09:28|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 30 دی 1398 - 13:17
کد خبر: 13728
باریش گزارش می‌دهد:

هزینه‌هایی که سبب خیر می‌شود

تجمل‌گرایی در مراسم ختم این روزها بسیار زیاد شده و چه خوب است که با فرهنگ‌سازی صحیح بتوان از هزینه‌های زیاد جلوگیری و بخشی از آن را صرف دستگیری از نیازمندان کرد.
هزینه‌هایی که سبب خیر می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، در دوران گذشته مراسم ترحیم به شکل خیلی ساده برگزار می‌شد و خبری از تجملات در آن وجود نداشت.
اما متاسفانه امروزه پای تجملات به مراسم ترحیم باز شده و همدردی با خانواده‌های داغدار از بین رفته و افرادی که در این مراسم حضور دارند بیشتر به ظاهرو هزینه‌هایی که برای برگزاری آن صرف شده توجه می‌کنند.
ریخت و پاش‌های بی مورد و تجملات بیش از اندازه در شرایط کنونی که توان اقتصادی مردم کم شده تصویر جالبی ندارد اما افرادی نیز هستند که مشکل مالی ندارند و متاسفانه این گونه افراد از ساده زیستی به دور و به دنبال رواج تجملات هستند. 
مراسم ختم در شرایط کنونی بسیار هزینه‌بردار است
یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش‌نیوز در مورد مشکلات و هزینه‌های مراسم ختم گفت: این روزها با مشکلات اقتصادی که پیش روی مردم است برگزاری مراسم ختم بسیارهزینه‌بردار است.
 وی افزود: برپایی مراسم ترحیم برای خانواده‌ای که از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد به نظر مشکل می‌آید. 
این شهروند ادامه داد: برخی از مساجد شهر برای برگزاری مراسم ختم هزینه‌های بسیار زیادی از صاحب‌عزا دریافت می‌کنند و این هزینه‌ها برای بسیاری از خانواه‌ها سنگین است.
ریخت و پاش‌های بی مورد در مراسم ختم و رواج تجمل‌گرایی در بین خانوادها
حسین یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای در مورد هزینه و تجمل گرایی در مراسم ختم گفت: در کنار هزینه‌های بسیار زیاد مراسم ترحیم، خرید قبر نیز برای صاحب عزا معضل بزرگی است.
وی افزود: هزینه‌هایی که در مراسم ترحیم صرف می‌شود برای صاحب عزا بسیار زیاد است و ریخت‌وپاش‌های بی مورد در این مراسمات باعث به وجود آمدن مشکلات مالی و رواج تجمل‌گرایی در بین خانواده‌ها می‌شود. 
تخصیص بخشی از هزینه‌های مراسم ختم برای نیازمندان
اعضای یک خانواده‌ در شهرستان بازرگان، هزینه مراسم ختم را به یکی از نیازمندان شهر اختصاص داده است.
در یک اقدام خداپسندانه خانواده مقیم بازرگان هزینه خیرات مادر مرحومشان را جهت خرید تجهیزات پزشکی به روز به  مرکز خدمات جامع سلامت این شهرستان اختصاص دادند.
تجملات بیش از حد در مجالس مختلف، فرهنگی غلط است که این روزها شیوه برگزاری مراسم ترحیم را نیز دستخوش تغییر کرده به طوری که بیش از هر چیزی در این گونه گردهمایی‌ها تجملات رخ نمایی می‌کند.
در جامعه اسلامی به ساده زیستی و دوری از تجملات تأکید فراوانی شده و پرهیز از تجملات در مراسم‌های مختلف مانند مراسم یادبود و تخصیص هزینه‌های آن برای خانواده‌های نیازمند امر بسیار پسندیده‌ای است که امید می رود با فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌ها به یک سنت حسنه و ماندگار تبدیل شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید