‌چنان سگ را بغل کرده و می‌بوسد و آن را به حمام می‌برد و شب با آن می‌خوابد. سبک زندگی خود را به ما رسوخ می‌دهند، لازم نیست یک آمریکایی یا اروپایی را به مملکت ما بیاورند و این فرهنگ را پیاده کنند. از بین خود مسلمانان همین کار را می‌کنند، وقتی فکر ما فکر غربی باشد اینگونه می‌شود، لازم نیست نیرو بفرستد. وقتی فکر استادی را عوض کند حرف آنها را به زبان خواهد آورد و این استاد به زبان آنها سخن گفته و فرهنگ آنان را تبلیغ می‌کند. این مسئله‌ی بسیار خطرناکی است مسلمانان باید خیلی دقت کنند، باید دشمن و حریف خود را خوب بشناسیم. تقریباً مشابه این کلمات و کامل‌تر از اینها را امیر المومنین درنهج البلاغه فرموده‌اند، عده‌ای از افراد هستند که بجای اینکه ببینند پیغمبر چه می‌گوید و فرهنگ بومی ما چیست شیطان را برای خود ملاک و معیار قرار می‌دهند و شیطان اینان را برای خود شریک قرار داده است. امام (ره) فرمودند: شیطان بزرگ آمریکاست و آمریکا مصداق عینی شیطان است. عده‌ای شیطان را برای خود الگو قرار می‌دهند و شیطان قلوب آنان را تسخیر می‌کند و نتیجه این می‌شود که شیطان با چشم اینان می‌بیند و با زبان اینان سخن می‌گوید.

 مسئله دوم: پرهیز از ترویج فرهنگ غرب

دومین مسئله‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند: ما باید از ترویج فرهنگ غرب پرهیز کنیم. در ممالک دیگر اجازه نمی‌دهند که زبان فارسی تبلیغ شود ولی اینان به گونه‌ای رسوخ داده‌اند که ما در مهد کودک‌ها هم به فرزندان خود انگلیسی یاد می‌دهیم. ایشان فرمودند: آموختن انگلیسی بد نیست ولی اینان بدین‌وسیله می‌خواهند فرهنگ خود را بما رسوخ دهند. مثلاً در کانون‌های زبان یاد می‌دهند که دوست‌دختر و دوست‌پسر چگونه با زبان انگلیسی به هم ابراز علاقه کنند و کم‌کم بدین‌وسیله طرف یاد می‌گیرد که چگونه با نامحرمان رفتار کرده و سخن بگوید. در خطبه‌ی اول راجع به اهمیت قرآن عرض کردم، فرزندان ما چه مقدار قرآن بلد هستند؟ من خودم را عرض می‌کنم آنقدری که برای انگلیسی آموختن فرزندانمان هزینه می‌کنیم یک‌هزارم آن را برای آموزش قرآن هزینه می‌کنیم؟!

حضرت فاطمه‌ی زهرا خادمه ای بنام فضه داشتند، در حالات ایشان نوشته‌اند که بیست سال هرچه از ایشان می‌پرسیدند با قرآن جواب می‌داد. اشکالی ندارد که ما زبان‌های دیگر را هم بلد باشیم اما اهمیت بدهیم به اینکه اینان بدین‌وسیله می‌خواهند فرهنگ خود را بر مملکت ما حاکم کنند. حضرت آقا فرمودند: مسئله‌ی استقلال سیاسی و فرهنگی خود را باید به فرزندان خود بیاموزیم، استقلال نعمت بزرگی است. برخی افراد خیلی ظاهربین هستند، فردی در زمینه‌ی هواپیمایی ما با بنده حرف می‌زد و گفت: هواپیماهای قطر فوق‌العاده پیشرفته و مجهز هستند اما در مقابل هواپیماهای ما کهنه و فرسوده هستند. در جواب عرض کردم میدانی در عوض ما چه ها داریم که آنها ندارند؟ ما استقلال داریم. مردانگی داریم ولی آنها ندارند. ما حاضریم نان خالی بخوریم ولی زیر بار منت، چلوکباب نخوریم. استقلال همین است. انسان سرپا بایستد و به ظالمان سر خم نکند. برخی متأسفانه زندگی را فقط در بخور و بخواب می دانند، اگر اینگونه بود پیغمبر و اهل بیت (ع) می‌بایست بهترین زندگی‌ها را داشتند. انسانیت عبارت است از اینکه انسان مستقل و آزادمرد باشد و چقدر برای ما افتخار است که جلوی ابرقدرت‌ها ایستاده‌ایم و یکی نمی‌تواند بما زور بگوید.

 مسئله سوم: حفظ آداب اسلامی  و تحمل مخالف در جامعه نهادینه شود

مسئله‌ی بعدی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند این است که ما باید ادب یاد بگیریم و رفتار و حرف زدنمان توأم با ادب باشد، مخالف را تحمل‌کنیم؛ اگر کسی از ما انتقاد کرد شروع به بد و بیراه گویی نکنیم. باید ادب اسلامی را رعایت کنیم و مسئولان ما در رأس امور باید با ادب سخن بگویند. معذرت می‌خواهم خدای متعال شاهد است که قصد توهین به کسی را ندارم، اولاً به خاطر شرکت گسترده‌ی مردم در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم و عرضم این است که در جامعه‌ی اسلامی شایسته نیست که هواداران افراد منتخب رقص و پایکوبی کنند. قصد توهین و جسارت ندارم ولی مردم نباید از این قبیل کارها تشویق کرده و اجازه دهند که این قبیل مسائل در جامعه نهادینه شود. از خدا توفیق بخواهیم که بتوانیم به وظایف خود عمل کرده و هرکس هم که وظیفه‌ی خود را درست انجام ندهد خودش متضرر است و در نهایت خواسته‌ی الهی محقق خواهد شد.

 مسئله چهارم: جریان «بعثت» و  «جاهیلت»

حضرت آقا در ادامه مسئله‌ی جاهلیت را مطرح کردند. هرکس از دین خود دست کشیده و پیرو هوای نفس شود خدا عده‌ی دیگری را آورده و جایگزین آنها می‌کند. اسلام مسئله‌ی عقلانیت را مطرح کرده است، باید بدین نکته توجه داشته باشیم که در تمامی امور عقل و منطق خود را بکار ببندیم و در هر امری هم در نهایت اسلام و عقلانیت پیروز می‌شود. در نظر بگیریم که شاخصه‌ی اصلی اسلام عقلانیت است. نظام و مملکت ما به برکت وجود ائمه‌ی اطهار (ع) ایستاده است و آن بزرگواران پشت سر این مملکت هستند، خون شهدا پرچم انقلاب را سیراب می کند ما هم وظیفه داریم به اسباب آن کمک کرده و در مقابل باطل و کفار بایستیم. همه باید تلاش کرده و مملکت خود را آباد کنیم.

پروردگارا به عظمت و احترام پیامبر نظر رحمت خود را از ما مضایقه نکن. رحمت و برکات خود را برما نازل بفرما. در ظهور آقا امام زمان تعجیل بفرما و قلب نازنین آن حضرت را از ما راضی و خشنود بدار. دعاهای آن حضرت را شامل حال ما بفرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید