10:57|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 آذر 1398 - 06:37
کد خبر: 13493

کیک‌هایی با طعم قرص‌های مخرب در مدارس!

این روزها تصاویری در شبکه های مجازی بین کاربران دست به دست می‌شود که نشان دهنده وجود قرص‌های آلوده در تنقلات دانش‌آموزان است اما از سوی مسئولان تکذیب شده است.
کیک‌هایی با طعم قرص‌های مخرب در مدارس!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، طی روزهای گذشته تصاویری مبنی بر وجود قرص‌هایی از نوع خواب آور و قرص برنج و ترامادول در میان کیک‌های خوراکی دانش‌آموزان که از بوفه مدرسه خريدارى کرده بودند، در فضای مجازی منتشر شده است.

حسن ضیاالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار میزان گفته است، از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان‌غربی این گزارش‌ها به وزارتخانه رسیده و منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم.

علیرغم تکذبیه‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نگرانی‌ها در خصوص تغذیه مدارس دانش آموزان افزایش یافته و مردم در میان تاییدیه‌ها و تکذبیه‌ها سردرگم شده‌اند.

به گفته فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که یکی از استان‌های مورد مشاهده شده است، نمونه‌های ارسالی به این دانشگاه، همگی باز بوده و نمی‌توان تایید کرد که وجود قرص یا کپسول در محصول از محل تولید کالا بوده یا خیر.

تاکنون ۳۰ نمونه قرص یافت شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی توسط مردم برای ما ارسال شده است که هیچ کدام از قرص‌های کشف شده در میان محصولات، مشابه یکدیگر نیست و از انواع و اقسام قرص‌ها و کپسول‌ها، برای جایگذاری استفاده شده است.

تاکنون مورد اثبات شده‌ای در این زمینه گزارش نشده و تمامی گزارش‌ها غیر رسمی بوده و بالاترین درصد گزارش‌ها از سوی مدارس بوده است.

هنوز هویت قرص‌ها مشخص نشده و جهت بررسی و آزمایشات لازم به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شده‌اند.

به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز به نظر می‌رسد این موضوع یک شایعه باشد و افرادی که با فرآیند تولید مواد غذایی آشنایی دارند می‌دانند که چنین چیزی امکان پذیر نیست. موضوع وجود قرص در کیک و فرآورده‌های غذایی به نظر یک شایعه و یک موضوع امنیتی است و مستندات دقیقی برای وجود قرص در مواد غذایی مشاهده نشده و تاکنون گزارش نشده است.

با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد این موضوع خارج از بحث تولید فرآورده‌های غذایی باشد و از جنس ایمنی و سلامت نیست و طبعا پلیس فتا و پلیس امنیت به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

فرآیند تولید کیک اتوماتیک است و امکان ندارد قرص در داخل کیکی که پخته وجود داشته باشد. فرآیند تولید این فرآورده‌های غذایی دستی نیست و مکانیزه است.

 همچنین برای شرکت‌های مختلف این ادعا مطرح شده و در یکی از استان‌ها بیشتر به آن پرداخته شده، در حالی‌که محصولات مورد نظر تولیدات خارج از این استان بوده و به همه کشور ارسال شده است.

تمام این‌ها در حالی است که مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از وجود قرص‌های استامینوفن، آنتی هیستامین و رانیتیدین خبر داده و گفته بود: این کیک‌ها بسته بندی کارخانه‌ها را داشته است.

این اقلام و کیک‌ها، مارک‌هایی دارند که بیشتر مردم به صورت روزمره از آ‌ن‌ها استفاده می‌کنند و در دراز مدت اعتماد خاصی نسبت به برند این محصولات دارند حال باید دید که این یک شایعه‌ای است برای بدنام کردن برخی مارک‌های مواد غذایی  یا واقعیت برای بیمار کردن نسل جوان، لایه‌های این موضوع برای همگان نامعلوم است.

خبرنگار باریش‌نیوز در پی این اتفاقات با ابراهیم محمدی، مدیر کل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی تماس گرفت اما این مقام مسئول حاضر به مصاحبه تلفنی نشد و پس از آن روابط عمومی این سازمان در طی تماسی گفت موضوع را پیگیری می‌کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید