09:29|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 02:24
کد خبر: 3133

فرهنگ رانندگی در ارومیه

چقدر رانندگی در این روزهای بهاری و طبیعت زیبای آن دل انگیز می باشد.

فرهنگ رانندگی در ارومیه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز , چقدر رانندگی در این روزهای بهاری و طبیعت زیبای آن دل انگیز می باشد. همانطور که از هوای لطیف بهاری لذت می برم، به ناگه از آینه پشت، ماشینی را میبینم که با سرعت نور!!! به سمتم هجوم می آورد. سراسیمه خودم را جمع کرده و کنار میکشم با خودم میگویم که چقدر کار واجبی دارد حتما برای عزیزش اتفاقی افتاده یا در بیمارستانه یا ... اما هنوز چند ثانیه ای به سبز شدن چراغ مونده که صدای بوق های پی در پی ماشینها آزارم میده... و بالاخره سبز شد ... پس چرا ماشین جلویی حرکت نمیکنه ؟

خلاصه با کلی چپ و راست کردن فرمان و هزار بار کلاج و ترمز گرفتن و استرس های فراوانی که کشیدم میرسم به مقصد. 300 متری کوچه بودم که راهنمای سمت راست را میزنم. ماشینی سر ورودی کوچه ایستاده و راننده اش.... بوق میزنم.... ای کاش نمیزدم... باید میدونستم که ورودی کوچه میتونه جزو املاک شخصی باشه و دلیلی نداره حقوق شهروندی رعایت بشه!!! چقدر استرس کشیدم که یک وقت از قوانین سر پیچی نکنم و خلاف نروم....

کاملاً واضح است که نحوه رانندگی با اتومبیل نماینده فرهنگ، سطح اجتماعی و وجوه شخصیتی فرد می باشد. رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فردی در مقابل محرک های ترافیکی و میزان پاکیزگی و سلامت اتومبیل و ایجاد فضای آرام برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه هایی از رفتار اجتماعی راننده است که هنگام رانندگی ناخودآگاه از شخصیت واقعی او منعکس می شود.

در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی و به موجب رویارویی با انواع رفتارهای نا بهنجار به موارد زیر اشاره می گردد:

آیا درست نیست به محض تاریک شدن هوا چراغ های کوچک ماشین را روشن کنیم؟ (بهترین وقت تشخیص، زمانی است که قادر به تشخیص درست اعداد کیلومترشمار نمی باشیم)

آیا به نظر شما درست نیست که چراغ مه شکن ماشین را در شب خاموش کنیم تا چشم راننده پشت سری اذیت نشود؟

آیا به نظر شما رانندگی با نور بالا در سطح شهر درست می باشد؟

آیا به نظر شما درست نیست 100 الی 200 متر مانده به تغییر جهت، چراغ راهنما را روشن کنیم و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنیم؟

آیا به نظر شما سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی نشان از برتری شخصی دارد؟

آیا به نظر شما درست است در حین بارندگی با چراغ خاموش رانندگی کنیم؟ آیا به نظر شما ایجاد هاله ای از مه در پشت ماشین در این شرایط مانع از تشخیص نمی شود؟

نویسنده : لاله مهریار

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید