16:29|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 فروردین 1395 - 10:41
کد خبر: 2965

عمارت کلاه فرنگی ماکو اثر به جامانده از دوره قاجار

 عمارت کلاه فرنگی ماکو جاذبه‌ای زیباست که در شمال غرب کشور قرار دارد.

عمارت کلاه فرنگی ماکو اثر به جامانده از دوره قاجار

به گزارش  سرویس فرهنگی باریش نیوز ، بنای قدیمی عمارت کلاه فرنگی در سمت شرق خیابان امام و در طولانی ترین خیابان شهر ماکو و به موازات دره حد فاصل دورشته کوه قرار گرفته است. در اطراف عمارت فوق ساختمانهای قدیمی مانند عمارت شهربانی، محل شورای داوری سابق و چند بنای دیگر وجود دارند.

 

عمارت کلاه فرنگی، قسمتی از مجموعه ساختمان بزرگ قدیمی متعلق به یکی از خوانین ماکو بنام علی‌قلی خان بیات است که بعدها توسط اداره بهداری از تقی‌خان بیات خریداری شده است.

 

تمام ساختمانهای قدیمی مذکور بجز عمارت کلاه فرنگی، تخریب شده است. این بنای قدیمی از نظر فرم و تکنیک کار مخصوصاٌ گچبری و آئینه کاری بسیار جالب توجه بوده و اثری است متعلق به اواخر دوره قاجاریه که بدون هیچ دخل و تصرفی بهمان شیوه اصلی حفظ شده است.

 

ساختمان کلاه فرنگی در دامنه کوه و در شیب نسبتاً تندی قرار گرفته است. ساختمان دو طبقه بوده بطوریکه از نقشه و عکس‌های ضمیمه مشخص می‌شود قسمت داخلی دارای گچبری و پلان آن صلیبی شکل و فرم آن از بیرون بصورت هشت ضلعی است.

 

بالکن چوبی که در هر طبقه دارای بیست ستون چوبی است زیبایی و طرح جالبی به این بنا بخشیده است و مصالح بکار رفته در ساختمان کلاه فرنگی شامل آجر، خشت خام، تیرهای چوبی و اندود گچی در جبهه خارجی و جبهه داخلی و تزئینات گچبری و آئینه کاری فوق العاده زیبا در طبقه اول و نقاشی آب و رنگ شامل صحنه‌های متفاوت در طبقه همکف است. به هر صورت این عمارت از نظر تناسبات معماری جا افتاده و خوش ترکیب بوده و دارای دید و منظره بسیار خوبی است.

 

عمارت کلاه فرنگی در اصل قسمتی از ساختمان بزرگ مالک اصلی بوده و بعد از فروش آن، بهداری ماکو بخشهای دیگر ساختمان را تخریب و بجای آن بناهای جدیدی احداث و فقط عمارت کلاه فرنگی را حفظ کرده است.

میزان

انتهای پیام/

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید