09:30|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1394 - 10:41
کد خبر: 2523

بازیان: روحانی باوجود وعده‌ احیای دریاچه ارومیه هنوز به این شهر نیامده است

سه‌شنبه شب کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ارومیه برای طرح عقایدشان پیرامون مسائل مختلف با حضور در آئین مناظره به گفت‌وگو نشستند.

بازیان: روحانی باوجود وعده‌ احیای دریاچه ارومیه هنوز به این شهر نیامده است

به گزارش باریش نیوز، سه‌شنبه شب با همت دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه آئین مناظره بین سه نفر از کاندیداهای دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

این نشست با حضور نمایندگان مردم در مجلس نهم عابد فتاحی و جواد جهانگیرزاده، ابراهیم بازیان شهردار وقت در ارومیه همچنین روح‌الله حضرت‌پور عضو شورای اسلامی شهر ارومیه باید برگزار می‌شد که به رغم انتظار طولانی جهت حاضر شدن حضرت‌پور، با غیبت وی این نشست و گفت‌وگو در حال انجام است.

در این گفت‌وگوی رودر‌رو کاندیداها ضمن ابراز لطف و بین شعارهای دوستدارانشان، دانشجویان طرفداران درباره مسائل مختلف به بحث نشسته‌اند تا از این رهگذر برای نسل جوان این شهرستان امکان انتخاب اصلح فراهم شود.

جلسه به صورت برگزاری مناظره، تریبون دانشجویی و... تدارک یافته است، که با طرح سوال توسط مجریان برنامه، کاندیداهای حاضر به طرح عقاید و دیدگاه‌هایشان می‌پردازند.

*موضع صریح شما درباره فتنه 88 به چه شکل است؟

عابد فتاحی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: شکوه حضور مردم در این انتخابات و فتنه را نباید آمیخته با هم بررسی کنیم فتنه از زمانی آغاز شد که یک عده مدعی دستکاری شدن نتیجه آراء شدند و عنوان کردند به روند این کار اطمینان نداریم.

ابراهیم بازیان در پاسخ به این سوال اظهار کرد: لعنت خداوند بر کسانی که دانسته یا ندانسته آتش برافروخته توسط بیگانگان را شعله‌ور کرده و دست‌نشانده‌های داخلی را وارد این ماجرا کردند، رهبری درباره فتنه، اهداف پنهان و آشکار دشمنان فرمایشاتی داشته‌اند، فتنه تیری بر عزت و غیرت، قانون‌مندی و صلاحیت نظام بود.

طبق گفته وی معرکه‌گیران این عرصه و بقیه بایستی بعد از خطبه‌ تاریخی رهبری موضع‌گیری کرده و به خاطر مصالح ملی، صیانت از ارزش‌ها و احترام به آراء ملت نباید در خط دشمنان قدم‌ زده و باید فتنه را محکوم می‌کردند، در این تحول احوال تعدادی از رجال کشور دچار لغزش شدند، شاید ده‌ها سال بعد اسناد و مدارکی پیرامون این موضوع و آتش‌افروزان به دستمان رسد.

این کاندیدا اضافه کرد: افرادی هم در موضع ساکت فتنه قرار گرفتند، بنابراین مردم فتنه را خاموش کرده و 9 دی را خلق کردند، به طوری که طبق فرمایش حضرت امام مردم جلوتر از مسئولان در حرکت هستند؛ در این واقعه ملت و نظام به واسطه تشدید تحریم‌ها متضرر شدند.

بر اساس اظهارات جهانگیرزاده کسی آثار سوء فتنه، ایجاد فاصله بین علاقه‌مندان نظام، بروز آثار فوق‌العاده منفی علیه نظام را انکار نمی‌کند، حتی بعد از آغاز اعتراضات رهبری با مسئولان ستادها مفصل صحبت کردند، با این همه مدعیان بر اعتراض خود اصرار داشتند حتی من خودم شاهد هستم فرزندان یکی از مسئولان سابق جمعیتی را برای شعار دادن علیه نظام گرد آورده و آنها را هدایت می‌کرد.

براساس گفته نماینده مردم در مجلس نهم رهبری همچنان موضوع فتنه برای جلوگیری از بروز وقایع مشابه را مطرح می‌کنند، بنابراین فتنه هنوز تمام نشده و آثار آن باقی مانده است، متهم کردن مسئولان نظام اسلامی به دزدی رای به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

*در خشک شدن دریاچه ارومیه چه عواملی و افرادی را مقصر می‌دانید؟

جهانگیرزاده یکی از عوامل موثر در خشک شدن دریاچه ارومیه را عدم استفاده درست مردم از منابع دانست، با اظهار اینکه پیشینیان و پدران ما با آب و خاک بهتر و راحت‌‌تر ارتباط برقرار می‌کردند، ولی امروز سرعت و دامنه فعالیت‌های کشاورزی فراتر از منابع آب است، گفت: دولت مکلف به توسعه سیستم‌ آبیاری نوین بود ولی در انجام وظایف قصور کرده و امروز مردم مقصر جلوه داده می‌شوند، لازمه احیای آن همکاری مردم و دولت است.

بازیان بر این اعتقاد است که وضعیت کنونی دریاچه ارومیه محصول یک سال و دو سال نبوده، در طول 15 سال اخیر به چنین حالی افتاده است، استیضاح رئیس دولت، وزیر نیرو، وزیر کشور و وزیر کشاورزی به خاطر وضعیت آن باید صورت می‌گرفت، پس شرایط کنونی محصول غفلت نمایندگان و همه مقامات تصمیم‌ساز در سطح استان و کشور است.

وی به نکته جالبی هم اشاره کرد مبنی بر اینکه یکی از شعارهای تبلیغاتی رئیس جمهور دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود و به واسطه وعده‌هایی از این دست بیشترین رای را از استان ما آورد ولی در طول سه سال اخیر رئیس‌جمهور به این استان سفر نکرده است، حال آنکه وعده شده بود دریاچه ارومیه مسئله نخست هیئت دولت خواهد بود.

فتاحی با نطق مطلوب دانشجویان سخنان خود را آغاز کرد به این ترتیب که احیای دریاچه را نباید سیاسی کرد، از طرف دیگر رسیدن دریاچه ارومیه به نقطه کنونی در یک بازه زمانی 17 ساله بوده، در اثر کاهش نزولات جوی و دگرگونی آب و هوا شرایط فعلی به وجود آمده است، برای این موضوع چه کاری از استاندار و نماینده مجلس ساخته است؟

وی اظهار کرد همه بر این تصور هستند که من حامی و پشتیبان رئیس جمهور دولت یازدهم هستم، اما شهادت می‌دهم دولت نهم و دهم برای احیای دریاچه ارومیه با همه توان و بضاعت وارد شد، از طرف دیگر حقیقت قهر طبیعت را نمی‌توان انکار کرد، هرچند به بارش رحمت الهی و همت مردم برای احیای دریاچه ارومیه امیدواریم.

*هزینه تبلیغات انتخاباتی را از چه منابعی تامین کرده‌اید؟ همچنین رعایت اخلاق را در این دوره از تبلیغات و انتخابات تا چه حد می‌دانید؟

فتاحی که همچنان با صحبت‌های ساده و بی‌آلایش نشاط حاکم بر این گردهمایی می‌افزود، به تامین هزینه تبلیغات با اتکاء به منابع شخصی اشاره کرد و اینکه تاکنون حتی یک ریال از هیچ تشکل، نهاد و ارگانی برای تبلیغات قرض نکرده و وامدار کسی نیست، به واسطه اموال شخصی و سرشار قادر است در هر هفته یک انتخابات برگزار کند!

وی ادامه داد: با رعایت جوانب اخلاقی، شرعی، عرفی و قانونی تاکنون خودم، اعضای ستاد، حامیان و ... کسی را تخریب نکرده‌ایم، فقط روشنگری مبتنی بر وظیفه شرعی و قانونی در مورد برخی از کاندیداها آغاز کرده‌ام و این روند را ادامه خواهم داد، به عنوان نخستین فرد بستری برای آگاه‌سازی را در مورد برخی کاندیداها فراهم کرده‌ام، حتی فتاحی یکی از کاندیداهای ارومیه این اقدام را پسندیده‌اند، برای رفع این بداخلاقی‌ها خوشبختانه اقداماتی شده است.

جهانگیرزاده در ورود به این مبحث با اظهار اینکه در هیچ دوره‌ای « اوشاقلاریمین بوغازینان کَسمَدیم تا انتخابات اوچون خَشلَیَِم»، ادامه داد: متهم کردن افراد به ثروت‌اندوزی را درست نمی‌دانم، زیرا حق کنجکاوی و تعرض به حریم دیگران را نداریم، اینجا فضایی برای مجادله نیست، همچنین اتهام‌زنی به دیگران اقدامی پسندیده نیست، من با همه صنعتگران این شهر و کسانی که برای توسعه و عمران این شهر آجر روی آجر می‌گذارند شریک هستم، چون برای عمران و آینده شهر قدم برمی‌دارند.

وی با اظهار اینکه حکم شرع و رهبری در این باره روشن بوده و مطالبه رهبری از کاندیداها به جای صحبت کردن درباره دیگران تبیین برنامه‌ها و عملکرد شخصی می‌باشد، اظهار داشت: حق صحبت کردن درباره روش تبلیغات دیگران را نداریم زیرا مسئولان ذی‌صلاح در این زمینه حضور و نظارت دارند.

 

فارس

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید