11:32|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1394 - 17:23
کد خبر: 2806

آماده سازی موزه ها و سایت موزه های آذربایجان غربی برای ایام نوروز

22 موزه، سایت موزه و بنای مهم تاریخی استان برای بازدید گردشگران نوروزی آماده سازی شد.

آماده سازی موزه ها و سایت موزه های آذربایجان غربی برای ایام نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: علاوه بر موزه ها، سایت موزه ها و بناهای تاریخی مهم در استان، سایر بناهای تاریخی نیز برای بازدید گردشگران آماده سازی شده است.

جلیل جباری بیان کرد: افزایش ساعت بازدید از موزه ها و مکان های تاریخی پربازدید، آراسته و پاکسازی فضاهای درونی و بیرونی موزه ها، بازآموزش کادر اداری و تهیه بروشورهای اطلاع رسانی از جمله اقداماتی است که برای استقبال از مهمانان نوروزی بازدید کننده از موزه های استان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ساعت بازدید از سایت موزه تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا چالدران که جزو اماکن جهانی و پربازدید استان است، تا ساعت 21.30 دقیقه تعیین شده و ساعات بازدید روزانه سایر موزه ها و اماکن نیز با توجه به تعداد بازدید کنندگان قابل افزایش است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: موزه تپه حسنلو، تخت سلیمان تکاب و موزه سنگ سه گنبد ارومیه نیز جزو موزه های مهم و تخصصی استان است که در آنها اشیای تاریخی کشف شده از این محوطه های باستانی و تاریخی به نمایش گذاشته شده است.

جباری اظهار کرد: افزون بر 30 هزار قلم اشیای تاریخی در موزه ها و کاخ موزه های آذربایجان غربی از ادوار مختلف تاریخی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: این استان دارای موزه های غنی و اماکن تاریخی، فرهنگی ارزشمند فراوانی است که با معرفی و شناساندن هر چه بهتر این ظرفیت ها می توان شاهد افزایش بیشتر آمار بازدیدکنندگان از موزه ها و ابنیه های تاریخی استان بود.

آذربایجان غربی دارای حدود 1500 اثر تاریخی، بنا و محوطه باستانی ثبت شده در ردیف آثار ملی است.

موزه ها و مکان های تاریخی، فرهنگی آذربایجان غربی شامل موزه باستان شناسی ارومیه، موزه مردم شناسی ارومیه، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، قره کلیسای چالدران، موزه خوی، موزه نقده، موزه میاندوآب، موزه مردم شناسی مهاباد، مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و موزه حسنلو نقده است.

کمبود مکان مناسب برای نمایش اشیا از مهمترین مسایلی است که در حوزه موزه ها و میراث فرهنگی استان به چشم می خورد.

موزه و سایت موزه های تاریخی، فرهنگی آذربایجان غربی در شهرهای ارومیه، میاندوآب، خوی، مهاباد، ماکو و نقده قرار دارد که از این تعداد، مجموعه تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید