10:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 - 00:27
کد خبر: 2756

موشک‌های جدید روسی در فهرست خریدهای ایران؛ اس‌اس-۲۶ و باستیون

روسیه با فروش سلاح به ایران قدرت نظامی می‌دهد به طوری‌که این کشور می‌تواند علیه رقبای مجهز به تسلیحات آمریکایی در خاورمیانه استفاده کند.

موشک‌های جدید روسی در فهرست خریدهای ایران؛ اس‌اس-۲۶ و باستیون

 

روزنامه روسی «مسکو تایمز» در گزارشی به قلم «اتیو بادنر» با عنوان «ایران در پی کسب قدرت آتش هوایی روسیه است» نوشت: بعد از دهه‌ها تحریم‌های بین‌المللی در بازارهای تسلیحاتی، ایران حال خود را آماده خرید تجهیزات نظامی ضروری می‌نماید تا با کمک تجهیزات نظامی روسیه عقب ماندگی رقبای منطقه‌ای مجهز به سلاح‌های آمریکایی را جبران کند.

بر اساس این گزارش، «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در 15 فوریه در سفر دو روزه وارد مسکو شد. برخی رسانه‌ها از فهرست خرید 8 میلیارد دلاری  ایران از جمله جنگنده‌های پیشرفته «سو – 30» ، هواپیماهای آموزشی «یاک–30» ، بالگردهای نظامی چون «Mi-8» و «Mi-17» و سامانه دفاع موشکی« اس-300 » و الابته کشتی‌های جدید و حتی زیر دریایی‌های جدید دیزلی، الکتریکی خبر دادند.

گفته می شود ایران به شدت علاقه‌مند به خرید جنگنده چند منظوره سوخو - 30 است.

 

موشک‌های جدید روسی در فهرست خریدهای ایران 1

 

این درحالی است که نیروی هوایی ایران اینک از ترکیب جنگنده‌های آمریکایی دوره نبرد ویتنام چون «فانتوم اف -4 » و «اف- 14 تام کت» و برخی جت‌های روسی و چینی بهره می‌برد.

مسکو تایمز نوشت: روسیه مکان خوبی برای تهیه تجهیزات نظامی به ویژه برای کشورهایی است که نیاز به سخت افزارهای نظامی قابل قیاس با نمونه غربی دارند.

بر این اساس، تحلیلگران بر این باورند که ایران نیاز به سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در بلندمدت برای تعمیر و بازسازی بنیه نظامی موزه مانند خود دارد.  هرچند که هزینه 8 میلیارد دلار نیز خود ارزشمند است و به گفته «بن مورز» تحلیلگر هفته نامه «جینز دیفنس» این مبلغ  بودجه برای خرید حدود 160 جنگنده چند منظوره مناسب است.

وی در این زمینه گفت:  آن‌ها حتی می‌توانند کشتی،  و زیردریایی‌های ارتقا یافته «کلاس کیلو» روسی و ناوچه‌های جدید را خریده و حتی سامانه‌های دفاع هوایی جدید را تهیه نمایند.»

 

موشک‌های جدید روسی در فهرست خریدهای ایران 2

 

مسکو تایمز در ادامه با اشاره به برخی دیگر از خریدهای نظامی احتمالی ایران از روسیه چون موشک‌های فرا صوت ضد کشتی «یاخنوت» (در ناتو به موشک اس اس 26 شهرت دارد)  و سامانه‌های موشکی ساحل به دریای «باستیون» (سامانه موشکی متحرک که در ناتو به SSC-5 شهرت دارد) به تبعات منطقه‌ای تجهیز و نوسازی نظامی ایران پرداخت و نوشت: روسیه و ایران منافع مشترکی در سوریه دارند و در برابر نفوذ غرب در منطقه مقاومت می‌کنند اما در عین حال نگرانی‌های برای طرفین در زمینه توازن قوا نیز وجود دارد. روسیه می‌خواهد اطمینان یابد که تجهیز ایران با تجهیزات نوین نظامی موجب دفع مسکو از کشورهای عرب سنی منطقه نخواهد شد. در این بین خطر خصومت اسراییل نیز وجود دارد که نگرانی خود را از انتقال سلاح‌های روسی به ایران ابراز داشته است. روسیه می‌تواند به راحتی با فروش تجهیزات با توان بالا به ایران منطقه را آشفته سازد. زیرا دست کم بر روی کاغذ اختلاف گسترده‌ای بین توانایی نظامی ایران با کشورهای تحت حمایت آمریکا چون عربستان سعودی و امارات  متحده عربی وجود دارد و البته ترکیه نیز مشتری اصلی آمریکا است.

این روزنامه در خاتمه با تاکید مجدد بر قدیمی بودن جنگنده‌های مختلف ایران از جمله حتی نمونه‌های ساخت روسیه و چین نوشت: روسیه به طور همزمان در حال چنگ زدن به بازار ایران و در پی آزمودن میزان نفوذ آمریکا در منطقه است. روسیه با این اقدام‌ها  به ایران قدرت نظامی می‌دهد به طوری‌که می‌تواند از آن‌ها علیه رقبای مجهز به تسلیحات آمریکایی در خاورمیانه استفاده کند. ایران اینک در حال نبرد نیابتی علیه رقبایش در سوریه است. در حالی‌که روسیه و آمریکا به تجهیز طرفین ادامه می‌دهند، خطر موقعیت سوریه می‌تواند جرقه نبرد بزرگ را افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید