06:30|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1398 - 13:28
کد خبر: 13783
یادداشت

آلزایمر بیماری که قابل پیشگیری است

آلزایمر نوعی اختلال ذهنی است که از آن به عنوان بیماری خاموش قرن یاد می‌شود و قابل پیشگیری است.
آلزایمر بیماری که قابل پیشگیری است

سرویس سلامت باریش‌نیوز، بیماری فراموشی یا آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تضعیف می‌شود.
بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه ‌است، اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.
در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده ‌است فراموش می‌کند و دوباره همان سؤال را می‌پرسد.
بیماری که به بیماری فراموشی مبتلا می‌شود وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند آن را کجا گذاشته ‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب و دارای خود را نگه دارد.
این روند ادامه پیدا می‌کند و به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود و کم‌کم مشکل مسیریابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم و عصبانی و پرخاشگر شود.
غالباً بیماری آلزایمر در افراد بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند گرچه آلزایمر زودرس با شیوع کمتر نیز ممکن است در افراد کم سن مشاهده شود.
طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام شده احتمال دارد در سال ۲۰۵۰ میلادی از هر ۸۵ نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد. 
در حال حاضر پنج درصد از جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالی‌ است که ۱۰ تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند. 
نحوه رفتار با افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند بسیار مهم است و باید با لحن ملایم و اطمینان بخش با آنلن سخن گفته شود.
همچنین هنگام سردرگمی، با بیمار نباید سرزنش آمیز رفتار کرد و اشتباهات وی را با ارائه پیشنهاد تصحیح کرداگر افراد از پشت سر به او نزدیک شوند ممکن است بیمار وحشت زده یا آشفته شود.
همواره باید به سخن گفتن با بیمار ادامه داد، حتی زمانی که دیگر متوجه کلمات دیگران نمی‌شود. و در مورد موضوعاتی حرف زد که فرد به آنها اهمیت می‌دهد.
اگر یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌ خصومت‌ آنها را به‌ خود نگیرید. محیط‌ خانه‌ را طوری‌ تغییر دهید که‌ فرد بیمار دچار آسیب‌ بدنی‌ نشود.
اگر مراقبت‌ از یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ که‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌ را به‌ عهده‌ دارید، از دیگران‌ درخواست‌ کمک‌ کنید تا بتوانید به‌ خود استراحت‌ دهید. از اینکه‌ نیاز به‌ استراحت‌ و فراغت‌ دارید احساس‌ گناه‌ نکنید حتی‌ اگر بیمار از این‌ مسأله‌ احساس‌ رضایت‌ نداشته‌ باشد.
افراد مراقبت‌کننده‌ از بیمار می‌توانند برخی‌ از مشکلات‌ بیمار را با اجرای‌ بعضی‌ کارها کاهش‌ دهند. مانند تکرار ، برای‌ بیمارانی‌ که‌ مشکلی‌ در حافظه‌ دارند شاید یادآوری‌ مکرر کمک‌کننده‌ باشد. و اطمینان‌دهی‌ که یک‌ گفتگوی‌ صمیمانه‌ مختصر و در عین‌ حال‌ قوی‌ می‌تواند بیمار مضطرب‌ یا آشفته‌ را آرام‌ کند. و منحرف‌ کردن‌ ذهن‌ بیمار ، که قدم‌ زدن‌ با بیمار می‌تواند در این‌ زمینه‌ کمک‌کننده‌ باشد.
ترفندهای جلوگیری از بیماری آلزایمر
برای جلوگیری از بیماری آلزایمر نوشتن و خواندن بسیار اهمیت دارد از مطالبی که دوست دارید نت بردارید نوشتن و خواندن یکی از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت و افزایش حافظه است.
با هر دستی که عادت به مسواک ‌زدن دارید، از امشب با آن یکی دست مسواک بزنید. مثلا اگر با دست راست مسواک می‌زنید، از امشب مسواک را با دست چپ گرفته و مسواک بزنید.
حفظ کردن شعر، داستان، متن فیلم، لغات، یک ترانه، فرمول، گوش دادن به موسیقی موسیقدانان بزرگ، یادگیری یک ترفند  همه کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما می‌کند.
برای پیشگیری از آلزایمر گاهی اوقات در منزل با چشمان بسته کار کنید. مثلا سعی کنید جای اشیاء را با چشم بسته پیدا کنید، مواد اولیه غذا را با چشم بسته شسته، پوست کنده و خرد کنید با چشم بسته وسایل را به سر جای اول برگردانید.
هر آنچه باعث شادی شما و هر کار و فعالیتی که به شادی درونی شما منجر می‌شود، انجام دهید. البته اگر جمعی باشد، بهتر است. احساس شادی برای کارآیی بدن به‌خصوص ذهن بسیار مفید است.
تکرار، تکرار و تکرار. شماره تلفن، شعر، داستان، نام فرد و… تنها با تکرار است که در حافظه خواهد ماند. بنابراین هر چیزی را که می‌خواهید وارد حافظه کنید، مدام تکرار کنید. انتخاب کلمات برای تکرار بسیار مهم هستند. کلمات شما باید جذاب، زیبا و از نظر شما خوشایند باشند با رعایت مواردی که ذکر شد تا حد زیادی می‌توان از بروز آلزایمر جلوگیری کرد.


  •  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید