02:57|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 08:24
کد خبر: 3082

حمایت ژاپن نشانگر اهمیت جهانی دریاچه ارومیه است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: حضور ژاپن در احیای دریاچه ارومیه از این جهت مهم است که نشان می‌دهد مسئله محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه یک مسئله صرفا ملی نیست و اهمیت جهانی دارد.

حمایت ژاپن نشانگر اهمیت جهانی دریاچه ارومیه است

به گزارش باریش به نقل از مهر ، معصومه ابتکاردرمراسم امضای تفاهم‌نامه فاز سوم همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت از محیط زیست در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: دکتر روحانی در برنامه های انتخاباتی خود از آنجایی که محیط زیست و دریاچه ارومیه یکی از مطالبات جدی مردم بود، یکی از وعده های انتخاباتی خود را توجه به مسائل محیط زیست و دریاچه ارومیه لحاظ کردند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه اولین جلسه دولت در شهریور ۹۲ و اولین مصوبه دولت در این جلسه به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص داشت، عنوان کرد: این ستاد از همان زمان بسیار فعال عمل کرده و تلاش های گوناگونی داشته است.

وی افزود: رئیس جمهور در ملاقاتی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نخست وزیر ژاپن داشته اند، درباره احیای دریاچه ارومیه صحبت کردند و این اقدامات باعث شد تلاشی جدی در سطح ملی و همکاری چشمگیری در سطح بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه شکل بگیرد.

ابتکار با بیان اینکه دریاچه ارومیه از نظر طبقه بندی حفاظتی، پارک ملی و مستقیما زیر نظر سازمان محیط زیست مدیریت می شود، خاطرنشان کرد: برنامه احیا توسط این ستاد تدوین شد و اعتبارات خوبی از طرف دولت تامین شد که از جمله در سال ۹۴، یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شد. در بخش های مختلف مسئولیت های گوناگونی تقسیم شد مثلا وزارت نیرو مسئولیت جلوگیری از احداث سدهای جدید و رهاسازی حقابه دریاچه را به عهده گرفت که این رهاسازی در دو نوبت انجام شد و تاثیرگذار هم بود.

وی ادامه داد: مسئولیت جلوگیری از توسعه سطح زیرکشت، اصلاح الگوی کشت و آبیاری بر عهده وزارت کشاورزی بود و یک جریان اجتماعی هم شکل گرفت. لایروبی مسیرها و کاشت نهال با همکاری سازمان جنگل ها برای تثبیت شن های روان و جلوگیری از گرد و غبار و اقدامات زیاد دیگری انجام شد که باید از همه نهادهایی که تلاش کرده اند، تشکر کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: از همان سال اول با اتکا به تجربه خوب سازمان ملل متحد در طرح ملی حفاظت از تالاب ها طرحی را با حمایت مالی ژاپن به اجرا گذاشتیم. حضور ژاپن از این جهت مهم است که نشان می دهد محیط زیست یک مسئله صرفا ملی نیست بلکه یک موضوع جهانی و احیای دریاچه ارومیه اهمیت بین المللی دارد و یک همکاری بین المللی برای آن شکل می گیرد که پیامی مهم در سطح ملی و بین المللی می دهد که از طریق آن دوستی ملل و صلح را افزایش می دهیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه با جدیت این برنامه را دنبال خواهیم کرد، گفت: از شرایطی که بارندگی های اخیر ایجاد کرده خوشحالیم. به نظر می رسد وضعیت دریاچه امسال از سال گذشته بهتر است و می توانیم امیدوار باشیم با ادامه تلاش های داخلی و بین المللی و مشارکت خود کشاورزان و جوامع محلی بتوانیم به طور تدریجی وضعیت بهتری را برای دریاچه ارومیه شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: از جمله طرح های خوبی که بازدید داشتم، تشکیل صندوق خرد بانوان بود که هم برای آموزش و مشارکت کشاورزان و هم برای تامین معیشت جایگزین گام مهمی است.

معاون رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: موضوع تالاب ها برای ما بسیار اهمیت دارد و دولت یازدهم این موضوع را با جدیت دنبال می کند.

انتهای پیام/

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید