02:54|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 02 دی 1398 - 07:11
کد خبر: 13560
یادداشت:

فارغ‌التحصیلان خانه‌نشین چگونه متخصص شوند؟

خوی دومین شهرستان آذربایجان‌غربی و دارای پتانسیل‌های استراتژیک و منطقه‌ای است که صنعت آن مانند دیگر صنایع استان حال و روز خوشی ندارد و یکی از علل آن نبود نیروی کار متخصص و فرهنگ کار بیان شده است.
فارغ‌التحصیلان خانه‌نشین چگونه متخصص شوند؟

سرویس اقتصادی باریش نیوز، شهرستان خوی بزرگترین و پرجمعیت‌‍ترین شهرستان آذربایجان‌غربی بعد از ارومیه است، پیشینه تاریخی و فرهنگی خوی، همجواری آن با ترکیه، در دست داشتن رتبه اول تولید تخمه آفتابگردان و آلبالو، دارا بودن صنعت فرش ثبت جهانی شده، ظرفیت و موقعیت بین‌المللی خوی به دلیل استقرار در مسیر جاده ابریشم و برخورداری از مرز رازی و خط آهن متصل به اروپا، این شهرستان را تبدیل به بستری مناسب و عالی جهت صنعتی شدن می‌کند.

سهم شهرستان خوی از صنعت استان 14 درصد است و در واحدهای تولیدی این شهرستان بیش از 5 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند. شهرک صنعتی خوی در كیلومتر 15 جاده خوی – سلماس قرار دارد و طبق آمار سال‌های گذشته شامل بیش از 230 واحد تولیدی است که بسیاری از آن‌ها وضعیت نابسامانی دارند و کمتر از 15 درصد آن‌ها در حال فعالیت هستند.

از ابتدای سال جاری تاکنون 44 واحد تولیدی دارای مشکلات ریز و درشت شناسانی و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی شده است اما شهرک صنعتی خوی در کنار تمام مشکلات مشترک با سایر شهرک‌های صنعتی استان با مشکل عجیب دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

در تازه‌ترین اظهار نظر غلامرضا بابایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی آمده است که خوی از نبود نیروی کار متخصص و فرهنگ کار رنج می‌برد در حالی که آمار بی‌کاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان آمار قابل توجهی است. طبیعی است نیروی کار ماهر یک شبه تخصص خود را بدست نیاورده است و برای فعال کردن موتور مولد نیروی کار متخصص، اعتماد به جوانان می‌بایست سرلوحه کار قرار گیرد.

دستاویز قرار دادن نبود نیروی کار در کنار آمار سرسام آور بیکاری آذربایجان‌غربی کاملا مردود است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع این مانع موظف به شناسایی پتانسیل‌های نهفته استان و به‌کارگیری آن‌ها است. وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای قدرت کافی برای همکاری با مرکز آمار و سازمان سنجش برای دریافت آمار بیکاران متخصص و برگزاری آزمون‌هایی عادلانه جهت غربال‌سازی فارغ‌التحصیلان بالقوه و با استعداد است، در ادامه این امر با ارائه آموزش‌های اولیه به افراد گزینش شده و تخصیص آن‌ها به صنعت باعث کاهش میزان بیکاری در استان و روغن‌کاری چرخ صنعت می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید