10:16|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 - 06:54
کد خبر: 13468
باریش گزارش می‌دهد:

گرانی و نظارت‌هایی که ته کشیده است!

این روزها گرانی‌های افسار گیسخته که گاهی در نبود نظارت‌های جدی در بازار رخ می‌دهد جان مردم را دیگر به لبشان رسانده است.
گرانی و نظارت‌هایی که ته کشیده است!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، شرایط بد اقتصادی خانوارها در یکی و دو سال اخیر دیگر حرف تازه‌ای نیست و به نظر می‌رسد که مردم باید به این گرانی‌ها و افزایش قیمت‌های تازه‌ای که هر از گاهی از راه می‌رسد، عادت کنند.

نبود توازن میان درآمد خانوار و هزینه‌های یک زندگی معمولی در حد رفع نیازهای ضروری و اولیه در بسیاری اوقات ثمری جزء شرمندگی سرپرست خانوار در مقابل خانواده را ندارد.

از گرانی‌های بی حد و حصر که بگذریم برخی‌ها انگار پاشنه را ور کشیده‌اند تا هر جور که می‌توانند از این آب گل‌آلود آشفته اقتصادی برای خود ماهی‌های زیادی صید کنند و در این بین هم وجدان و انصافشان را به خواب داده‌اند!

افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی از یک طرف و از طرف دیگر سودجویی برخی ها برای کم‌فروشی و یا گران‌فروشی خارج از عرف بازار باعث شده این روزها زندگی برای کسانی که درآمدشان از حد متعارف هم پایین‌تر است سخت شود.

برهمین اساس خبرنگار باریش نیوز پای صحبت تعدادی از سرپرستان خانواده‌ها نشسته است تا از حال و روز گذران زندگی و مشکلاتشان جویا شود.

بیکار شدن کارگر به دلیل مشکلات اقتصادی کارفرما

رحمتی  که 42 سال دارد و پدر دو فرزند در حال تحصیل است، در این رابطه گفت: از دو سال گذشته که مشکلات اقتصادی شروع شده شرکت محل کارم به دلیل عدم توانایی برای پرداخت حقوق پرسنل، کارکنان را اخراج و شرکت را تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها با مستمری بیمه بیکاری گذران زندگی می‌کند، خاطرنشان کرد: با اینکه برای کار به جاهای مختلفی مراجعه کردم ولی به دلیل سن بالا موفق به پیدا کردن کار نشدم و به صراحت گفتن که نیروی جوان‌تر می‌خواهند حالا من مانده‌ام و هزینه‌های زندگی و تنها یک حقوق بیکاری که آن‌هم دائم نیست.

اعتراض کنم اخراج می‌شوم

رقیه یکی دیگر از شهروندان ارومیه که کارگر یکی از کارخانجات است در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش گفت: قبل از این گرانی‌ها بازهم اوضاع بهتر بود و حداقل با حقوقی که داشتم می‌توانستم مخارج خانه و دانشگاه دخترم را بدهم.

این زن سرپرست خانواده ادامه داد: با این همه گرانی ولی حقوق کارگرهایی مثل من اضلا افزایش پیدا نکرده نمی‌توانیم اعتراض هم داشته باشیم چون آنقدر بیکاری زیاده شده که فورا کارگر دیگری استخدام می‌کنند.

کم‌فروشی به امید گران‌تر فروختن

رضاپور که دبیر بازنشسته است نیز در رابطه با مشکلات اقتصادی به خبرنگار باریش گفت: سودجویی برخی از افراد در این شرایط مشکلات مردم را دو چندان می‌کند، برخی عاملان فروش به خاطر اینکه کالاهایشان را گران‌تر بفروشند، در بازار عرضه نمی‌کنند.

این دبیر بازنشسته اظهار کرد: این روزها شرایط زندگی برای همه سخت شده است و باید همه مراعات حال یکدیگر را بکنند اما متاسفانه افرادی هم هستند که با سوء استفاده از این شرایط ، وضع مالی شان بهتر شده است بدون آنکه به دیگران توجهی داشته باشند.

گرانی افسارگسیخته جان مردم را به لب رساند

گرچه مسئولان در هفته اخیر در پی تغییر قیمت سوخت این اطمینان را به مردم داده بودند که نظارت جدی بر بازار کالاهای اساسی صورت می گیرد و در یک هفته ابتدایی اجرای این طرح همه رسانه‌های خبری و مجازی به یکباره پر شد از عکس و خبرهایی که نشان از حضور بازرسان نظارت بر بازار داشت، اما شاید مسئولان یادشان رفته که در علم اقتصاد تغییر قیمت در یک کالای اساسی مانند سوخت تاثیرش بر قیمت دیگر کالاهای مرتبط در هفته اول محسوس نمی شود و بابد تاثیر آن را در درازمدت سنجید.

با این حال انگار سودجویان بیشتر از بازرسان کنترل و نظارت هواسشان است چرا که روند فعلی بازار کالاهای اساسی نشان می‌دهد که بسیاری از قیمت‌ها در هفته‌های اخیر دستخوش تغییرهای محسوس شده تا جایی که خرید چند کالای ضروری خانوار  شمارا با یک فیش چند صد هزار تومانی مواجه می‌کند که باید پرداخت کنید!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید