12:04|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 24 دی 1398 - 12:19
کد خبر: 13689
یادداشت

گذشت؛ ثاینه‌ای تأمل برای بودن یا نبودن

هنگامی که قتلی رخ می‌دهد، قصاص طبیعی‌ترین حقی است که برای خانواده مقتول محفوظ است اما گذشت تنها کلمه‌ای است که با ثانیه‌ای تأمل می‌تواند نبودن را به بودن تبدیل کند
گذشت؛ ثاینه‌ای تأمل برای بودن یا نبودن

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، عفو و گذشت از بزرگترین مفاهیم و مضامین والای انسانی است که تجلی آن در جامعه می‌تواند بستر رشد اخلاقی و اجتماعی بشر را ارتقاء دهد.

گذشت و ایثار براساس مفاهیم دینی در جامعه اسلامی نیز از جایگاه مترقی برخوردار است به طوری که که گذشت از جان هم ردیف مجاهدت در راه خدا توصیف شده و پاداش آن در برابر ایثار مال غیرقابل توصیف است.

ایثار و گذشت در برهه‌های مختلف از زندگی اجتماعی و فردی به انواع مختلف می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند مانند آنکه در زمان جنگ ایثار جان مقدم بر ایثار مال می‌شود و حال آنکه در زمان‌های دیگر جرعه‌ای گذشت از مال و تعلقات دنیوی می تواند بارقه‌های امید و آرزو را در دل بسیاری از مردم روشن کرد.

 ایثار و گذشت در برخی مواقع پافراتر گذاشته و در مقام چشم‌پوشی از حقی می‌شود که براساس تمامی مفاهیم دینی و قوانین موجود در جامعه برحق است و قابل اجرا؛ اما ولی دم با گذشت، آنهم در لحظه‌ای که یک انسان ثانیه‌ای با مرگ و زندگی فاصله ندارد، بار دیگر ثابت می‌کند که بی‌دلیل اشرف مخلوقات نشده است و می‌تواند تجلی گاه روح خدایی باشد.

 به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی از ابتدای سال تا آذرماه جاری ۲۲ زندانی محکوم به قصاص در این استان از اعدام رهایی یافته اند و ارتقاء بینش عمومی در رابطه با فرهنگ حسنه ایثار و گذشت باعث شده امسال 25 درصد از تعداد زندانیان کاهش یابد.

روز گذشته نیز بار دیگر خانواده‌ای با گذشت از قصاص مقتولی که جان عزیزی را برای همیشه گرفته بود، به زندگی یک نفر امید دیگری بخشیدند تا این فرد محکوم به قتل مرحوم ( ز- الف) که 19 سال پیش مرتکب این عمل شده بود، از چوبه دار رهایی یابد و به آغوش خانواده بازگردد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید