21:45|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1394 - 22:36
کد خبر: 2695

حال و هوای قیمت اقلام خوراکی در روزهای پایانی سال

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت برخی اقلام خوراکی تحت تاثیر رشد تقاضا، افزایش می یابد.

حال و هوای قیمت اقلام خوراکی در روزهای پایانی سال

 

حکایت افزایش نرخ اقلام خوراکی در اواخر اسفندماه، برای همه مصرف کننده ها آشناست، در حالیکه بیشتر مسئولان مرتبط با تنظیم بازار، در این دوران صحبت از کنترل اوضاع و عدم رشد غیر منطقی و هیجانی قیمت ها می کنند.

بر اساس این گزارش قیمت اکثر محصولات از جمله مواد خوراکی ،طی هر سال به طور قانونی و مصوب  یک یا چند بار افزایش می یابد و این امر به طور رسمی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار به اطلاع مردم می رسد اما آنچه که مصرف کننده ها را آزار می دهد گرانی از پیش تعیین نشده و تحت تاثیر هیجانات بازار در مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان، ماه محرم و همچنین شب عید است.

 

طبق گزارش بانک مرکزی طی یک سال گذشته نرخ لبنیات 8.2 درصد، تخم مرغ 16.2 درصد، برنج 16.5 درصد، حبوبات 31.3درصد و سبزیجات 32.9درصد افزایش یافته است.

 

همچنین در این مدت گوشت قرمز با رشد قیمتی 10.1 درصد مواجه شده و نرخ قند و شکر  18.3 درصد ، چای 13.5 درصدو انواع روغن 0.2درصد رشد داشته است.

 

اما رصد خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از بازار مواد خوراکی ، حاکی از رشد قیمتی برخی اقلام خارج از میزان مصوب دارد.

 

بر این اساس طی جند روز گذشته، در گروه لبنیات ، قیمت هر لیتر شیر با افزایش 200 تومانی رشد حدود 15درصدی را تجربه کرده است.

 

همچنین تخم مرغ که شانه ای 8 هزارو پانصد تومان بود، قیمت 12 هزار تومان را هم تجربه کرد و البته با کاهش قیمت به 9 هزار تومان رسید.

 

بر اساس این گزارش برنج داخلی از کیلویی 8 هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده و گوشت قرمز گوسفندی با هزار تومان رشد به قیمت هر کیلو 30 هزار تومان به فروش می رسد.

 

البته در این میان سبزیجات کاهش قیمت را تجربه کرد چراکه در اوایل زمستان به خاطر سرمای هوا گران شده بود و با نزدیک شدن به به فصل بهار به قیمت قبلی بازگشت.

 

 بر اساس این گزارش، قند و شکر نیز همچون سال های گذشته ، با نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش تقاضا ، با رشد قیمتی مواجه بوده است.

 

 همچنین روغن نباتی هم از هر قوطی با قیمت 4950 به 5500 رسده است و چای هم رشد قیمتی 10 تا 15 درصدی را داشته است.

 

بر پایه این گزارش در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده 6300 تومان است که نسبت به هفته گذشته هر کیلو 300 تومان افزایش قیمت داشته است.

 

بر اساس این گزارش، با توجه به شرایط حساس بازار شب عید، اگر به درستی نظارت و کنترل قیمت صورت نگیرد ، شاید برخی اقلام می توانند طی چند روز رکورد افزایش قیمت یک ساله خود را بشکنند.

باشگاه خبرنگاران

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید