06:27|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1395 - 12:39
کد خبر: 2977

ایران به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داد

«دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران با واکنش مقامات نظامی و سیاسی این کشور همراه شد. حسن روحانی در نخستین جلسه کابینه در سال جدید تاکید کرد ...»

ایران به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داد

به گزارش جام نیـوز، واکنش ایران به تحریم های جدید آمریکا بازتاب گسترده ای در رسانه های غربی و انگلیسی زبان از جمله رویترز (Reuters)، دیلی میل (Dailymail)، یدیعوت احرونوت (YNetnews)، دیلی استار (Dailystar) و ... داشته است.

 

 

این رسانه ها، گزارش های مشابهی را زیر عنوان "ایران وعده داد که علیرغم تحریم های جدید آمریکا، برنامه موشکی خود را دنبال کرده و به پیش ببرد" تنظیم و منتشر کرده اند.

 

 

در ابتدای گزارش رسانه های غربی می خوانیم: یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران روز دوشنبه گفت: ایران با وجود تحریم های جدید آمریکا و قرار دادن تعداد بیشتری از شرکت های ایرانی در لیست سیاه این کشور به علت ارتباط با برنامه موشکی، به توسعه این برنامه و پیشرفت در زمینه موشک های بالستیک ادامه خواهد داد.

 

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در ماه جاری [میلادی] چندین موشک بالستیک را آزمایش کرد. این اقدام توسط رهبران غربی محکوم شد که می گویند این آزمایش ها، نقض قطعنامه سازمان ملل است.

 

 

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گذشته دو شرکت ایرانی جدید را در لیست سیاه خود قرار داد. آمریکا این دو شرکت را به علت ارتباطشان با برنامه موشکی ایران از دسترسی به سیستم مالی بین المللی ممنوع کرد.

 

 

واشنگتن در ماه ژانویه نیز تحریم های مشابهی را علیه یازده شرکت و شخص به علت آزمایش موشکی سپاه که در اکتبر 2015 انجام شد، اعمال کرده بود.

 

 

رسانه های غربی افزودند: ژنرال امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران در واکنش به تحریم های جدید آمریکا تاکید کرد: این اقدامات با قصد ترساندن مسئولان ما انجام می‌شود، یعنی هیچ خاصیتی ندارد. قبلا هم گفته‌ایم اگر دور تا دور کشور ما را حصار بکشند، تولید موشک در ایران متوقف نخواهد شد.

 

 

وی می افزاید: بالا بردن توان دفاعی و قدرت نیروهای مسلح ایران با هدف بیمه کردن ملت ایران در برابر دشمنان است.

 

 

این فرمانده نظامی ایران ادامه داد: کشور ما و منطقه غرب آسیا روی گسل ناامنی‌ها مستقر شده است، کشورهای اطراف خودمان را هم می‌بینیم که با ناامنی‌ها و جنگ‌های زیادی از گذشته تاکنون مواجه بودند.

 

 

در ادامه گزارش رسانه های غربی آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، تعداد زیادی از موشک های کوتاه و میان برد را در اختیار دارد و بزرگترین برنامه موشکی خاورمیانه متعلق به ایران است. ایران می گوید، برنامه موشکی این کشور صرفا برای کاربردهای دفاعی و متعارف بوده و جهت حمل کلاهک های هسته ای نمی باشد.

 

 

براساس این گزارش ها، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه گفت توسعه قابلیت های دفاعی یک "سیاست استراتژیک" است هرچند ایران باید مراقبت باشد که دشمنان خود را تحریک نکند.

 

 

وی در نخستین جلسه کابینه دولت در سال جدید تاکید کرد: ما هر اقدامی را جهت توسعه توان دفاعی خود انجام خواهیم داد و این یک سیاست استراتژیک برای ایران است.

 

 

روحانی افزود: اما در عین حال باید هوشیار باشیم تا دشمنان ایران هیچ بهانه ای برای استفاده از این وضعیت و اقدام علیه ما پیدا نکنند.

 

 

رسانه های غربی در پایان می نویسند: ایران اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه اقدامات این کشور در راستای آزمایش های موشکی، "تحریک آمیز" است را رد کرده و می گوید آمریکایی ها دنبال بهانه تراشی هستند و سابقه ای طولانی از دخالت در امور خاورمیانه را در پرونده خود دارند. ایرانی ها به کودتای تحت مهندسی آمریکا در کشورشان در سال 1953 میلادی اشاره می کنند و تاکید دارند که حق آن ها برای دفاع از خود محفوظ است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید