07:27|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1398 - 11:52
کد خبر: 13769
یادداشت:

طلاق سهمیه‌ای شد/سهم آذربایجان‌غربی 173 طلاق

طلاق که به گفته به اذعان بسیاری کارشناسان یکی از پیچیده ترین معضلات اجتماعی است، این روزها سهمیه‌بندی شده است.
طلاق سهمیه ای شد/سهم آذربایجان‌غربی 173 طلاق

 سرویس اجتماعی باریش نیوز، طلاق یکی از پیچیده‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که پیامدهای آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای بعد فرد، خانواده و جامعه داشته باشد.
دولت‌ها و حکومت‌ها همواره با هدف تثبیت هرم سنی جوان جمعیت، تشویق افراد به تشکیل خانواده و همچنین تلاش برای حراست از بنیان خانواده راهکارهای مختلفی ارائه می‌دهند تا از این طریق ترکیب سنی جوان جامعه را حفظ کنند.
در سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی برای صیانت از بنیان خانواده در بهارستان مطرح و به تصویب رسیده و به صورت قانون درآمد تا به نوعی با حراست از شاکله مهم‌ترین نهاد اجتماعی از بسیاری پیامدهای منفی جدایی زوجین پیشگیر کند حال تا چه اندازه این قوانین و راهبردها توانسته در دست‌یابی به اهداف پیش‌بینی شده موفق باشد سوالی است که پاسخ آن در بطن جامعه امروز پیدا کرد.
سهمیه‌بندی ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق از موضوعاتی است که چند روز اخیر در رسانه‌ها مطرح شده و براساس این طرح دفترخانه‌های هر شهر براساس میانگین طلاق واقع شده در سال گذشته به نسبت دفاتر آن شهر ضرب در ۲۰درصد می‌شوند و بیشتر از آن، دفاتر اجازه ثبت طلاق را ندارند.
علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق یکی از دلایل اصلی برای تعیین سقف ثبت طلاق در دفترخانه‌ها را چنین توضیح می‌دهد: تعدادی از سردفتران ازدواج و طلاق دفاتر خود را در نزدیکی مجتمع‌های قضایی خانواده دایر کرده‌اند و با تبانی با برخی از کارمندان مجتمع‌های قضایی و یا همکاری با برخی دلال‌ها شرایطی را فراهم می‌کردند تا به محض صدور حکم طلاق، زوجین به آن دفترخانه مراجعه کنند.
مظفری معتقد است؛ زوجین پس از صدور حکم طلاق سه ماه فرصت دارند تا فکر کنند. به عبارت دیگر در این سه ماه زمانی ایجاد می‌شود تا شاید زوجین به زندگی مشترک خود بازگردند اما با حضور دلال‌ها و واسطه‌ها این دسته از زوجین همان روز یا چند روز بعد از صدور حکم برای ثبت طلاق اقدام می‌کنند.
به نظر می رسد سهمیه بندی طلاق با هدف کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها باشد یا ایجاد فرصت برای بازگشت زوجین به زندگی با توجه به رشد آمار طلاق به ویژه در بازه سنی بین 30 تا 40 سال در سالهای اخیر به اذعان مسئولین فقط یک راهکار مقطعی است و باید برای حل معضل اجتماعی با گستره وسیعی مانند طلاق متولیان امر به راه حل های جدی تر و صد البته عملی تر بیندیشند.
گفتنی است، در حال حاضر بیش از 120 دفتر ثبت رسمی ازدواج و طلاق در آذربایجان غربی فعالیت دارند و  سهم این استان برای ثبت طلاق در هر سال 173 مورد اعلام شده است اما باید منتظر شد و دید این طرح تا چه اندازه می‌تواند در احتمال بازگشت مجدد زوجین به زندگی مشترک را بدون حضور واسطه‌ها و دلالان طلاق بیشتر کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید