12:05|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 05 دی 1398 - 07:04
کد خبر: 13580

بی‌تدبیری جهاد کشاورزی خسارت به بار می‌آورد

کشاورزی آذربایجان‌غربی هرساله فراز و نشیب‌های فراوانی دارد و یکی از علت آن را می‌توان در بی‌تدبیری مسئولان برای تسخیر بازارهای هدف و ارائه راهکار درست برای مقابله با مخاطرات طبیعی دانست.
بی‌تدبیری جهاد کشاورزی خسارت به بار می‌آورد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی یکی از استانهای کوهستانی کشور است و نقشه‌برداری از موقعیت طبیعی متنوع و گسترده‌ای دارد.

براساس ساختار طبیعی استان، اکوسیستم‌های ویژه‌ای از ترکیب گیاهان در سطوح مختلف پوشش گیاهی در سطوح مختلف نقشه برداری از موقعیت طبیعی به وجود آمده‌است که اهم آن‌ها به شکل جنگل‌ها و مراتع خودنمایی می‌کنند.

اما در آذربایجان‌غربی با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد هر ساله خسارت‌های زیادی به محصولات کشاورزی وارد می‌شود ولی بی‌توجهی مسئولین به این امر و ارائه ندادن راهکارهای موثر شرایط را برای کشاورزان بیش از پیش سخت‌تر می‌کند.

اینکه بخش عظیمی از اقتصاد آذربایجان‌غربی متکی به محصولات کشاورزی و باغداری است، واقعیتی است که دیگر مثل روز برای همگان روشن است. اما متاسفانه هرساله در فصل برداشت به دلیل کم‌توجهی مسئولان و اقداماتی که به موقع انجام نمی‌شود حال و روز کشاورز این استان تعریفی ندارد و آنچنان که ثمره تلاش چندین ماهه است از برکت نعمتش بهره‌مند نمی‌شود.

در آذربایجان‌غربی ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست در دست هم دادند تا خاک این استان بستر حاصل‌خیزی برای رونق تولید، کسب درآمد و افزایش صادرات محصولات کشاورزی باشد حال آنکه این موهبت الهی که بسیاری از کشورها در حسرت آن هستند به لطف کم توجهی و بی‌تدبیری مسئولانش ضایع شده و نابود می‌شود.

به گفته رسول جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی سالانه به طور میانگین در حدود یک هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان به علت وقوع مخاطرات طبیعی اعم از سرمازدگی، سیل، تگرگ و طوفان خسارات وارد می شود که رقم قابل توجهی است.

با افزایش آگاهی کشاورزان از مزایای بیمه به عنوان یک چتر حمایتی و ارتقای سطح بیمه محصولات کشاورزی ، خطر پذیری و ریسک شغل کشاورزی ،در زمان بروز حوادث غیر مترقبه کاهش و یا به حداقل می‌رسد.

با توجه به کاهش بارندگی ها و احتمال افزایش خسارات سرمازدگی و شیوع افات نباتی در سال زراعی جاری باید از هم اکنون برنامه ریزی برای مقابله با وقوع مخاطرات طبیعی داشته باشیم و در کمیته های تخصصی موضوعات به صورت جداگانه بررسی شود.

اگر به گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی توجه کنیم درمیابیم که خودشان نیز از خسارت‌های وارده آگاهند ولی علاقه‌ای به ارائه راهکار برای جلوگیری از به وجود آمدن خسارت ندارند.

مسئولین ذی‌‍ربط‌ در حالی از بیمه سخن می‌گویند که کشاورزان از اینکه بیمه‌هایشان به موقع پرداخت نشده است گلایه می‌کنند.

اگر چند ساعتی پای صبحت کشاورزان خسارت دیده بنشینید درمی‌یابید که یکی دیگر از مشکلات این قشر در حال حاضر اقساط  عقب افتاده تسهیلات کشاورزی است که برای توسعه فعالیت خود از بانک‌ها دریافت کردند و چون نتوانسته‌اند محصولات خود را به فروش برسانند به تبع آهی هم در بساط نیست با بتوانند اقساط بانکی را پرداخت کنند.

انگار قرار نیست قلب کسی در آذربایجان غربی که قطب برتر تولید محصولات کشاورزی و باغی است برای رونق تولید و استغال در این بخش بتپد و تا خون تازه این در رگ‌های بخش کشاورزی استان جاری شود، اقتصادی که می تواند آینده شهر و استان را به دلیل همجواری با چند کشور، متحول کند.

سال گذشته بی‌تدبیری در خرید به موقع محصولات کشاورزی از جمله سیب از کشاورزان باعث شد که اقتصاد بسیاری از خانواده‌های آذربایجان غربی متحمل خسارت شود و امسال هم که تگرگ و بارش‌های تابستانی سبب شده بخشی از محصولات باغی و کشاورزی در شهرهای مختلف استان آسیب دیده و به بازار مصرف نرسند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید