15:24|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آذر 1398 - 08:40
کد خبر: 13491
یادداشت سلامت؛

اندر تب و تاب جراحی‌هایی که دلیل ندارد

جراحی پلاستیک با هدف بازسازی نقص‌های مادرزادی و یا ناشی از حوادثی از قبیل تصادف و سوختگی در قسمت‌هایی از صورت و بدن صورت می‌گیرد، اما از سوی دیگر جراحی زیبایی یک عمل جراحی داوطلبانه و بدون ضرورت پزشکی است.
اندر تب و تاب جراحی‌هایی که دلیل ندارد

سرویس سلامت باریش نیوز، سالانه میلیون‌ها جراحی زیبایی در جهان انجام می‌شود و این شاخه پزشکی را محبوب و پرترافیک کرده است. طبق آمار منتشر شده در سال 2016 میلادی، بیش از 23 میلیون عمل زیبایی در جهان انجام گرفته است.

جراحی زیبایی یا تغییر شکل ظاهر واقعی صورت و بدن در کشور ایران بسیار محبوب و پرطرفدار واقع شده به طوری‌که زمینه برای ماهیگیری سالن‌های زیبایی نیز مهیا شده است و آرایشگران در سالن‌های مجلل فرصت را غنیمت شمارده و دستی بر آتش این حرفه از دور دراز کردند و همین چند روز پیش خبری در رابطه با تزریق ناموفق محتویات قرص امگا 3 به لب یکی از مشتری‌های سالن‌های آرایشی انتشار یافت که باعث عفونت و نابودی زیبایی طبیعی خود شخص شده است.

شکایت؛ زیبایی‌تان را برنمی‌گرداند

سالانه هزاران شکایت در رابطه با عمل‌های زیبایی ناموفق در راهرو دادگاه‌های استان و کشور در حال پیگیری هستند که ناشی از یک سهل‌انگاری و انتخاب اشتباه برای رسیدن به زیبایی است.

بسیاری هیچ نقصی در صورت و بدن خود ندارند ولی به‌خاطر وسواس‌های فکری و دیگر دلایل، تصمیم به کوبیدن و از نو ساختن چهره‌شان دارند که به هیچ عنوان ضروری نیست.

دلیل جراحی‌های زیبایی بی‌علت

نخست باید دنبال ایرادهای تربیتی که از خانواده شکل می‌گیرند رفت، ناخداگاه ما که کنترل اغلب تصمیمات و طرز افکارمان را به دست دارد، از کودکی در حال شکل‌گیریست و باید قبول کرد ناخداگاه و فرهنگ ایرانی کنونی، مخلوطی از فرهنگ‌های غربی و شرقی است و عصاره منحصربنفرد آن به شکل فرهنگی پرنقص درآمده است.

پژوهش‌های علمی حاکی از آن است که اختلالات شخصیتی در بین متقاضیان تغییر ظاهرهای غیر ضروری بالاتر از میانگین جامعه است که چرایی آن به اصول تربیتی در خانه و خانواده وحتی سیستم آموزش و پرورش بازمی‌گردد.

در عصر حاضر رقابت برای هیچ بین زنان تبدیل به یک اپیدمی شده است، شبکه‌های اجتماعی، اهمیت بازخورد مثبت، نیاز روانی برای پذیرفته شدن، فراموشی اهمیت زیبایی درون و زیبایی طلبی و ظاهربینی ذاتی و بی‌نهایت انسان در این رابطه موثرند.

الگوبرداری از سلبریتی‌های همیشه ادکلن زده و اتو کشیده شده نیز یکی از عوامل بسیار موثر برای انتخاب این تصمیم خطرپذیر است، بیشتر هنرمندان، افراد مشهور و یا سلبریتی‌ها زندگی کاملا جدا با سایرین دارند و در بیشتر موارد زیبایی‌شان تبدیل به ابزاری شده که به کمک آن وجهه اجتماعی کسب می‌کنند.

نوجوانان با توجه به اقتضای سنشان نیاز به الگو برداری دارند و سلبریتی‌ها در ذهشان تبدیل به یک انسان کامل می‌شود از همین رو عمل‌های زیبایی را تنها راه رسیدن به اهداف ساختگی‌شان می‌دانند.

راه حل چیست؟

برای جلوگیری از فجایای جراحی‌های زیبایی بدون دلیل پزشکی خاص نخست باید ارگان‌های کنترل کننده وارد عمل شوند و جلوی فعالیت غیرتخصصی بخصوص در سالن‌های زیبایی گرفته شود که کاملا آسوده در محیطی خصوصی بدون هیچ نظارتی در حال خدمت رسانی در تمام زمینه‌ها هستند!

فرهنگ‌سازی به عنوان بهترین راه‌کار در تمام زمینه‌ها می‌تواند کمک حال وضعیت روحی و روانی نوجوانان باشد و کمبودهای تربیتی در خانواده را جبران کنند.

هنجارهای اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی به شکلی افسارگسیخته در حال تاخت و تاز و اثرگذاری بین افراد جامعه است که این نیز نیاز به ورود مسئولان  دارد اما نه با پاک کردن صورت مساله و فیلترینگ! بلکه با جایگزین نمودن هنجارهای معقول، جذاب و متناسب با نیاز جامعه.

شاید از راه‌حل های سختگیرانه تر هم بتوان نام برد، مانند موظف کردن پزشکان به امتناع از خدمت‌رسانی به مراجعه کنندگان که از روی وسواس یا بی علت برای جراحی های زیبایی مراجعه می‌کنند..

ولی در پایان باید گفت چهره بیشتر افرادی که تب جراحی زیبایی دارند هیچ گونه نقص و ایرادی ندارد فقط باید چشم‌ها را شست و جور دیگر دید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید