21:30|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 08 فروردین 1395 - 22:29
کد خبر: 2964

باترافیک شهر ارومیه چه میتوان کرد؟لزوم داشتن نگاهی زیرساختی برحل مشکل ترافیکی شهر

دیر ماندم، عجله دارم، تو ترافیک موندم.... جملات آشنایی هستند که شاید بارها و بارها آنها را بر سر زبانها شنیده ایم. ترافیک چگونه شکل میگیرد؟

باترافیک شهر ارومیه چه میتوان کرد؟لزوم داشتن نگاهی زیرساختی برحل مشکل ترافیکی شهر

 

دیر ماندم، عجله دارم، تو ترافیک موندم.... جملات آشنایی هستند که شاید بارها و بارها آنها را بر سر زبانها شنیده ایم. ترافیک چگونه شکل میگیرد؟

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز ،شاید تاریخچه واژه ترافیک در شهر ارومیه قدمت زیادی نداشته باشد اما تبعات آن از همان بدو شکل گیری، خود را نشان داده است. عدم تعبیه پارکینگ جهت فروشگاهها و مجتمع های تجاری، شکل گیری و ساخت مراکز خرید در بافتهای قدیمی شهر و مناطق مسکونی (شهرک فرهنگیان، ایثار، سومون آباد، ...)، تردد بیش از حد خودروهای سواری در مکانهای پرتردد شهری (خیابانهای امام، عطایی، مرکز، ...)، باریک و کم عرض بودن خیابانهای اصلی، استفاده از وسایط نقلیه بارکش (کامیون، تریلی، ...) بعنوان سواری در داخل شهر، نزاع رانندگان بر سر مسائل ابتدایی و ... دلیلی واضح بر تشدید ترافیک شهری میباشند. راه مقابله با این بحران چیست؟ مطالعات نشان داده اند که مردم جامعه اعم از مردم عادی، مسئولان و مجریان امر، نقش بسیار اساسی در اصلاح وکنترل ترافیک خواهند داشت. یکی از عمده دلایل افزایش خودروهای سواری در دسترس نبودن وسایط حمل و نقل عمومی و یا ساعات کاری نامنظم حرکت آنها میباشد، طرح "سه شنبه های بدون خودرو" که مورد استقبال بسیاری از استانهای کشور قرار گرفته است، میتواند در کنترل ترافیک شهری نقش بسزایی داشته باشد. افزایش سرانه خودرو در کشور که سال به سال سیر صعودی به خود میگیرد (از 62 دستگاه در سال 1380 به 127 دستگاه در سال 1385 به ازای هر هزار نفر)، و تعداد کل خودروهای کشور که بر اساس آخرین اخبار سال 1394 به بیش از 17 میلیون خودرو رسیده است، و در دو دهه آتی به بیش از 50 میلیون خودرو خواهد رسید کنترل ترافیک را به سختی امکان پذیر خواهد کرد. آیا وقت آن نرسیده است تا از مسئولین محترم خواهش کنیم تا نگاهی دلسوزانه تر به این وضعیت بحرانی داشته باشند؟ آیا مجوز ساخت فروشگاهها و مجتمع های تجاری بدون در نظر گرفتن پارگینگ منطقی به نظر میرسد؟ آیا همچنان نیازی به احداث و راه اندازی قطارهای شهری (مترو) دیده نمیشود؟ آیا نیازی به افزایش خودروهای عمومی (اتوبوس و مینی بوس که کمترین میزان رشد سالانه را در طی سالهای 1380 تا 1390 به ترتیب با ۴/۴۴درصد و ۱/۴۵درصد در مقایسه با خودروهای سواری که ۱۳/۷۶درصد رشد را به خود اختصاص میدهند دیده نمیشود؟
نویسنده:لاله مهریار

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید