01:10|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 آذر 1398 - 08:06
کد خبر: 13544
دکتر بوتراب در گفت‌و‌گو با باریش:

پوسیدگی دندان شیری رشد جوانه‌های دائمی را مختل می‌کند

اگر دندان شیری دچار پوسیدگی باشد و باعث عفونت و التهاب عصب دندان شیری شود محیط نامناسبی برای رشد جوانه دندان دائمی ایجاد کند و درنهایت باعث آسیب شود.
پوسیدگی دندان شیری رشد جوانه‌های دائمی را مختل می‌کند

دکتر مینا بوتراب، جراح دندانپزشک در گفتوگو با سرویس سلامت باریش نیوز، در دوران شير خوارگي والدين بايستي سطوح دندانها را به كمك گاز استريل تميز نمايند اما در سن دو تا سه سالگي با استفاده از مسواك بسيار نرم و كوچك سطوح مختلف دندانها توسط والدين مسواك زده شود.

وی با بیان اینکه در سن حدود 6 يا 7 سالگي عمل مسواك زدن توسط خود كودك انجام مي‌گيرد، خاطرنشان کرد: اندازه مسواك بايستي كوچك با موهاي بسيار نرم و مقدار خمير دندان مصرفي بسيار كم باشد.

بوتراب یادآور شد: بهتر است در كودكان خردسال كه فقط داراي دندانهاي شيري هستند با روش ساده‌تر (مثل روش مسواك زدن  افقي ) آموزش را شروع كنيم.

این جراح در توضیح این روش اضافه کرد: در روش افقي موهاي مسواك به طور افقي قرار مي‌گيرد و با حركات افقي جلو، عقب، چپ و راست هر يك يا دو دندان مسواك زده مي شود و در سنين بالاتر كه كودك قادر است روش بهتري را به كار بندد، از روش مسواك زدن بزرگسالان استفاده مي‌كند.

وی ادامه داد: استفاده از نخ دندان از وقتي كه دندانها با هم تماس نزديكي پيدا كنند يعني بين 2 تا3 سالگي توسط والدين براي طفل ضروري به نظر مي‌رسد و از 8 سالگي بچه‌ها مي‌توانند خودشان اين عمل را انجام دهند.

بوتراب خاطرنشان کرد: در كودكان زير 4 تا 5 سال كه هنوز قادربه خالی کردن دهان نيستند، بهتر است  براي جلوگيري از بلع خمير دندان، مسواك زدن را بدون خميردندان انجام داد.

وی همچنین در رابطه با مشکل پوسیدگی دندان در دوران کودکی افزود: اگر دندان شیری دچار پوسیدگی باشد و پوسیدگی باعث عفونت و التهاب عصب دندان شیری گردد این التهاب می‌تواند محیط نامناسبی برای رشد جوانه دندان دائمی ایجاد کند و درنهایت باعث آسیب شود.

بوتراب همچنان یادآور شد: طیف آسیب‌هایی که می‌تواند در جوانه دندان دائمی ایجاد شود گسترده است و در انواع خفیف ممکن است روند کریستالی شدن نواحی از مینای دندان متوقف شود و لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای، رنگی بر روی سطح مینا مشاهده شود.

این جراح دندانپزشک با بیان اینکه در انواع شدیدتر ممکن است تکامل ریشه دندان متوقف شده و یا باعث تغییر شکل ریشه شود، اضافه کرد: علاوه بر ضربه و عفونت دندان شیری برخی عوامل دیگر از قبیل ابتلا به بعضی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین و شیمی‌درمانی نیز می‌تواند اختلالاتی در تکامل جوانه دندان دائمی ایجاد نماید.

وی توضیح داد: رشد جوانه‌های دندانی کودک از دوران جنینی شروع می‌شود بنابراین مصرف برخی داروها توسط مادر و ابتلا به برخی ویروس‌ها و بیماری‌ها می‌تواند بر تکامل دندان‌های کودک تأثیرگذار باشد.

دکتر بوتراب در پایان افزود: برخی اختلالات تکامل دندان‌ها نیز به‌طور ژنتیکی منتقل می‌شوند که دارای انواع مختلفی است و می‌تواند بر روی تکامل مینا، عاج، ریشه و یا همه موارد تأثیرگذار باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید