12:26|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398 - 12:53
کد خبر: 13797
یادداشت:

آزادراه‌های ترانزینی نیاز آذربایجان‌غربی برای رشد اقتصادی

دارا بودن بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق، آذربایجان‌غربی را به یکی از استان‌های استراتژیک و مهم کشور تبدیل کرده است، اما جاده‌های ترانزیتی شایسته این استان نیست.
آزادراه‌های ترانزینی نیاز آذربایجان‌غربی برای رشد اقتصادی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، شاهراه و دروازه اصلی تجارت با اروپا در آذربایجان‌غربی قرار دارد که اهمیت این استان را دوچندان می‌کند، همچنین 24 درصد از کل پایانه های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز در استانی با چنین موقعیت راهبردی، وجود جاده‌های مواصلاتی استاندارد است.
وجود امنیت پایدار و جاده‌های ترانزیتی با استانداردهای جهانی از کمترین انتظارات ترددکنندگان است. این در حالی است که آذربایجان‌غربی نه تنها از جاده‌های ترانزیتی مطلوب در پایانه‌های بین‌المللی بهره‌مند نیست بلکه حتی وضعیت جاده‌های مواصلاتی داخل استان نیز قابل نقد است.
بی‌شک با بهبود وضعیت جاده‌ها، استانداردسازی آن‌ها و افزایش امنیت پایدار، بازرگانان بین‌المللی تمایل بیشتری برای همکاری، افزایش حجم صادرات و واردات و حضور در جاده‌ها و در نتیجه باعث رونق اقتصادی می‌شود.
احداث بزرگراه ارومیه _ سرو که با طول 55 کیلومتر از دهه 80 شروع شده و زمزمه وعده افتتاح آن تا پایان امسال، به گوش می رسد اما عملیات فرسایشی آسفالت ریزی این مسیر بعد از نزدیک به دو دهه در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که اخبار ساخت بیمارستان هزار تخت‌ خوابه چین در کمتر از یک ماه تمام بهانه‌جویی‌های مسئولین را خنثی می‌سازد.
کیفیت سایر جاده‌های منتهی به مرزهای استان نیز به دور از انتظارات هستند و شاید تنها جاده ترانزیتی خوی بازرگان را با کمی اغماض لایق قرارگیری در کنار جاده‌های استاندارد بین‌المللی دانست.
گستردن گاردریل و سیستم روشنایی مناسب، تجهیز جاده‌های مرزی به تابلوهای راهنمایی رانندگی مناسب و دوزبانه، حذف نمودن نقاط حادثه‌خیز، وجود تفرجگاه و پارکینگ‌های متعدد، افزایش تعداد پایانه‌های سوخت‌گیری، افزایش عرض جاده‌ها و در پایان جدانمودن بخش حمل و نقل ترانزیتی با حمل و نقل‌های عمومی از رویاهایی مهم ترین استان مرزی کشور است که نیازمند ارائه برنامه‌ای مدون از سوی سازمان متولی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید