15:11|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 11:33
کد خبر: 2642

دریاچه ارومیه کوچک‌تر می‌شود

استاد دانشگاه ارومیه گفت: طرحی که دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه با تامین 15 میلیارد مترمکعب آب ارائه داده قابلیت عملیاتی شدن ندارد.

دریاچه ارومیه کوچک‌تر می‌شود

ناصر آق صبح امروز در همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: به دنبال راه چاره‌ای هستیم تا دریاچه ارومیه را احیا کنیم که در این زمینه برای احیا پیشنهاد دادیم 3 هزار کیلومتر دریاچه ارومیه را به عمق دو متر با 6 میلیارد مترمکعب آب احیا کنیم در حالی که در برنامه پیشنهادی دولت این رقم 15 میلیارد مترمکعب تامین آب است که امکان تحقق آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به هیچ‌وجه آب قابل تامین در دریاچه ارومیه وجود ندارد که بخواهیم این میزان منابع آبی را در دریاچه ارومیه سرازیر کنیم، گفت: اگر به صورت فوری با تامین 6 میلیارد مترمکعب آب نسبت به احیای دریاچه ارومیه اقدام نکنیم طی 10 تا 20 سال آینده با توجه به مدیریت بحرانی آب قادر نخواهیم بود این دریاچه را احیا کنیم.

استاد دانشگاه ارومیه یادآور شد: باید واقع‌بینانه در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم تا با درک عمیق از تغییرات اقلیمی و شرایط موجود بتوانیم با توجه به شرایط کشاورزی سنتی با محدود کردن این دریاچه و به اصطلاح کوچک کردن دریاچه ارومیه نسبت به احیای آن با آب کم نسبت به احیای آن کمک کرد.

آق نتایج و ثمرات آن را با درآمدزایی 200 میلیارد دلار سالانه و 5 هزار نفر اشتغال یادآور شد و بیان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه آثار و تبعات بسیار خطرناکی را به دنبال دارد و نمکی که از این دریا متصاعد می‌شود آثار زیانبار جدی و تشدید شدن بیماری‌های سرطانی ریه، پوست و چشم را به همراه خواهد داشت.

وی سرعت خشک شدن دریاچه ارومیه را بسیار بالا اعلام کرد و افزود: در کنار تغییرات اقلیمی، کاهش دما و عوامل انسانی نیز در این خشکسالی دخیل بودند که در 20 سال اخیر استفاده از روش‌های آبیاری در استفاده از سدها و نزولات کم جوی سبب شده است تا دریاچه ارومیه که یک دریاچه وسیع ولی کم عمق است رو به خشکی حرکت کند.

استاد دانشگاه ارومیه تبخیر زیاد و بیش از حد آب این دریاچه را یکی از عوامل خشک شدن آن اعلام کرد و ادامه داد: کاهش بارش‌ها تا 68 میلی‌متر و همچنین کاهش بارش‌ها تا 42 میلی‌متر در خود دریاچه و حوزه‌های آبریز آن و افزایش 3.1 درجه‌ای دمای هوا زمینه‌ای را فراهم کرده تا تبخیر به سرعت انجام شده و دریاچه ارومیه به این حال و روز بیفتد.

آق تصریح کرد: نمک موجود در این دریاچه 160 گرم در لیتر بوده که میزان نمک قبل از بحران دریاچه ارومیه 5.5 میلیارد تن تخمین زده می‌شد که با رسوب نمک در این دریاچه در حال حاضر 6 تا 8 میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه تخمین زده می‌شود.

وی بی‌توجهی به تغییرات رخ داده را در خشک شدن این دریاچه و مشکلات پیش‌رو در احیای مجدد دریاچه ارومیه را یادآور شد و گفت: جالب است که رسوب‌گذاری در این دریاچه بیش از حد بوده و این خود مشکلات بیشتری را دامن زده است.

خبرگزاری فارس

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید