07:20|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398 - 13:35
کد خبر: 13799
یادداشت:

ناهمخوانی آمار صادرات سیب با واقعیت

با بررسی آمار و مصاحبه عجولانه مسئولان در خصوص آمار صادرات سیب می‌توان به سادگی متوجه این تناقض شد.
ناهمخوانی آمار صادرات سیب با واقعیت

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، برهمگان عیان است که بخش اعظمی از درآمدزایی مردم آذربایجان‌غربی از طریق باغداری، کشاورزی ودامداری است، اما سال‌هاست که زیر سایه سوء‌مدیریت دستگاه‌های مرتبط در بخش کشاورزی صادرات سیب تبدیل به کابوس کشاورزان شده است، از حضور نمادین تجار ویتنامی به ایران گرفته تا آمار صادرات بدون مستند که این روز ها در فضای مجازی به چشم می‌خورد.
در سفر تجار ویتنامی به تهران که برای آذربایجان‌غربی اگرچه سود نداشت اما برای موج سواری رسانه‌ای فرصت خوبی ایجاد کرد تا مسئولان با این حرکت نمایشی بازهم امید کشاورزان را از بین ببرند.
تجار ویتنامی که چندی پیش به تهران سفر کرده بودند جزء بازاریابی برای فروش محصولات خودشان هیچ برنامه‌ای برای خرید سیب استان ما نداشتند و مسئولان در توجیه این سفر ناموق ویتنامی‌ها گفتند متاسفانه باتوجه به مشکلات پیش آمده در کشور مبدا، تیمی که متشکل از ۵۰ نفر متخصص و تاجر برای خرید انواع محصولات کشور بوده به ۱۴ نفر کاهش یافته بود که هیچ تاجر میوه و تره‌باری در بین آنها وجود نداشت.
اما فرافکنی‌ها گویا پایانی ندارد و این بار مسئولان دست به دامن آماری شده‌اند که بایک حساب سر انگشتی هم می‌توان به تناقض اخبار منتشر شده در مورد صادرات سیب با واقعیت آن پی  برد.
در شب یلدا آنچه بر خروجی تمام رسانه ‌ها قرار گرفت حکایت از وجود 730 هزار تن سیب در سردخانه‌ها داشت، اکنون 14 بهمن ماه و با گذشت 43 روز از این آمار، مسئولان ادعا می‌کنند 350هزار تن به کشورهای روسیه، پاکستان، عراق، هند و سایر کشور‌ها و هم‌چنین داخل کشور ارسال شده است.
در ادامه بررسی صادرات این آمار ارائه شده از سوی مسئولان اگر در نظر گرفته شود که هر تریلی قابلیت حمل بار تا سقف 40 را تن داشته باشد برای صادرات 350 هزار تن 8هزار و 750 عدد تریلی مورد نیازاست که روزانه تقریبا203 تریلی جهت صادرات سیب از استان باید رد شده باشد که برای چنین آمارعجیب تا این لحظه مستندی ارائه نشده است و با منطق همخوانی ندارد.
با این وجود اگر از 730 هزار تن سیب موجود در سردخانه‌ها، 350هزار تن ارسال شود، 380هزار تن سیب باقی می‌ماند، اما از سوی دیگر رئیس اتحادیه سردخانه‌داران شهرستان ارومیه از وجود 410هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی خبر می‌دهد که با این وجود وضعیت 30 هزارتن سیب نامعلوم است.
شاید فاصله گرفتن از آمارو ارقام کذب و برخی جلسات بدون خروجی ازسوی مسئولان اکنون کمک بیشتری به‌حال کشاورزان و توسعه صادرات سیب کند، ددیگر شعار  انجام اقدامات خوب از جانب مسئولان کافی نیست و انتظار میرود در این خصوص شفاف سازی نمایند.
باریش‌نیوزآمادگی خود را درخصوص انتشارمستندات ارائه شده از سوی مسئولان اعلام می‌دارد و هرگونه مستندی در این خصوص پس از بررسی هیئت تحریریه در خروجی سایت قرار می‌گیرد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید