12:02|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 19 آذر 1398 - 07:17
کد خبر: 13479
باریش گزارش می‌دهد:

تالار مرکزی ارومیه در پس وعده‌ها پیر شد

12 سال پیش هنگامی که کلنگ احداث تالار مرکزی ارومیه به عنوان شاخص‌ترین طرح فرهنگی استان به زمین زده می‌شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این پروژه در پس وعده‌های افتتاح بعد 12 سال پیر شود.
تالار مرکزی ارومیه در پس وعده‌ها پیر شد

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، تالار مرکزی ارومیه در زمینی به مساحت  ۱۸۰۰۰ مترمربع در بلوار امام علی(ع)، خیابان درستکار در حال احداث است که از زمان کلنگ‌زنی آن نزدیک به 12 سال می‌گذرد و این پروژه که قرار بود شاخص‌ترین طرح فرهنگی استان برای ساماندهی برنامه‌های این حوزه باشد، در پس وعده‌هایی زمان افتتاح هر روز پیر و پیرتر می‌شود.

در طی این مدت، تکمیل و بهره‌برداری کامل از تالار مرکزی ارومیه هربار از سوی مسئولان استانی به بهانه‌های مختلف به هفته دولت‌ها، دهه فجرها و یا مناسبت‌های دیگر موکول شد.

افتتاح بازهم وعده‌ای دیگر

این‌بار هم حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی وعده ای دیگر داده و گفته است: تلاش می‌کنیم بخشی از این تالار از جمله سالن بزرگ آن با ظرفیت یک‌هزار و ۱۴۰ نفر تا پایان امسال و سالن کوچک این تالار با ظرفیت ۴۰۰ نفر در سال آینده به‌ بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داده است:  برای احداث تالار و مجتمع فرهنگی مرکزی ارومیه تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیز برای تکمیل آن موردنیاز است.

گرچه به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با افتتاح این پروژه 18 هزار مترمربعی حجم فضاهای فرهنگی استان به 74 هزار مترمربع می رسد، اما باید گفت که «گوساله تا گاو شود دل صاحبش آب شود»!

فضاهای هنری موجود در شأن فرهنگ ارومیه نیست

فاطمه عضو یک گروه هنری است که علاقه زیادی به رشته تئاتر دارد ولی از اینکه مکان ثابتی برای فعالیت در این بخش هنری در ارومیه نیست، اظهار تأسف می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: برای تمرین تئاتر گزوه هنریشان مجبور است هر روز در یک مکان جمع شوند و بیشتر توان اعضای گروه را همین خانه به دوشی‌هاست که تضعیف می‌کند.

نبود راهبرد به فراموشی فرهنگ فولکوریک می‌انجامد

علیرضا 24 ساله است و از 18 سالگی با حضور در کلاس های هنری با فضای این‌گونه فعالیت‌ها آشنا شده و در این رابطه معتقد است، تجمیع فعالیت‌های هنری در یک مکان مشخص باعث می‌شود خروجی این فعالیت‌ها در سطح ملی و حتی فراملی هم بازخورد داشته باشد.

این فعال هنری با بیان اینکه مسئولان فقط یاد گرفتند وعده بدهند، معتقد است که آذربایجان‌غربی و ارومیه استعدادهای خوبی در فعالیت‌های هنری و فرهنگی دارد ملی متأسفانه راهبرد مشخصی برای استفاده و به‌کارگیری از این ظرفیت هیچ وقت از سوی مسئولان ارائه نمی‌شود و این‌گونه است که استعدادهای فرهنگی به ویژه در حوزه فرهنگ سنتی و فولکوریک هر روز بیشتر به فراموشی سپرده می‌شود.

البته ناگفته نماند که در طی یکی دوسال اخیر همزمان با آغاز مشکلات اقتصادی و نابسمانی‌های بازار ادامه روند تکمیل این پروزه به دلیل نبود بودجه با رکود کامل مواجه شد به طوری که در برهه‌ای از سال شاهد توقف روند ساخت و ساز در این پروژه فرهنگی بودیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید