13:33|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 07 دی 1398 - 07:47
کد خبر: 13591
یادداشت فرهنگی؛

حال و روز سینماهای آذربایجان‌غربی خوش نیست

حال و روز سینماهای آذربایجان غربی این روزها به دلیل بسیاری از مشکلات از جمله کمبود تجهیزات و فرسوده شدن زیرساخت‌های آن، خوش نیست.
حال و روز سینماهای آذربایجان‌غربی خوش نیست

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، سهم سینما و فرهنگ آذربایجان‌غربی از صندلی‌های تماشای فیلم فقط 5 سینمای فعال با ظرفیت یک دهم استاندارد جهانی است که از این تعداد 3 سینما با ظرفیت 2 هزار و 120 صندلی در ارومیه و 2 سینمای دیگر در شهرستان‌های تکاب و خوی فعال هستند.

کمبود تجهیزات و زیرساخت های مرتبط با نمایش فیلم در سینماهای ارومیه که قدمتی چندین دهه دارند در کنار بهای بالای قیمت بلیط فیلم های اکران شده از جمله مشکلاتی است که باعث گرایش کمتر مخاطب عام به حضور در سینماها شده است.

گرچه تجهیز نبودن سالن‌های سینما به ابزارهای به روز نمایش فیلم مخاطبان حرفه‌ای سینما در این شهر را هم کلافه می‌کند، اما با این حال هستند افرادی که از هر فرصت و بهانه‌ای ترجیح می‌دهد اولین اکران‌ تازه‌های سینمای کشور را در سالن‌های سرد و نمور سینماهای ارومیه تماشا کنند.

یکی از مشکلات اصلی در شهر ارومیه را می توان کمبود زمینه‌های تفریح و سرگرمی سالم برای نوجوانان و جوانان در کنار خانواده‌ها دانست، مهم‌ترین علتی که باعث می‌شود بسیاری از جوانان به جای حضور کنار خانواده ها برای تفریح سالم دور دور کردن در خیابان‌ها را انتخاب کنند، که آنهم زمینه خود زمینه بروز رفتارهای اجتماعی نامتعارف دیگر می‌شود.

آذربایجان‌غربی بیش از یک دهه است که در انتظار تکمیل تالار برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مرکز استان به سر می‌برد، گرچه مسئولان وعده دادند تجهیزاتی که در این مجمتع استفاده شده از بروزترین امکانات است و می‌تواند بخشی از مشکلات فعالین فرهنگی و هنری استان را برطرف کند ولی هنوز که هنوز است باید چشم انتظار تکمیل بمانیم.

به گفته مسئولین استانی سال‌های گذشته آذربایجان غربی دارای ۱۹ باب سینمای فعال بود که از این تعداد سینما امروز فقط سه سینما فرسوده با بیش از ۶۰ سال قدمت در شهرستان ارومیه فعال است که تحت نظارت حوزه هنری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تاریخ نمایش اولین فیلم در سینماهای آذربایجان‌غربی به سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد یعنی زمانی که سینما «ایران» در خوی با ۳۱۵ صندلی به عنوان اولین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد، اما پس از گذشت بیش از 80 سال در جایی که انتظار می‌رفت اکنون تمام شهرستان‌های استان مجهز به پیشرفته ترین امکانات و سالن های سینما باشد، به دلیل عدم توجه به نوسازی سینماهای سالهای گذشته نیز به تعطیلی کشیده شدند.

گرچه امروزه امکانات نمایش فیلم در بسیاری از خانه‌ها به اشکال مختلف وجود دارد حتی در اعیانی‌ترین خانه‌ها می‌شود، امکاناتی برابر با یک سینما را دید، اما اگر توجه به حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری این‌گونه پیش رود، مخاطب حرفه‌ای هنر هفتم در آذربایجان‌غربی دیگر اشتیاقی برای حضور در سالن‌های رنگ و رو رفته و فرسوده استان نخواهد داشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید