10:57|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1394 - 19:06
کد خبر: 2539

سد شهر چای اروميه

سد شهرچای در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ با حضور معاون رییس جمهور به بهره برداری رسیده است،این سد از نوع سدهای خاکی سنگ ریزه ای می باشد. احداث این سد باعث ساخت جاده آسفالته سد شهرچای-راژان با مسافت ۲۵ کیلومتر شد که مسافتی کوتاه تر نسبت به جاده قبلی را دارد.

سد شهر چای اروميه

سد شهر چای در ۱۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد که حجم مخزن آن تا تراز نرمال بیش از ۲۲۱ ملیون متر مکعب بوده، ارتفاع از پی ۱۱۹ متر و از بستر رودخانه ۸۴ متر می باشد. در سال های اخیر و بعد از احداث سد این منطقه به یکی از مناطق گردشگری برای علاقمندان به طبیعت و ماهیگیری تبدیل شده است و دوستداران طبیعت برای دیدن مناظر بدیع این منطقه به اینجا آمده و از جاذبه های طبیعی و زیبایی های این خطه از کشور عزیزمان دیدن می کنند.

سد شهر چای از نوع خاکی – سنگریزه ای بوده و دارای ۲۱۵ میلیون متر مکعب حجم مفید خواهد بود. هدف احداث سد شهر چای تامین آب آبیاری برای ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست شهر ارومیه و تامین حدود ۷۶ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب و صنعت شهر ارومیه است.

این رود از کوه کان کبوتر به ارتفاع ۳۲۷۱ متر از کوه های کردستان سرچشمه می گیرد و رشته ای از کوه های مرزی ترکیه نیز به آن افزوده شده، پس از کندن دره ای برای خود در بلندی های یادشده وارد بردسیر شده و از آن گذشته، پس از دریافت رگه هایی چند در طول مسیر خود و آبیاری زمین های مسیر خود به روستای بند نزدیکی شهر ارومیه می رسد و جلوه های زیبایی را به وجود می آورد که در نوع خود بی نظیر است.

سد  (1) (2)سد ش (3)ئسد شهر چای (5)سد شهر چای (6)سد شهر چای (7)سد شهر چای (8)سد شهر چای (9)سد شهر چای (1)سد شهر چای (2)

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید