14:53|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 24 دی 1398 - 08:43
کد خبر: 13683
باریش گزارش می‌دهد:

چغندرقند و نقش آن در آب‌رفتن دریاچه ارومیه

هرساله هزاران تن چغندرقند در اراضی اطراف دریاچه ارومیه کاشت و باعث استفاده بیش از حد آب می‌شود که اگر روال به همین شکل ادامه یابد باید بار دیگر شاهد خشکی آب دریاچه باشیم.
چغندرقند و نقش آن در آب‌رفتن دریاچه ارومیه

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، دریاچه ارومیه که سال‌ها از خشکسالی رنج می‌برد پس از پشت سرگذاشتن این شرایط بحرانی توانست نسبتا حال خوبی داشته باشد.

در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی می‌شود و زیست‌محیط منطقه تغییر می‌کند.

با این حال هنوز اقدام جدی برای نجات دریاچه صورت نگرفته، کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند خطر خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری این دریاچه را تهدید می‌کند و همچنان پیش‌بینی شده در صورت خشک شدن احتمالی این دریاچه، شاهد بارش باران نمک در بسیاری از استان‌های همجوار باشیم که این امر به آواره شدن میلیون‌ها نفر منجر می‌شود.

یکی از دلایل اصلی خشکی، کاشت محصولات پر آب‌بر مانند چغندرقند است که هر ساله هزاران تن در اراضی اطراف دریاچه کاشته می‌شود.

نقش چغندرقند در اقتصاد استان انکار کردنی نیست زیرا نه تنها کشت این محصول در آذربایجان‌غربی از اهمیت بسیاری برخوردار است، بلکه محصول کارخانه‌های قند این استان زبان زد عام و خاص بوده و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود و محور اصلی گردش چرخ اقتصادی استن است اما همه چیز را هم نمی‌توان فدای اقتصاد کرد.

آب فراوانی برای رشد و به بار آمدن چغندرقند نیاز است پس کشت این محصول در حوضه آب ریز دریاچه موجب استفاده آب بسیاری می‌شود و بر روند خشک شدن این دریاچه تأثیر زیادی می‌گذارد در نتیجه تأثیرات منفی کشت این محصول پر آب بر در پیرامون دریاچه ارومیه را نمی‌توان انکار کرد و به راحتی از کنار آن گذشت.

روش‌های نادرست و سنتی آبیاری مزارع و باغات در آذربایجان‌غربی آب زیادی مصرف می‌کند و زمان آبیاری به دلیل جذب یا تبخیر بیشتر می‌کند و اگر همه کشاورزان از این روش سنتی استفاده کنند در مدت زمان کمی آب‌های زیرزمینی از بین می‌روند.

اگر شرایط به این ترتیب ادامه یابد و اقدامی برای جلوگیری از کاشت بی‌رویه این محصول نشود در سال‌های آینده نیز باید شاهد خشک شدن دوباره دریاچه ارومیه باشیم.

متاسفانه بازهم مسئول خود را به خواب غفلت زده‌اند و نمی‌خواهند قدمی برای تغییر شرایط بردارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید