23:37|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 30 آذر 1398 - 08:36
کد خبر: 13545
باریش گزارش می‌دهد:

جوانان در انتظار حمایت برای تولید آرتمیا

با توجه به ظرفیت بالای دریاچه و توانایی دانشگاه ارومیه برای تولید آرتمیا و از آنجایی که تراز دریاچه ارومیه بهبود یافته است پس می‌توانیم این اقدام مهم را شروع و از آن بهره برداری کنیم و علاوه بر رفع نیازهای کشور می‌توان آن را به دیگر کشورها نیز صادر کرد.
جوانان در انتظار حمایت برای تولید آرتمیا

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، افزایش تراز آب دریاچه ارومیه در سال جاری، موجب حیات مجدد آرتمیا، تنها موجود زنده در دومین دریاچه شورجهان شده است، که می‌توان از آن به عنوان طلای سرخ برای تحول اقتصاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بهره برد.

 باتوجه به شرایط اقتصادی خاص آذربایجان‌غربی و فرصت‌های بسیاری که در این استان برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و این طریق می‌توان شغل‌های بسیاری را جایگزین کشاورزی و باغداری با درآمد خوب برای منطقه کرد.

پرورش آرتمیا از جمله این جایگزین‌ها است که با توجه به ظرفیت‌های دریاچه‌ارومیه می‌تواند ‌به عنوان گامی مثبت در این عرصه شناخته شود.

«آرتمیا»، جانور به ظاهر کوچکی که یکی از ثروت‌ها و ظرفیت‌های منحصربه فرد دریاچه ارومیه است می‌تواند تاثیرات فراوانی در اقتصاد یک منطقه داشته باشد. از آنجایی که تکثیر میگو، ماهیان خاویاری، ماهیان دریایی و زینتی که در مرحله اولیه رشد هستند و در مرحله لارو یا همان نوزاد، این موجودات برای رشد به آرتمیا نیاز دارند به نحوی که اگر امروز آرتمیا از سیستم تغذیه آبزیان حذف شود، صنعت آبزی‌پروری با مشکل مواجه و از بین خواهد رفت.

وابستگی جانوران دریایی به آرتمیا می‌تواند اشتغالزایی خوبی در این زمینه به وجود بیاورد و جایگزین صنعت کشاورزی شود. با توجه به اینکه ارزش اقتصادی تکثیر آبزیان ذکر شده بسیار بالا است، پس می‌توان فهمید آرتمیا یک محصول استراتژیک و زیربنایی در صنعت آبزی پروری است.

با این گام جوانان جویای کار از بیکاری رهایی می‌یابند و با فعالیت در این بخش رو به آینده قدم برمی‌دارند. اما این نیز نیازمند دانش است که باید با فراگرفتن و استفاده درست از آن، نیاز اول صنعت تولید آبزی پروری یعنی آرتمیا را رفع کرد.

 دانشگاه‌ها مکان‌های خوبی برای آموزش دانش‌های مورد نیاز این صنعت است. در ایران سالیانه بیش از ۲ میلیارد دلار، صرف واردات آرتمیا می‌شود و بی‌توجهی به تولید آرتمیا برای تامین نیاز داخلی‌ به دلایل مختلف، خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

 با توجه به ظرفیت بالای دریاچه برای تولید آرتمیا و از آنجایی که تراز دریاچه ارومیه بهبود یافته است پس می‌توانیم این اقدام مهم را شروع و از آن بهره برداری کنیم.

به گفته رحیم حب نقی، رئیس دانشگاه ارومیه، آرتمیا یک گنج بی‌پایان در دریاچه ارومیه است و دانشگاه ارومیه به دلیل تجربه و مطالعات علمی انجام داده در این خصوص، توانایی تولید و پرورش تخم آرتمیا را دارد.

برای افزایش بهره وری و همچنین ارزش افزوده، مرکز تحقیقات آرتمیای ارومیه، سال گذشته تاسیس و درحال حاضر به استان‌های کرمان،بوشهر، آذربایجان شرقی و هرمزگان در این حوزه مشاوره علمی می‌دهد.

دانشگاه ارومیه استخرهایی به وسعت ۲۰۰۰ هکتار در جنوب دریاچه برای پرورش ماهی و آرتمیا راه اندازی کرده و آماده استفاده از پساب مزارع میگو و آب شیرین کن‌ها است.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف  آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، یک دستاورد خوب برای ستاد است که با تاسیس مرکز آینده پژوهی در ارومیه می‌توان این تجربیات را به سایر نقاط کشور انتقال داد.

با توجه به این گفته‌ها دانشگاه‌ها می‌توانند محل خوبی برای کمک به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش مهارت در دانشگاه‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله آموزش‌هایی است که افراد جویای کار برای احراز شغل باید آن ها را فراگیرند اما متاسفانه امروزه افزایش مدرک گرایی در بین جوانان و حتی خانواده‌ها می‌تواند دلیل اصلی کاهش داوطلبین برای فراگیری مهارت‌های متفاوت باشد.

اگر از جوانان حمایت شود می‌توانند برای اقتصاد استان گام مثبتی بردارند و در حال حاضر باید از این اقدامات حمایت شود زیرا جوانان استان نیاز مبرم به کار دارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید