22:17|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1395 - 03:07
کد خبر: 3292

هوای 21 استان کشور از امروز انتخاباتی شد

تعرفه‌ها و صندوق‌های مرحله دوم انتخابات مجلس برای همه 55 حوزه انتخابیه فرستاده شده است.

هوای 21 استان کشور از امروز انتخاباتی شد

به گزارش باریش ، هوای 21 استان کشور از امروز انتخاباتی شد؛ طبق اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از بامداد امروز  به مدت یک هفته آغاز شد. 

تعرفه‌ها و صندوق‌های مرحله دوم انتخابات مجلس در دهم اردیبهشت نیز برای همه 55 حوزه انتخابیه فرستاده شده است. در این مرحله از انتخابات، 138 نامزد برای نشستن بر 69 کرسی بهارستان با هم رقابت می کنند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 207 حوزه اصلی و یک هزار و 32 حوزه انتخابیه فرعی در هفتم اسفند برگزار شد که در نهایت با مشارک 34 میلیون نفر، (معادل 62 درصد واجدان شرایط) 221 نماینده انتخاب شدند و تعیین سرنوشت 69 کرسی باقیمانده به مرحله دوم انتخابات در 10 اردیبهشت موکول شد.

به گفته علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور، تاکنون اعتبارنامه 221  نماینده منتخب به اداره کل قوانین مجلس و شورای نگهبان ارسال شده است و تکلیف 69 نماینده دیگر نیز در مرحله دوم و از بین 138 نامزد مشخص می شود. 

انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، با شروع تبلیغات نامزدها از بامداد روز 2  اردیبهشت آغاز می شود و تا ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 9 اردیبهشت ادامه دارد.

در این مرحله از انتخابات حدود 320 هزار نفر از عوامل اجرایی از جمله 124 فرماندار و 185 بخشدار در حدود 15 هزار و 350 شعبه در 55 حوزه انتخابیه فعالیت می کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر آمادگی کامل وزارت کشور برای برگزاری انتخابات اعلام کرده است در این مرحله، 15 هزار و 350 شعبه در 21 استان کشور در نظرگرفته شده است  و حدود 19 میلیون تعرفه، صندوق‌‌ها و دیگر ملزومات مرتبط با برگزاری مرحله دوم انتخابات نیز به استان ها ارسال شده است.

بنابه گفته امیری سخنگوی وزارت کشور تعرفه‌های مرحله نخست انتخابات برای مرحله دوم قابل استفاده نیست به همین علت تعرفه‌های جدید و دارای ویژگی‌ها و شاخص‌های امنیتی لازم با شکل و رنگ‌های متفاوت برای هر استان به منظور استفاده در مرحله دوم چاپ شده است.

اما 21 استانی که برگزار کننده دور دوم انتخابات هستند، عبارتند از: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، فارس، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد.

بیشترین کرسی‌های باقیمانده به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد؛ این استان با 9 کرسی خالی در انتظار دور دوم انتخابات نشسته است.

در خوزستان 7 کرسی، آذربایجان غربی 6 کرسی، لرستان 5 کرسی، فارس، زنجان و گلستان هر یک 4 کرسی، ایلام، تهران، گیلان و مرکزی 3 کرسی و اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، مازندران و همدان 2 کرسی و خراسان رضوی، هرمزگان و یزد نیز 1 کرسی بلاتکلیف مانده است که با برگزاری دور دوم انتخابات در 10 اردیبهشت، تکلیف آنها مشخص می شود.

فرایند رای‌گیری مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از ساعت هشت صبح روز جمعه 10 اردیبهشت 1395 آغاز می‌شود.

در این دور انتخابات افرادی می توانند در رای گیری شرکت کنند که در مرحله اول انتخابات یا در هیچ حوزه انتخابیه رای نداده باشند و یا در حوزه هایی رای داده باشند که انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است و برابر قانون انتخابات، شرکت کنندگان در مرحله دوم انتخابات، باید در همان حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول رای داده اند، رای خود را به صندوق بیندازند.

ملاک قانونی برای رای دهندگان نیز همانند دور اول، 18 سال تمام است و رای دهندگان برای تسریع در روند اخذ رای در روز رای‌گیری علاوه بر شناسنامه، بایدکارت ملی خود را همراه داشته باشند.

انتخابات دور دوم مجلس به دلیل سهم 24 درصدی کرسی های باقیمانده در تعیین سرنوشت جناح های سیاسی از حساسیت بالایی برخوردار است. 

پیش از انتخابات دور دوم، دو جناح اصلی اصولگرا و اصلاح‌طلب با عنوان‌ ائتلاف بزرگ اصولگرایان و فهرست امید کاندیداهای خود را معرفی کرده اند و فارغ از کم و کیف صوری و اجرایی دور دوم انتخابات، این مرحله از انتخابات از لحاظ کشاکش و رقابت جریان‌های سیاسی نیز قابل توجه است؛ به نحوی که کنشگران هر یک از جریان‌های سیاسی مدعی‌اند با پیروزی در این دور از انتخابات، فاتح انتخابات دهم پارلمان هستند. 

بر طبق ماده 9 از فصل اول قانون انتخابات "چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان اکثریت حداقل یک چهارم آراء حاصل نگردد، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد، بدین ‌معنی که از بین نامزدهایی که اکثریت حداقل یک چهارم آراء را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که ‌بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام‌ آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود".

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید