18:51|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1395 - 16:13
کد خبر: 3100

«فلانکرها» برای ورود به ایران آماده می‌شوند/ امضای قرارداد خرید «سوخو 30» از روسیه تا پایان 2016

برخی اخبار از نهایی شدن قرارداد فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو30 روسیه به ایران تا پایان سال جاری میلادی حکایت دارد.

«فلانکرها» برای ورود به ایران آماده می‌شوند/ امضای قرارداد خرید «سوخو 30» از روسیه تا پایان 2016

به گزارش باریش ,چهارم شهریورماه سال گذشته بود که خبرگزاری فارس در جریان برپایی نمایشگاه هوافضای ماکس در مسکو از توافقات اولیه ایران و روسیه برای خرید جنگنده‌های سوخو30 خبر داد.

در جریان یکی از این رایزنی‌ها، سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهور کشورمان که برای حضور در نمایشگاه ماکس به مسکو سفر کرده بود، با ولادیمیر پوتین دیدار و در این باره نیز گفتگوهایی انجام داده بود.

ستاری در گفتگو با خبرنگار ما به بیان جزئیات دیگری نیز پرداخت و گفت که به همراه رئیس جمهور روسیه به مدت 3 ساعت و نیم از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرده و در جریان اجرای نمایش هوایی جنگنده‌ها نیز حضور داشته است.

وی همچنین تایید کرد که گفتگوهایی درخصوص جنگنده سوخو 30 نیز صورت گرفته اما اخبار بیشتری در این خصوص اعلام نکرد.

 

اینها اولین گمانه‌زنی‌ها درباره خرید جنگنده‌های جدید روسی توسط ایران بود.

برخی مقامات دیگر نیز تلویحا این اخبار را تایید کرده و البته از بیان جزئیات آْن خودداری می‌کردند.

* واشنگتن مانع فروش سوخو-٣٠ روسیه به ایران مى شود

روز گذشته کمیته روابط خارجی مجلس مجلس سنای آمریکا، نشست استماعی با موضوع «اقدمات اخیر ایران و اجرای برجام» برگزار کرد و تام شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز مهمان این نشست بود. 

وی در این نشست، ضمن اشاره به موضوع فروش جنگنده‌های سوخو30 روسیه به ایران، آن را ناقض قطعنامه سازمان ملل خواند و گفت که واشنگتن از مسیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع فروش این هواپیماها به ایران خواهد شد. 

 

* مسکو: فروش سوخو-30 به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست

این اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا بلافاصله با واکنش مسکو مواجه شد و وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که مسکو فروش جنگنده و تانک (T-90) به ایران را خلاف قطعنامه شورای امنیت نمی‌داند.

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، وزارت خارجه روسیه همچنین تأکید کرده است که مسکو برای فروش این جنگ‌افزارها نیازی به مجوز شورای امنیت نداشته و درخواست چنین مجوزی هم نخواهد کرد. 

لازم به ذکر است که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 را تائید کرد، برخی محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران تا 5 سال ادامه یافته است اما مسکو می‌گوید این محدودیت‌ها قرارداد تسلیحاتی این کشور با تهران را مانع نمی‌شود.

* آمریکا حق دخالت ندارد

رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نیز در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، به اظهارات روزگذشته آمریکایی‌ها واکنش نشان داد و گفت: خرید جنگنده سوخو30 و تانک T-90 در راستای مسائل دفاعی-امنیتی بوده و هیچ کشوری از جمله آمریکا حق دخالت ندارد.

* امضای قرارداد فروش سوخو30 تا پایان سال 2016

در جدیدترین اخبار راجع به ماجرای سوخوهای روسیه، بخش خبری ساعت 9 صبح امروز شبکه یک سیما از امضای قرارداد فروش فلانکرها میان ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

گزارش خبری سیما که در آن به ویژگی‌های جنگنده سوخو30 (نوع SM) پرداخته شد، به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسد ماجرای فروش این نوع از جنگنده‌های روس به ایران به مراحل جدی خود نزدیک شده است.

جنگنده بمب‌افکن Su-30 با معرف فلانکر سی (Flanker-C) یکی از محصولات شرکت سوخو روسیه، در حقیقت نمونه پیشرفته‌تر جنگنده Su-27 است که علاوه بر برتری هوایی، توانایی درگیری با اهداف زمینی و همچنین حمل طیف وسیعی از تسلیحات مختلف را داراست.

سوخو ٣٠ در حال حاضر علاوه بر نیروی هوایی روسیه، در کشورهای چین، الجزایر، آنگولا، مالزی، ونزوئلا، اندونزی، اوگاندا، قزاقستان و ویتنام فعال بوده و در کشور هند نیز تحت لیسانس تولید می‌شود ضمن آنکه دولت چین طرح J-16 خود را بر مبنای آن توسعه داده است.

از ویژگی های این جنگنده میتوان به بُرد بالا، مداومت پروازی و مانور پذیری فوق العاده آن اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید