13:25|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1394 - 15:46
کد خبر: 2827

سطح تراز آب دریاچه ارومیه پس از ١٥‌سال مثبت شد

سطح تراز آب دریاچه ارومیه پس از ١٥‌سال مثبت شد. سطح تراز آب دریاچه ارومیه در هفته‌ای که گذشت به 1270/64متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد رسید که این سطح تراز در مقایسه با هفته مشابه‌ سال گذشته یک سانتیمتر افزایش ارتفاع آب را نشان می‌دهد.
 

سطح تراز آب دریاچه ارومیه پس از ١٥‌سال مثبت شد

به گزارش باریش نیوز به نقل از روزنامه شهروند، طی ١٥‌سال گذشته سطح آب دریاچه ارومیه همواره درمقایسه با ‌سال قبل‌تر کاهش داشته ولی در ٢٠ اسفندماه ٩٤ پس از ١٥‌سال سطح تراز آب دریاچه ارومیه مثبت شده است. همچنین درمقایسه با سطح تراز دریاچه ارومیه در ٣١ شهریور ‌سال جاری و پایان ‌سال آبی گذشته که تراز دریاچه به ١٢٧٠. ٠٨ متر کاهش یافته بود، تراز کنونی دریاچه ٥٤سانتیمتر افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود با گرم‌شدن هوا که منجر به ذوب برف موجود در ارتفاعات می‌شود و با ادامه بارندگی‌های بهاره، جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه افزایش یافته و موجب افزایش سطح آب دریاچه خواهد شد. به گزارش ایرنا، درحال حاضر مساحت عرصه آبی دریاچه ارومیه به بیش از ٢٠٠٠کیلومتر مربع رسیده، این درحالی است که در ابتدای‌ سال آبی جاری در مهرماه امسال، میزان مساحت دریاچه به ٥٣٧کیلومتر مربع کاهش یافته بود. روند افزایش آب در دریاچه طی فصول پاییز تا اواسط بهار یک روند طبیعی بوده و به ‌دلیل بارندگی‌های برف و باران میزان آب وارده به دریاچه افرایش پیدا می‌کند.

در یک‌سال گذشته به علت اقدامات اجرایی در احیای دریاچه ارومیه ازجمله لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه، اتصال زرینه رود به سیمینه‌رود و رهاسازی آب تعدادی از سدهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه باعث شد که غیر از افزایش حجم آب وارده به دریاچه، جریان آب وارده به عرصه اصلی آبی دریاچه نیز تسهیل شود. تراز آب دریاچه ارومیه درحالی پس از ١٥‌سال مثبت شده که در سال‌های اخیر تمامی تصاویر ماهواره‌ای که ازسوی ناسا، منتشر می‌شد، دریاچه ارومیه دشتی نمکی بود که تنها بخش‌هایی از شمال آن، آب داشت و بخش جنوبی خشک خشک بود.

آخرین روزهای بهمن‌ماه بود که خبرها از وضع دریاچه، تبدیل به خبرهای خوشی شد تا امید به احیا را زنده نگه دارد. تصویر ماهواره‌ای ناسا از دریاچه ارومیه که در ٢٦ بهمن‌ماه گرفته شده بود، نشان می‌داد علاوه بر پرآب‌ترشدن قسمت شمالی دریاچه، بخش‌هایی از قسمت جنوبی هم که در ماه‌های اخیر کاملا خشک بود، اکنون دارای آب است و ارتفاع آب به چند سانتیمتر می‌رسد. ‌کم‌عمقی آب دریاچه، پیش‌بینی خشک‌شدن دوباره آن را با شروع گرما مطرح کرد و هادی بهادری نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، دراین‌باره گفته بود که «تابستان این میزان آبی که در دریاچه جمع شده و باعث آبگیری چند سانتیمتری سطح آب در تمامی پهنه آبی دریاچه شده است، تبخیر می‌شود و دوباره بخش‌هایی از دریاچه به‌ویژه بخش جنوبی خشک خواهد شد.»

هنوز به آغاز فصل گرما چند ماهی وقت هست و بارش‌های مناسب و پرداخت حق‌آبه زیست‌محیطی دریاچه از سد بوکان، باعث شده است تا تراز سطح آب دریاچه باز هم افزایش پیدا کند. به گزارش دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران، به دنبال ادامه بارش برف و باران در شمال‌غرب کشور و انتقال آب براساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز هجدهم اسفندماه ‌سال‌جاری به 1270/64متر از سطح دریا رسید. این تراز ۶۰سانتیمتر نسبت به پایین‌ترین سطح تراز دریاچه در روز دوم آبان‌ماه‌ سال جاری و ۳سانتیمتر نسبت به روز هشتم اسفندماه ‌سال‌جاری افزایش نشان می‌دهد.

این افزایش درحالیست که بارش‌ها در ٦ماهه دوم امسال یعنی از اول مهر تا ۱۸ اسفندماه نسبت به‌ سال قبل در سطح حوزه دریاچه ارومیه حدود ۴۰میلیمتر معادل ۱۹‌درصد کاهش داشته است. همچنین تراز سطح آب دریاچه در روز هجدهم اسفند تنها دوسانتیمتر نسبت به روز مشابه در‌ سال ۱۳۹۲ پایین‌تر است که این موضوع نشان می‌دهد وضع دریاچه ارومیه در دو‌سال اخیر بحرانی‌تر نشده و حداقل می‌توان گفت که شرایط دریاچه تثبیت شده است.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید