01:08|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 01:49
کد خبر: 3205

اعتراض روحانی و ظریف جواب داد/ بیانیه ضد ایرانی قرائت نشد/ مقامات ایران، اجلاس پایانی را تحریم کردند

«دلیل حضور نیافتن مقام‌های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و "چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب‌الله لبنان" در این بیانیه بوده است.»

اعتراض روحانی و ظریف جواب داد/ بیانیه ضد ایرانی قرائت نشد/ مقامات ایران، اجلاس پایانی را تحریم کردند

به گزارش  باریش ، نشست سران سازمان همكاری اسلامی امروز (جمعه) در استانبول با صدور بیانیه ای به كار خود پایان داد. بیانیه این نشست به علت مخالفت برخی اعضا قرائت نشد.

 

در مراسم پایانی این نشست، ابتدا "ایاد امین المدنی" دبیرکل سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرد و سپس اردوغان با اعلام اینکه ترکیه هیچ قرضی به صندوق سازمان همکاری اسلامی ندارد گفت که کشورش دو میلیون دلار به صندوق ویژه حمایت سازمان همکاری اسلامی در سال آینده اهداء می‌کند.

 

 

به نوشته فارس، اردوغان در ادامه متنی را قرائت کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با بیانیه اختتامیه این نشست، موافقت کرده‌اند و امیدواریم که این بیانیه، آغاز خیر و صلح برای همه کشورهای عضو باشد به ویژه که ما نماینده یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان در جهانیم و در این نشست برای رفاه و صلح همه ملتهایمان برای 3 روز متوالی شرکت کردیم.

 

 

در حالی که برخی رسانه‌های عربی نزدیک به عربستان سعودی، طی چند روز گذشته بارها ادعا کرده بودند که قرار است در بیانیه پایانی امروز به پیشنهاد عربستان، دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی محکوم شود و بندهای این بیانیه نیز مشابه بندهایی نشست اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی در جده خواهد بود؛ اما متن قرائت شده از سوی اردوغان فاقد این مسئله بود.

 

حتی عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، دیروز در مصاحبه با یک شبکه ماهواره‌ای ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساسش علیه ایران گفته بود که بیانیه پایانی نشست امروز علیه ایران خواهد بود.

 

نگاه معنادار رئیس جمهور ایران به پادشاه عربستان

 

خبرنگار شبکه الجزیره، در این‌باره اظهار داشت که وجود اختلاف میان اعضای شرکت‌کننده در نشست سازمان همکاری اسلامی بر سر بیانیه پایانی این نشست مانع اصلی قرائت بیانیه پایانی مفصل بود.

 

روزنامه "الوطن" قطر نیز نوشت: با وجود آنکه نشست اختتامیه سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به طور مستقیم پوشش داده می‌شد، هیچ بیانیه پایانی قرائت نشد و شرکت‌کنندگان صرفا با بالا بردن دستهایشان، موافقت مجدد خود با بیانیه استانبول را اعلام کردند.

 

خبرنگار شبکه الجزیره خبر داده است که انتظار می‌رود، رئیس‌جمهوری ترکیه و ایاد مدنی، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی، عصر امروز نشستی مطبوعاتی برگزار کرده و ضمن ارائه دستاوردهای این نشست، بیانیه پایانی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

 

 

 

 

بی بی سی نوشته است: حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نشست پایانی اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت نکردند.

 

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که دلیل حضور نیافتن مقام‌های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و "چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب‌الله لبنان" در این بیانیه بوده است.

 

با وجود گذشت چند ساعت از برگزاری مراسم اختتامیه، هنوز بیانیه پایانی اجلاس منتشر نشده است.

 

پیش از آغاز اجلاس سران، وزیران خارجه کشورهای عضو برای تهیه و تایید پیش‌نویس بیانیه نهایی تشکیل جلسه دادند که در آن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت از پیش‌نویس ارائه شده انتقاد کرده بود.

 

آقای ظریف در آن نشست گنجاندن "چهار بند ضد ایرانی و یک بند ضد حزب‌الله لبنان" در پیش‌نویس بیانیه پایانی را "بر خلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع اسرائیل" توصیف کرده بود.

 

آقای روحانی در سخنرانی دیروز خود در استانبول لحنی نسبتا مسالمت‌جویانه داشت و بدون انتقاد صریح از دیگر کشورهای اسلامی، درباره رشد افراط گرایی در منطقه و "خطر اسرائیل" هشدار داد.

 

 

سایت آمریکایی رادیوفردا آورده است:  نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، ترکیه، روز جمعه، ۲۷ فروردین‌ماه، در حالی به پایان رسید که بیانیه مورد اعتراض ایران در مراسم اختتامیه آن خوانده نشد.

 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مقامات عربستان سعودی را متهم کرد که مانع باز شدن باب بحث و گفت‌وگو درباره این بیانیه شده‌اند.

 

در یکی از بندهای مورد اشاره رخداد حمله به اماکن دیپماتیک عربستان سعودی در ایران محکوم شده است. یکی دیگر از این بندها نیز ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم می‌کند و خواستار تغییر سیاست ایران دراین‌باره می‌شود.

 

خبرگزاری مهر گزارش داده که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، و هیئت همراه او در اعتراض به «وجود بندهای ضدایرانی در بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی» در مراسم اختتامیه نشست استانبول حضور نیافتند.

 

 

بخش فارسی دویچه وله آلمان نیز از تیتر "رویارویی ایران و عربستان" استفاده کرد و نوشت: "جنگ نیابتی ایران و عربستان" بر نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی سایه افکنده است. اردوغان می​گوید باید اختلاف شیعه و سنی کنار گذاشته شود. روحانی گفت ایران با عربستان مشکلی ندارد.

 

شهین‌دخت مولاوردی معاون رئیس جمهور ایران گفته است: «قبل از برگزاری اجلاس، پادشاه عربستان از میزبان مدال گرفت تا مشخص شود كه برخی دولت​های اسلامی تا چه میزان دغدغه رعایت حقوق انسانی و حمایت از مظلومان را دارند.»

 

در پیش‌نویس بیانیه سران کشورهای اسلامی از جمله "محکومیت حمله به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران"، "محکومیت دخالت​های ایران در امور داخلی بحرین، یمن، سوریه و سومالی" و "محکومیت حمایت ایران از تروریسم" پیشنهاد شده است.

 

 

بخش فارسی سایت صدای آمریکا نیز به قرائت نشدن بیانیه ضد ایرانی اشاره کرد و نوشت: خبرگزاریآناتولی گزارش داد سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تنها با قرائت بیانیه مشترکی درباره فلسطینیها پایان یافت.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس این اجلاس در سخنرانی پایانی این اجلاس گفت تصمیمانی که ما در استانبول گرفتیم، به بیش از یک میلیارد نفر از مردم امید می دهد.

 

وی با اشاره به توافق بر سر بیانیه حمایت از فلسطینی‌ها گفت جهان اسلام هرگز مردم فلسطین را تنها نمی‌گذارد.

 

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز گفته، در حاشیه این نشست عربستان علیه ایران فعالیت زیادی داشته و چهار مقاله ضد ایرانی در اختیار سران سازمان همکاری اسلامی قرار داده است.

 

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، بخش‌هایی از بیانیه پایانی این اجلاس با تحریک عربستان سعودی علیه ایران تنظیم شده است.

منبع:جام نیوز

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید