19:54|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 06 فروردین 1395 - 23:09
کد خبر: 2951

خودم و همه‌ی شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی، عمل به دستورات الهی و پرهیز از محرمات دعوت می‌کنم

مطلبی که محضرتان در خطبه اول عرض می‌کنم مرتبط است با سال جدید و دعای شروع سال جدید و اینکه انسان در شروع سال جدید دعا می‌کند

خودم و همه‌ی شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی، عمل به دستورات الهی و پرهیز از محرمات دعوت می‌کنم

مطلبی که محضرتان در خطبه اول عرض می‌کنم مرتبط است با سال جدید و دعای شروع سال جدید و اینکه انسان در شروع سال جدید دعا می‌کند «يا مُقلّبَ القلوبِ و الأبصار يا مُدبِّرَ الليلِ و النَّهار يا مُحوِّلَ الحَولِ و الأحوال حوِّل حالَنا إلى أحسنِ الحال ای دگرگون کننده ی قلب ها و چشم ها ای گرداننده و تنظیم کننده ی روزها و شبها ای تغییر دهنده ی حال انسان و طبیعت, حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما » به‌عنوان مقدمه یک مسئله را عرض می‌کنم تا مسئله کاملاً روشن شود. ازجمله معارف عمیق قرآن عبارت است از اینکه خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام در روایات مختلف این مطلب را روشن کردند که اعمال ما انسان‌ها ارتباط مخصوصی با نظام هستی دارد اعمالی که ما انسان‌ها انجام می‌دهیم در این نظام هستی و این نظام آفرینش کاملاً مؤثر است اعمالی جمعی که یک قوم و گروه انجام می‌دهد و هم اعمال فردی که انسان انجام می‌دهد در عالم هستی تأثیر دارد خداوند این مسئله را با صراحت در قرآن کریم بیان فرموده است. خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: هر چه به شما انسان‌ها مصیبت و بلا می‌رسد به خاطر اعمال شما است اعمال شما باعث شده است که به شما مصیبت و بلا برسد و خداوند بسیاری از این بلاها و مصیبت‌ها را دفع می‌کند و این مصیبت‌هایی که به شما می‌رسد به خاطر اعمال شما است.

آیات نشان می هد اعمال بد انسان و سرپیچی از دستورات الهی بلا و مصیبت را به طرف انسان و جامعه جذب می‌کند و بر عکس اگر انسان متقی باشد و حکومت متقی و خداترس حکومت کند برکات و رحمت خداوند تبارک‌وتعالی بر این فرد و جامعه نازل خواهد شد خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اگر اهل شهر ایمان میاوردند و تقوا پیشه می‌کردند برکات آسمان و زمین را نازل می‌کردیم و در ناز و نعمت زندگی می‌کردند ولی انسان‌ها ناشکری کردند و تکذیب کردند و ما هم در اثر گناهانشان این‌ها را عذاب کردیم؛ و آیات نشان می‌دهد اگر اهل شهر و مردمانش با تقوا باشند و به خداوند ایمان بیاورند خداوند این جامعه را در ناز و نعمت قرار می‌دهد برکات آسمان را نازل می‌کند و نعمت‌های زمین شروع به روییدن برکات می‌کند و به صورت کلی خداوند می‌فرماید: برای انسان‌ها نگهبان قرار داده‌ام و انسان‌ها را از بلا و مصیبت حفظ می‌کنند و خداوند سرنوشت انسان‌ها را عوض نمی‌کند مگر اینکه خودشان اعمال خودشان را عوض کنند و اگر انسان اعمال خوب انجام دهد خداوند خوب برایش مقدر می‌کند و اگر انسان اعمال بد را انجام دهد خداوند بد برایش مقدر می‌کند. ما باید در اول شروع سال اعمال خود را تجدید کنیم و اعمال بد را از زندگی خود حذف کنیم و تحول باطنی ایجاد کنیم اگر ما انسان‌ها اعمال خود را تجدید و اصلاح کردیم خداوند هم بهترین‌ها را برای ما اعمال می‌کند و برکات خود را برای ما نازل می‌کند.

حضرت امیر المومنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه در خطبه 143 راجب استسقاء صحبت می‌کند و اینکه جماعت بروند از خداوند بخواهند باران نازل کند تا خشکسالی برطرف بشود که وضعیت ما هم در چندین سال در خشکسالی هستیم؛ حضرت می‌فرماید: جماعت بدانید زمینی که بر روی آن حرکت می‌کنید و آسمانی که بر بروی شما است و سایه افکنده است خودسر نیستند این‌ها با دستور خداوند عمل و حرکت می‌کنند حضرت می‌فرماید: زمین و آسمان که برکات خود را برای شما می‌دهد و نعمت‌های زمین می‌روید و آسمان باران می‌فرستد این به خاطر دل‌رحمی زمین و آسمان به شما نیست این به خاطر این نیست که به شما نزدیک شوند و از شما برای خود خیری نمی‌خواهند این‌ها به دستور خداوند اطاعت می‌کنند و اینکه می‌بینید زمین نعمت خود را می‌رویاند و آسمان باران می‌فرستد خداوند به آسمان و زمین دستور می‌دهد به خاطر خیر این مردم، حرکت کنید و این‌ها اطاعت کردند خداوند دستور می‌دهد به خاطر مصلحت‌های انسان باران ببارد و برویانید اینکه اعمال ما اثر دارد و حضرت می‌فرمایند: خداوند انسان را مبتلا می‌کند به نقص ثمرات کم بودن میوه و برکت کم می‌شود کمبود باران و خشکسالی و خداوند درهای خیر را می‌بندد به خاطر اعمال بد انسان چرا خداوند این‌گونه می‌کند تا جماعت توبه‌کننده و استغفار کنند و از گناه دست بکشند و متذکر شوند و به عقل بیایند و آن‌هایی که گناه نیم کنند دیگر سراغ گناه نروند و بدانند اعمال بد باعث می‌شود درهای رحمت خداوند بسته شود حضرت می‌فرماید: خداوند توبه و استغفار قرار داده است تا رزق و رحمت خداوند زیاد شود و خداوند بخشنده و مهربان است و خداوند باران را می‌فرستد مال‌ها و فرزندانتان را زیاد می‌کند, برای شما باغ‌ها و نهرها قرار می‌دهد و این توبه کردن اثر دارد در جامعه‌ای انسان‌ها گناه می‌کنند و حریم الهی را از بین می‌برند نه تنها به خود گناه می‌کنند بلکه به انسان‌های خوب هم ظلم می‌کنند و باعث می‌شوند درهای رحمت خداوند بسته شود و خودشان هم درک نمی‌کنند و درهای رحمت را می‌بندد خداوند رحم و رحمت کند کسانی که توبه می‌کنند و قبل اینکه مرگ برسد جبران کنند کارهایشان حضرت می‌فرماید: پروردگارا باران بفرست و توبه‌های مار ا قبول کن و ما را از ناامیدکنندگان قرار بده و خدایا با خشکسالی ما را هلاک نکن حضرت دعا می‌کند آن‌هایی که از ما عقلشان کم هست و معصیت می‌کنند آن‌ها را با ما نگیر اعمال ما در سرنوشت ما اثر دارد اگر می خواهیم سال 95 سال رحمت, برکت و مغفرت باشد راهش این است که از گناهان خود توبه کنیم و استغفارکنیم. تا رحمت خداوند شامل حال ما شود.
امیدواریم خداوند سال جدید را همراه بابرکت رحمت و عنایت و لطف ان شاء الله قرار دهد و در سالی که هستیم منور باشد به ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) ان شاء الله.

 

 

 خطبه دوم نماز جماعت ارومیه به شکل زیر میباشد.


 

خودم و همه‌ی شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی، عمل به دستورات الهی و پرهیز از محرمات دعوت می‌کنم.
در خطبه‌ی دوم چند مسئله را به‌صورت فشرده و خلاصه محضرتان عرض می‌کنم.

 

 مسئله اول:

 

ان شاء الله از هفته آینده خطبه‌های نماز جمعه، قبل از اذان شروع خواهد شد، 20 دقیقه قبل از اذان خطبه اول را شروع خواهیم کرد تا اینکه ان شاء الله نماز زود تمام شود تا مردم  بتوانند به کارهایشان برسند.

 مسئله دوم:

هنوز دید و بازدیدها هست و به منزل اقوام برای تبریک سال جدید می‌رویم یک تذکر لازم بود که عرض کنم. ازجمله مسائلی که در شرع مقدس اسلام خیلی اهمیت داده ‌شده است و انسان باید رعایت کند تا اینکه متقی شود و تقوا در وجودش نهادینه شود عبارت است از اینکه: مسئله محرم و نامحرم را رعایت کند، ما باید در دید و بازدید ولو اینکه به دیدار اقوام می‌رویم مسئله محرم و نامحرم رو باید خیلی رعایت کنیم و دقت کنیم این مسئله‌ای است که در اساس دین ما است و خداوند تبارک‌وتعالی درآیات قرآن کریم, سفارش پیامبر بزرگوار اسلام و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام است که فرموده‌اند: عدم رعایت محرم و نامحرم تقوا را از بین می‌برد و آرام آرام انسان را بی‌بند بار می‌کند و نمونه مطرح می‌کنم ابو بصیر از اصحاب امام صادق و امام باقر علیه اسلام بود خیلی شخصیت با عظمتی داشت و بیشتر علما روایات ایشان را قبول می‌کنند. ابو بصیر نقل می‌کند یک خانمی بود که برای آموزش پیش من می‌آمد و من برای این خانم قرآن می‌خواندم و قرآن یاد می‌دادم؛ یک روزبه این خانم یک شوخی کردم و حرفی گفتم رفتم پیش امام باقر علیه‌السلام و همین‌که وارد شدم و امام فرمودند: ای ابو بصیر به خانمی که آمده بود تا قرآن یاد بدی چی گفتی؟ ابو بصیر گفت: خجالت کشیدم و از خجالت دستم رو صورتم کشیدم و عرض کردم غافل شدم شوخی کردم حضرت فرمود: دیگر از این کارها نکن که با نامحرم شوخی کنی. ما در روابط اجتماعی باید رعایت کنیم و با اقوام هم که شوخی و خنده می کنیم از لحاظ شرعی جایز نیست و باید رعایت کنیم.

 مسئله سوم:

حرف‌هایی که مقام معظم رهبری در مشهد مقدس در بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام بیان فرمودند و خیلی از مسائل را بیان و روشن کردند هم برای دولت‌مردان و مسئولین و هم برای ما مردم لازم و ضروری است که حرف‌های مقام معظم رهبری را کامل عملیاتی کنیم. هم دولت و هم تک‌تک آحاد جامعه به حرف‌های رهبری دقت کنیم و مقام معظم رهبری مسیری که باید ملت بزرگ ایران  در این مسیر قرار گیرد را روشن کردند و بر همه واجب و ضروری است دائماً  این حرف‌ها را بخوانیم و مسئولین کاملاً عمل کنند. این حرف‌ها خیلی اهمیت داشت و من به چند نکته اشاره می‌کنم.

 نکته اول:

آمریکا به‌هرحال با ما دشمن است یک عده‌ای به قولی می‌خواهند ماست و مالی کنند؛ و وقتی گفته می‌شود آمریکا دشمن است این‌ها ناراحت می‌شوند و این مسئله اساسی است. مقام معظم رهبری به این مسئله حساب‌شده تأکید کردند اگر ما دشمن و دشمنی دشمنان را از یاد ببریم بر سر ما کلاه خواهد رفت ما باید همیشه دشمنی دشمنان را در ذهن خود نگه‌داریم؛ و دشمنی دشمنان باید همیشه جلوی چشم ما باشد تا نفرت دشمن از دل ما نرود اگر نفرت دشمن از دل ما برود و جایش محبت دشمن بشیند انسان از دین خارج می‌شود و خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن کریم می‌فرماید: ای مؤمنان دشمن من و دشمن خودتان را به دوستی نگیرید می‌خواهید با آن‌ها رابطه دوستی داشته باشید! این کار را نکنید آن‌ها دین و اسلام شمارا قبول ندارند و با آن‌ها دوست نشوید. شیطان با تمام انسان‌ها دشمن است به قرآن نگاه کنید خداوند تبارک‌وتعالی مدام تذکر می‌دهد که دشمنی شیطان را فراموش نکنید عده‌ای ناراحت می‌شوند وقتی مقام معظم رهبری یا عده‌ای از مسئولین می‌گویند آمریکا با ما دشمن هستند؛ ناراحت می‌شوند درحالی‌که سبک خداوند در قرآن کریم این‌طور هست که مدام دشمن را یادآوری می‌کند خداوند می‌فرماید جماعت دشمن را فراموش نکنید شیطان برای شما دشمن است و برای خود دشمن نگیرید فراموش نکنید شیطان این است هر کس با شیطان دوستی کند به‌طرف جهنم می برد و آمریکا هم این‌گونه است باید در ذهن ما باشد که این دشمن است بعد از برجام یک‌قدم جلو نیامدند و هر چی گفتند دروغ گفتند و مقام معظم رهبری هم از اول فرمودند من به این‌ها اعتقاد ندارم و لذا فرمودند مسئولین باید به ظرفیت‌های داخلی توجه کنند.

 نکته دوم:

 تفکری از سوی آمریکایی‌ها و دوستان آمریکایی‌ها در داخل در حال تبلیغ هست و آن‌ تفکر تسلیم طلبانه هست. یک تفکری هست و می گونید آمریکا کدخدا هست و باید به حرفش گوش دهیم؛ یا باید به حرف  کدخدا گوش کنیم تا راحت زندگی کنیم یا اینکه در مصیبت زندگی خواهیم کرد تفکر تسلیم طلبانه هم  از سوی آمریکا و اجناب آمریکا در داخل که می‌گویند باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم باید با این‌ها دوست شویم اگر ارتباط نداشته باشیم نمی‌شود و همیشه در مصیبت زندگی خواهیم کرد. حضرت آقا فرمودند: این تفکر نادرستی است و واقعاً یک تفکر نادرستی هست مقام معظم رهبری مفصل توضیح دادند که هر کس این تفکر را قبول کند؛ آرام‌آرام و گام‌به‌گام یک‌زمانی می‌شود  از جمهوری اسلامی فقط اسمش می‌ماند و از اسلام چیزی نخواهد ماند و از دین چیزی نمی‌ماند چون آمریکا در یکجا ثابت نخواهد ایستاد مدام به جلو خواهد آمد. وجود مقدس و نازنین امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه از پیامبر نقل می‌کند که حضرت فرمودند: جماعت یک‌زمانی می‌آید از قرآن و از اسلام فقط اسم می‌ماند و مردم می‌گویند مسلمانیم در حالی از اسلام دور هستند. به عربستان نگاه کنید اکثراً قرآن می‌خوانند در مسجد نبی و ریاض و جده قرآن می‌خوانند, در اسم اسلام هستند  می‌گویند مسلمانیم و خادم حرمین شریفین هستند  ولی از اسلام دور هستند اسلام کجا این‌ها کجا! و مقام معظم رهبری فرمودند اگر ما با آمریکا رابطه داشته باشیم آخرش این خواهد بود از اسلام فقط اسم می‌ماند و محتوا از جمهوری اسلامی از بین می‌رود و این خیلی مهم است به سبک و سیاق امیر المومنین صلوات الله و سلامه علیه نگاه کنید در دو جای نهج‌البلاغه فرموده هم در خطبه 43 و 54 بیان کرده  معتزلی شارح نهج البلاغه در کتاب خود مفصل فرموده  که در جنگ صفین یک نفر از افراد شام آمد امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه را صدا زد و حضرت از لشکر جدا شد و آمدند و اسب‌هایشان موازی هم شد حضرت فرمود چه می‌گویی؟ فرد شامی  گفت: من تور رو می‌شناسم تو فضیلت‌های خوبی داری  و بیا از جنگ منصرف شو! برگرد به عراق و اینکه عراق مال تو باشد و ما هم به شام برگردیم شام مال ما بشد و تو با ما کاری نداشته باش و تو هم با ما کاری نداشته باش! چرا این جماعت کشته بشه؟ امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه می‌گوید میدانم تو خیرخواه هستی اما من از سرخود وارد جنگ نشدم دقت و فکر کردم در این کار؛ یا من باید به دین پیامبر بزرگوار اسلام کافر شوم یا باید جنگ کنم اگر من صلح کنم و گفته‌های شمارا قبول کنم باید دین خود را از دست بدم و به دین پیامبر بزرگوار اسلام کافر شوم و خدا راضی نیست از اولیاء در روی زمین معصیت باشد و این‌ها ساکت شوند و بله گویند و بگویند اشکال ندارد و امر به معروف و نهی از منکر نکنند و من دقت کردم خدا راضی نیست به خاطر همین این تصمیم را گرفتم من خیلی دقت کردم و دیدم جنگ برای من راحت است تا اینکه به جهنم برم و به آتش کشیده شوم. و مقام معظم رهبری این را مطرح کردند که اگر حرف آمریکا را قبول کنیم دیگر مسئله فلسطین و غزه به ما ربط ندارد؟ هیلاری کلینتون گفت: اگر من رئیس‌جمهور بشوم قتل‌عام خواهم کرد و ما بگوییم عیب نداره اشکالی ندارد در یمن هر کاری می‌کنید انجام دهید؟ مسلمانان را بکشید! عیبی ندارد ما دوستیم لذا این پیشنهاد به حضرت امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه هم شد و حضرت فرمودند: من  سختی و مشقت ایستادگی مقابل دشمن را تحمل می‌کنم ولی رفتم به جهنم را نمی‌توانم تحمل‌کنم.و وضعیت ما این است یک عده می‌خواهند ما را به جهنم ببرند و هر کاری و هر بلایی که سر مسلمانان میاورند ما کاری نداشته باشیم و زندگانی ما تأمین شود و آقا فرمود ما این را نمی توانیم تحمل‌کنیم.

 مسئله چهارم:

مقام معظم رهبری 10 پیشنهاد برای اقتصاد مقاومتی مطرح کردند و لازم است مسئولین و مردم رعایت کنند؛ ازجمله اینپیشنهادات این بود که تولید داخلی تقویت شود و از اجناس خارجی استفاده نشود.مردم بیایید تصمیم بگیریم؛ خدا و پیامبرش شاهداست اگر ما به خودمان رحم نکنیم, کسی به ما رحم نمی‌کند الان جنگ, جنگ اقتصادی است  و تصمیم بگیریم از جنس ایرانی استفاده کنیم ولو با زحمت؛ این باعث می‌شود تولید و چرخه تولید افزایش پیدا کند همه ما باید با اهتمام ویژه در راستای عملیاتی شدن این پیشنهادها تلاش کنیم.

 مسئله پنجم:

 از استاندار و مسئولین سیاسی استان، مسئولین گمرک و مسئولین مرزبانی انتظار داریم که در مدیریت خود انقلابی عمل کنند و استان ما دارای ظرفیت‌های فراوان است با سه کشور هم‌مرزیم این وضعیت اقتصادی در استان ما قابل‌قبول نیست باید زحمت بکشند و تلاش و مدیریت کنند؛ همه مسئولین دست در دست هم دهند تا استان ما پیشرفت کند و استان ما؛ یک استان ویژه است وضعیت اقتصادی فعلی استان قابل قبول نیست و میانگین درآمد ملی آذربایجان غربی نامناسب است و درآمد ما از میانگین درآمد ملی خیلی پایین است مدیران استانی هم باید انقلابی عمل کنند و خود ما هم باید تلاش کنیم باید جلوی قاچاق را بگیریم و مسئول هم باید اجازه ندهند قاچاق وارد شود استان باید درست مدیریت شود مسئولین و جماعت باهم مدیریت کنند و تا استان ما رشد کند.

پروردگارا به احترام و عظمت پیامبر، رحمت و برکات خود را بر ما نازل کن، در ظهور امام زمان تعجیل بفرما، قلب شریفش را از ما خشنود بدار و دعاهای آن حضرت را شامل حال ما بگردان. امام و شهدای امت را رحمت کن و مقام معظم رهبری را از بلیات مملکت حفظ بفرما. مرضای مؤمنین و مومنات را شفا عنایت بفرما.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید