13:57|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1398 - 11:52
کد خبر: 13776

هکرها؛ تهدید اصلی انتخابات الکترونیک

انتخابات الکترونیک می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد اما با توجه به این‌ که هکرها با دسترسی به اطلاعات قادر به تغییر نتایج انتخابات هستند به همین دلیل انتخابات الکترونیک توصیه نمی‌شود.
هکرها؛ تهدید اصلی انتخابات الکترونیک

سرویس سیاسی باریش نیوز، دنیا روز به روز در حال پیشرفت و مدرن شدن است و به تبع آن باید تمام امکانات الکترونیک شود اما در این دنیای الکترونیک هنوز هم که هنوز است انتخابات بر روی کاغذ انجام می‌شود زیرا انتخابات الکترونیک شاید معایب بتوانند به مزایا غلبه کرده و نتایج نادرستی ارائه دهند.

رای‌گیری الکترونیکی شامل هرگونه استفاده‌ای از فناوری مدرن در ثبت یا شمارش رای می‌شود و بسیاری از محل‌های رای‌گیری در ایالات متحده هم‌اکنون از دستگاه‌های اسکنر برای شمارش آراء کاغذی بهره می‌برند.

با تداخل اینترنت و زندگی روزمره انجام بسیاری از فعالیت‌ها راحت و سریع شده است اما با این حال استفاده از اینترنت در بسیاری از کارها توصیه نمی‌شود زیرا این راحتی برای خود خطراتی نیز به همراه دارد.

با فناوری امروزی امکان ایجاد یک سیستم انتخابات کشوری کاملا مقدور است و مزایای بسیاری مانند تسریع اعلام نتایج، افزایش مشارکت مردمی و کاهش هزینه‌ها را به همراه دارد.

مزیت اولیه رای‌گیری الکترونیکی، سرعت آن است زیرا در روش سنتی کاغذی، رای‌ها باید از تمامی حوزه‌ها جمع شده و شمارش شوند که این روند نیازمند زمان برای اعلام نتایج نهایی است.

رای‌گیری کاغذی و شمارش آن باعث می‌شود افرادی که مسئولیت رای‌گیری را بر عهده دارند 24 ساعت تمام و شاید بیشتر در محل مورد نظر حاضر باشند.

افزایش سرعت، مشارکت مردمی و کاهش هزینه‌ها از مهم‌ترین مزیت‌های رای‌گیری الکترونیکی است.

اما برخلالف تمام این گفته‌ها دستکاری انتخابات از سوی هکرها، تسهیل در تقلب و تأثیر سوگیری سازنده‌ها در رای‌ها از معایب اصلی و مهم رای‌گیری الکترونیک است.

بدترین و مشکل سازترین عیب رای گیری الکترونیک امکان هک شدن آن است که از آن طریق می‌توان نتایج رای‌گیری را تغییر داد.

برخی از کارشناسان معتقدند که در رای‌گیری الکترونیکی، امکان تقلب راحت‌تر فراهم می‌آید. هم‌اکنون هنگام ثبت رای در حوزه‌ها از افراد شناسنامه گرفته شده و هویت ایشان پیش از ثبت رای محرز می‌شود، اما این احراز هویت در فضای دیجیتال دشوارتر است.

در رای‌گیری الکترونیکی هویت رای‌دهنده با اطلاعاتی نظیر شماره ملی، تاریخ تولد و شماره گواهینامه تأیید می‌شود.

مشکل این نوع احراز هویت این است که افراد می‌توانند این اطلاعات را از شخص دیگری به دست آورده و به‌جای وی ثبت رای کنند و اگر شخصی بانکی از این داده‌ها پیدا کند می‌تواند هزاران رای جعلی ثبت کند، به همین دلیل افزایش تقلب و احتمال دست‌کاری آراء از معایب اساسی رای‌گیری الکترونیکی تلقی می‌شود.

به گفته محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراهای مجلس نیز، جلسات مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور برای الکترونیکی شدن انتخابات یازدهمین دوره مجلس همچنان از چند ماه قبل ادامه دارد، اما هنوز به نتبجه قطعی و نهایی نرسیده است.

بین وزارت کشور و شورای نگهبان در حال بررسی است و در جلسات مشترک این دو نهاد نیز درباره آنها بحث و تبادل نظر می‌شود، مربوط به مرحله اخذ رأی از رأی‌دهندگان و نیز تجمیع آراء است که فعلا این مرحله به صورت دستی انجام می‌شود.

دو مرحله اخذ رأی از رأی‌دهندگان و تجمیع آراء در مجموع الکترونیکی نیست. ما بقی کل فرآیند انتخابات، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و قرار شده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در روز دوم اسفند نیز با همین روال انجام شود.

هنوز شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس به صورت تمام‌الکترونیک در حوزه نرم‌افزار، سخت‌‌افزار و اینکه سِروِر اصلی در کجا باید قرار گیرد در حال بحث و بررسی هستند، شورای نگهبان باید این مراحل را تأیید کند تا انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک برگزار شود که هنوز از سوی این شورا تأیید نشده است.

با توجه به این گفته‌ها و با در نظرگرفتن مزایا و معایب هردو روش سنتی کاغذی و مدرن الکترونیکی رای‌گیری، به‌نظر می‌رسد بهترین راه این است که ترکیبی از این دو ارائه شود. در این حالت مردم از مزایای هردو روش تا به‌حدی بهره برده و معایب هرکدام نیز از سوی روش دیگر پوشش داده می‌شود.

در شرایط کنونی و با فناوری فعلی، رای‌گیری الکترونیکی جایگزین بی‌نقصی برای رای‌گیری کاغذی نیست. اشکالات و ملاحظات بسیاری بر این روش وارد بوده که باعث می‌شود محتاط‌تر به آن فکر کنیم. با این حال اگر این اشکالات و ملاحظات رفع شوند، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، همه بتوانند از داخل خانه و روی صندلی راحتی خود رای خود را ثبت کنند

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید