01:02|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 09 دی 1398 - 10:04
کد خبر: 13606
یادداشت:

هزینه‌های مخدوش شده انتخاباتی

داوطلبین انتخاباتی باید تمام امکانات و منابع قانونی تامین مالی تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی خود را شفاف سازی کنند اما نه تنها هیچ یک اقدام به انجام این کار نمی‌کنند بلکه شهروندان نیز به موضوع مهم اهمیت نمی‌دهند.
هزینه‌های مخدوش شده انتخاباتی

سرویس سیاسی باریش نیوز، انتخابات این روزها یکی از موضوعات داغ اکثر رسانه‌ها است که طی آن مردم یا بخشی از مردم برای ادارهٔ امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند.
در سال جاری انتخاباتی مهم در پیش رو داریم که از ماه‌ها پیش از این بارها و بارها درباره این روز و اهمیت آن سخن گفته شده و مردم گام به گام همراه با مسئولان و فعالان سیاسی به این روز مهم و سرنوشت‌ساز رسیده‌اند و می‌دانند که رای هر فرد در نتیجه انتخاباتی که برگزار می‌شود، تاثیری غیرقابل کتمان دارد.
اما در این میان هزینه‌های نانوشته بسیاری وجود دارد که برای مردم عجیب و جای سوال دارد که یک فرد عادی چگونه می‌تواند به این اندازه در تبلیغات هزینه کند؟
گروه‌های سیاسی و داوطلبان شرکت در انتخابات موظف هستند تمامی مصارف و مخارج مرتبط با فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه‌های تبلیغاتی خود و منابع تأمین مالی این هزینه‌ها و میزان کمک‌های مالی نقدی و غیرنقدی دریافتی را به نحو شفاف و با رعایت روش‌های استاندارد حسابداری در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند، به گونه‌ای که از طریق کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و هیأت‌های اجرایی و نظارت،‌ حسب مورد قابل دسترس، حسابرسی و رسیدگی باشد.
چند ماه دیگر به یکی از سرنوشت‌سازترین ماه‌ها برای شهروندان باقی‌مانده و کسی نیست که نداند تنها با یک حضور پرشور و گسترده در انتخابات اسفندماه است که می‌توان برای نمایندگان آینده شهرستان تصمیم گرفت.
با تصویب مجلس، ماده ۶۵ مکرر۷، نظارت بر منابع مالی و نحوه تامین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه کرد آن‌ها به این شرح است که امکانات و منابع قانونی تامین مالی تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی مانند، دارایی شخصی نامزد، کمک‌های مستقیم احزاب و جبهه‌ها، کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی، منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی مجاز است، از قبیل سالن‌های اجتماعات، جایگاه‌های نصب تبلیغات و صدا و سیما مؤسسات و نهادهای خیریه و اوقاف، اشخاص دارای تابعیت غیر ایرانی و افرادی که به یکی از جرائم اقتصادی محکوم شده‌اند از هرگونه کمک به فعالیت‌های انتخاباتی تحت هر عنوانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ممنوع است.
دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تامین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف و معلوم باشد و حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی در هر دوره انتخابات با پیشنهاد کمیسیون بررسی تبلیغات استان به تصویب هیات اجرائی استان و تایید هیأت مرکزی نظارت می‌رسد.
هزینه‌ها که با موافقت نامزدهای ستاد انتخاباتی آن‌ها توسط اشخاص حقیقی و با احزاب و جبهه‌ها صورت می‌گیرد، در سقف هزینه نامزدها محاسبه می‌شود.
مخارج احزاب و جبهه‌ها در خارج از زمان شروع فرایند انتخابات مشمول این محدودیت نیست.
قوانین بسیاری در رابطه با انتخابات وجود دارد که داوطبین نمایندگی باید آن‌ها را رعایت کنند اما متاسفانه کمتر کسی به این قوانین توجه می‌کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید