10:29|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1394 - 17:30
کد خبر: 2807

۲۱ اثر تاریخی- فرهنگی آذربایجان غربی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: طی سالجاری ۲۱ اثر تاریخی- فرهنگی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۲۱ اثر تاریخی- فرهنگی آذربایجان غربی ثبت ملی شد

به گزارش باریش نیوز، جلیل جباری با بیان اینکه روند ثبت آثار تاریخی – فرهنگی استان طی سالهای گذشته متوقف شده بود افزود: در دو سال اخیر با تلاش و رایزنی های صورت گرفته بیش از ۳۱ اثر تاریخی – فرهنگ استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۱ اثر در سالجاری شماره ثبت ملی دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در پی وقفه ای که برای شناسائی و ثبت آثار تاریخی استان پیش آمده بود، با تلاش و پی گیریهای مجموعه اداره کل استان، در سال گذشته پرونده ۹ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی استان تکمیل و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارسال شد که در نهایت با کسب شماره ثبت، این امر مهم جانی دوباره گرفت.

جباری گفت: در سال ۹۴ نیز این روند ادامه پیدا کرد بطوریکه ۱۵ اثر تاریخی غیرمنقول ازجمله: میدان انقلاب (ایالت) اورمیه، پل قطورخوی، سرای کیشمش چی لر، کلیسا وقبرستان یوحنای رسول حیدرلوی سیر و پردیس دانشگاه اورمیه و دو اثرطبیعی کوه زندان برنجه و چمن متحرک (چملی گول) تکاب و نیز ۴ اثر در حوزه میراث ناملموس موفق به دریافت شماره ثبت شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی شناسایی و ثبت مواریث فرهنگی- تاریخی استان را یکی از اولویت های مهم این اداره کل در راستای صیانت از آن دانست و گفت: هم اکنون نیز پرونده ۱۲ اثر فرهنگی- تاریخی دیگر استان در دست پی گیری است که امیدواریم در سال آتی در فهرست ملی به ثبت برسند.

وی در ادامه با دعوت از مسافران و گردشگران نوروزی به استان با بیان اینکه موزه ها و سایت موزه های سراسر استان برای بازدید مسافرین نوروزی آماده می شوند گفت: امسال تمهیدات لازم برای بازدید از آثار و ابنیه های تاریخی استان اندیشیده شده و زیرساخت های لازم فراهم شده است.

جباری با اشاره به اینکه امسال ۲۲ مکان تاریخی در سطح استان از جمله یازده موزه و سایت موزه آماده بازدید برای مسافران نوروزی است عنوان کرد: ما تمهیدات لازم را برای آراستگی و پاکسازی فضاهای درونی وبیرونی موزه ها، بازآموزش کادر اداری و تهیه بروشورهای اطلاع رسانی در نظر گرفته ایم و این اقدامات هم اکنون در دستور کار قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: به منظور رفاه حال مسافران و گردشگران٫ ساعات بازدید از سایت موزه تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا چالدران که جزو اماکن جهانی و پربازدید استان هستند تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه تعیین شده و ساعات بازدید روزانه سایر موزه ها و اماکن نیز با توجه به تعداد بازدید کنندگان قابل افزایش است.

استان آذربایجان غربی دارای ۱۱ موزه و سایت موزه تاریخی- فرهنگی من جمله در شهرهای اورمیه ـ میاندوآب ـ خوی ـ مهاباد ـ ماکو ـ نقده است که از این تعداد، مجموعه تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شده اند.

استان آذربایجان غربی هم اکنون با دارا بودن تعداد ۱۵۱۷ اثر تاریخی- فرهنگی و طبیعی ثبت شده در فهرست ملی رتبه هفتم را در سطح کشور دارد.

مهر

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید