12:30|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 25 آذر 1398 - 08:27
کد خبر: 13514
به بهانه روز پژوهش؛

دورنمای توسعه با پژوهش عمل‌گرا محقق می‌شود

دورنمای توسعه به ویژه در استانی با ظرفیت‌های بالقوه مانند آذربایجان‌غربی با کارهای پژوهشی مبتنی بر عمل و واقعیت محقق می‌شود.
دورنمای توسعه با پژوهش عمل‌گرا محقق می‌شود

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، پژوهش رکن اصلی توسعه و پیشرفت در ارکان مختلف یک کشور است به طوری که پژوهش مبتنی بر واقعیت ها و ظرفیت‌های موجود می تواند شتاب دست یافتن به توسعه را بیشتر کند و برعکس نبود پژوهش بر پتانسیل های موجود و دور از واقعیت کشور و یا استانی را از دست یافتن در دراز مدت باز می‌دارد.

یکی از ارکانی که می تواند حلقه اتصال بخش دانشگاهی به حوزه تولید و صنعت باشد را می‌توان پژوهش دانست اما این حلقه واسط اگر به خوبی نتواند عملکرد خود را ارائه دهد خروجی دانشگاه ها پایان‌نامه‌ها و تحقیق‌های معمول بدون بازدهی در بازار کار می‌شود و نتیجه آن هم جزء بیکاری قشر تحصیل کرده نخواهد بود.

شناخت نیازهای استانی و بومی برای انتخاب محورهای پژوهش از جمله اصولی است که باید اساتید دانشگاهی و دانشجویان بر ضرورت آن دقت و تاکید داشته باشند، پژوهش علمی در صورتی می‌تواند دردی از دردهای مردم را درمان کند که مطابق با نیازهای عمومی باشد چراکه در غیر این صورت پژوهش تنها به درد ویترین کتابخانه‌های شخصی می‌خورد.

چرخ توسعه صنعت و تولید در استانی مانند آذربایجان‌غربی که به لحاظ برخورداری از پتانسیل‌های بومی از ظرفیت‌های بکر و بی‌نظیری برخوردار است باید بر محور پژوهش و تحقیق های عملی باشد و در غیر این صورت به سیاق سال‌های گذشته باید همچنان نظاره گر عقب ماندگی این استان در کورس رقابت با سایرین باشیم.

پرواضح است که امروز دانشگاه‌ها بر خلاف رسالت و کارکردی که برای آنها تعیین شده بیشتر به بنگاه‌های تولید فارغ التحصیلان بیکار تبدیل شدند، در حالی حرکت بر مدار پژوهش و مهارت در کنار توجه به نیازهای بومی در همان مرحله جذب دانشجو می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که امروزه خیلی از استانها از جمله آذربایجان غربی با آن دست به گریبان هستند، مرتفع سازد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید