14:12|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 - 03:03
کد خبر: 3470

تقویت روابط مرزی با افتتاح پایانه مرزی پلدشت

ا بهره برداری از پایانه مرزی پلدشت مجهزترین پایانه مرزی آذربایجان غربی روابط مرزی ایران با کشورهای همسایه تقویت و زمینه رونق اقتصادی منطقه فراهم می شود.

تقویت روابط مرزی با افتتاح پایانه مرزی پلدشت

به گزارش باریش، شرایط جغرافیایی و هم مرزی با سه کشور خارجی، آذربایجان غربی را در موقعیت ویژه مرزی و جغرافیایی قرار داده موقعیتی که توجه به آن گسترش رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.

این استان از شمال با جمهوری آذربایجان و از غرب با کشورهای عراق و ترکیه همسایه است که این مسئله موجب ارتقای اهمیت ژئوپلیتیک این منطقه شده است.

آذربایجان غربی به‌دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی رسمی با کشورهای جمهوری خودمختار نخجوان، ترکیه و نیز عراق دروازه ایران به بازارهای جهانی و اروپایی است ویژگی منحصر به فردی که مسئولان می تواند با برنامه ریزی دقیق و اصولی بهره کافی را از آن ببرند.

اختصاص بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی با کشورهای همسایه، مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین استانهای مرزی آذربایجان غربی با استان و شهرهای مرزی کشورهای همسایه، انجام واردات و صادرات کالاها از طریق مرزهای آذربایجان غربی، جای شکی برای ایجاد توسعه و تقویت شهرهای مرزی نمی گذارد موضوعی که سالهای گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

 

پایانه مرزی پلدشت مسیر هموار رونق مبادلات اقتصادی ایران با آسیاو اروپاست

پلدشت شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی در ۴۷ کیلومتری غرب ماکوست که در سال ۱۳۸۸ از شهرستان ماکو جدا شد و به جرگه ۱۷ شهرستان استان پیوست، در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس پایانه مرزی پلدشت و در فاصله ۲۳۰ کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته که با وسعت ۱۸.۲هکتار بعنوان یکی از دروازه های جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان محسوب می شود.

با ساخت پل موسوم به «دوستی» بین ایران و جمهوی خود مختار نخجوان، برنامه ریزی و ساخت تاسیسات پایانه مرزی پلدشت در محل مذکور در راس برنامه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت.

مسیر پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان و قفقاز در شمال کشور بسیار هموار است و وجود این مسیر هموار و مناسب رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده است، همچنین از این مسیر است که ایران انرژی مصرفی جمهوری خودمختار نخجوان، یکی از جمهوری های آذربایجان را تامین می کند.

در سومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۹ با مهر خوردن نخستین گذرنامه به دست وزیر راه و ترابری وقت، فعالیت رسمی این مرز آغاز شد، از این مرز همچنین امکان دسترسی به خاک ترکیه از طریق خاک خاک جمهوری خودمختار نخجوان در مرز سدرک – دیل اوجی وجود دارد که می تواند بعنوان ظرفیتی ویژه برای کاهش بار مسافران پایانه مرزی بازرگان مورد بهره برداری قرار گیرد.

در این مرز همچنین با نظارت مرزبانی علاوه بر گذرنامه های رسمی، برای مردم ساکن مناطق مرزی این منطقه گذرنامه محلی صادر می شود، در پایانه مرزی پلدشت نیز تمام ارگان های مستقر در ایست اجباری پایانه ها فعالیت می کنند، مردم آذری زبان جمهوری خود مختار نخجوان هم به دلیل قرابت فرهنگی موجود، پنجشنبه ها برای خرید و دیگر تعاملات اقتصادی و تجاری در پنج شنبه بازار شهستان پلدشت حاضر می شوند.

پایانه مرزی پلدشت امروز به بهره برداری می رسد

مدیر پایانه مرزی شهرستان پلدشت در خصوص مزیت های این پایانه مرزی و جزییات عملیات اجرایی آن گفت: پایانه مرزی این شهرستان به عنوان یكی از پایانه های مجهز استان آذربایجان غربی آماده بهره برداری شده است.

ایرج آزادی با بیان اینكه این پایانه مرزی امروز ظهر چهارشنبه با حضور مسئولان داخلی و خارجی مورد بهره برداری قرار می گیرد، اظهار داشت: عملیات اجرایی این پایانه از نیمه دوم سال ۹۱ در زمینی به مساحت بیش از ۱۰ هكتار شروع شده و اجرای این طرح با صرف افزون بر ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به پایان رسیده و فردا با حضور مسئولان كشوری و استانی و با مهمانانی از جمهوری خود مختار نخجوان افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه با افتتاح این طرح زمینه توسعه و بالندگی اقتصادی شهرستان مرزی پلدشت كلید خواهد خورد افزود: پایانه مرزی پلدشت اولین پایانه كشور است كه سالن تجاری و سالن مسافری آن همزمان افتتاح می شود، افزود: سالن مسافری آن در یك هزار و ۶۵۶ مترمربع زیربنا و سالن تجاری آن نیز در یك هزار و ۲۳ متر مربع زیربنا ساخته شده است.

آزادی در ادامه سر درب ها، باسكول ها، محوطه سازی، سستیم برق اضطراری، دیوارهای محوطه و پاركینگ ها را از اجزای اصلی این پایانه عنوان كرد و گفت: با بهره برداری از این پایانه مرزی، ظرفیت آن به ۲.۵ برابر كنونی افزایش می یابد.

تردد ماهانه ۵۰۰۰دستگاه کامیون از پایانه مرزی پلدشت

وی افزود: هم اكنون ظرفیت این پایانه در ماه خدمات رسانی به بیش از دو هزار دستگاه كامیون است كه بعد از بهره برداری و افتتاح، شاهد تردد ماهانه بیش از پنج هزار دستگاه كامیون از این پایانه مرزی خواهیم بود.

مدیر پایانه مرزی پلدشت گفت: با بهره برداری از این پایانه مرزی، تعداد كامیون های خروجی از مرز پلدشت روزانه از ۷۰ دستگاه كامیون به ۳۰۰ دستگاه كامیون افزایش خواهد یافت.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی نیز در خصوص مشخصات فاز یک طرح جامع پلدشت به خبرنگاران گفت:این فاز شامل محوطه سازی و احداث ساختمانهای تجاری و مسافری پایانه مرزی پلدشت است که امروز همزمان با حضور مقامات دو کشور ایران و جمهوری خودمختار نخجوان به بهره برداری می رسد.

عبدالحسین علی اکبری با بیان اینکه در این پروژه ۴۵۰ هزار متر مکعب حجم خاکریزی، ۸۰ هزار متر مکعب سنگ برداری، دیوار کشی ۱۴۰۰ متر طول انجام شده است اظهارداشت: فاز دوم طرح جامع مشتمل بر سنگ چینی شیروانی خاکی جاده نقطه صفر مرزی، پارتیشن بندی سالنها، تکمیل کفسازی محوطه، تکمیل بتن پلاک، احداث دربهای ریلی و ... با اعتباری بالغ بر ۷۷ میلیارد ریال از مهر ماه سال ۹۴ شروع و در حال اجراست.

 پایانه مرزی پلدشت از شاهراه‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به بازارهای آسیای میانه از طریق آذربایجان‌غربی به شمار می‌آید.

این پایانه در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو در جوار رودخانه مرزی ارس قرار دارد و حدود ۴۰ سال از رسمی‌شدن آن می‌گذرد.

جمهوری خودمختار نخجوان طرف مقابل پایانه مرزی پلدشت است که امکان دسترسی به کشور ترکیه از طریق خاک جمهوری نخجوان با هدف کاستن از تراکم انبوه کاری در مرز بازرگان که در فاصله نه چندان دوری از این پایانه قرار دارد، وجود دارد و با طی مسافتی حدود ۵۰ کیلومتر می‌توان از طریق مرز سدرک دیل اوجو وارد ترکیه شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید