04:25|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 آذر 1398 - 09:19
کد خبر: 13443
باریش گزارش می‌دهد:

سهم آموزش در تصادفات جاده‌ای کجاست!

آذربایجان غربی براساس آمار اعلام شده جزو استانهای اول در تصادفات جاده ای است، حوادثی که می توان با آموزش بهتر و رعایت ایمنی از وقوع آن جلوگیری کرد.
سهم آموزش در تصادفات جاده‌ای کجاست!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها تصادفات شدید جاده‌ای سوغات جاده‌های آذربایجان‌غربی شده است و روزانه شاهد افزایش آمار تصادفات در جاده‌های مواصلاتی استان هستیم.
عوامل مختلفی در تصادفات جاده‌ای دخیل است که می‌توان به ایمنی جاده‌ها، عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.
رانندگان سهم بسیار مهمی در بروز حوادث جاده‌ای دارند و در صورت عدم رعایت قانون و مقررات رانندگی حادثه جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.   
طرح جامع کاهش تصادف در 5 نقطه جاده‌ منتهی به ارومیه اجرا می‌شود
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیشترین تصادف‌های جاده‌ای استان در محورهای ارومیه – مهاباد و ارومیه – سلماس رخ می‌دهد، اظهار کرد: طرح جامع کاهش تصادف در پنج نقطه این 2 جاده اجرا می‌شود.
وی افزود: سالانه صدها تصادف در این پنج نقطه پرحادثه رخ می‌دهد که با ساماندهی آنها بخش قابل توجهی از این اتفاقات ناگوار و تلفات ناشی از آن رفع خواهد شد.
شکری گفت: در سال جاری حذف 20 نقطه پرحادثه جاده‌های استان در دستور کار قرار دارد که از این تعداد، پنج نقطه در این 2 محور پرحادثه است.
وی گفت: اعتبار عملیات عمرانی درحال انجام برای رفع نقاط پرحادثه محورهای ارتباطی استان حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: طرح آموزش کاربران جاده‌ای در پنج گروه موتورسوران، وانت بارها، ادوات کشاورزی، عابرین پیاده و مدارس حاشیه راه‌ها اجرایی می‌شود که در قالب آن، توزیع کتب آموزشی، ابزار آشکارسازی ادوات و وسایل نقلیه، کلاه ایمنی، ابزار ایمنی و نوشت افزار با شعارهای ایمنی اقدام شده است.
شکری گفت: گشت های مشترکی با پلیس راه استان تشکیل شده و در محورهای ارتباطی حضور فعال دارند و در تلاش برای افزایش تعداد گشت های مشترک هستیم.
وی افزود: ساماندهی سه راهی ایواوغلی، ساماندهی مدخل ورودی ایست بازرسی شهید کلانتری، تعریض و ساماندهی ایست بازرسی سه راهی دارلک،  انسداد دسترسی‌های غیرمجاز ‌و تقلیل سرعت در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها، نصب نیوجرسی های محور ارومیه - مهاباد، نصب چراغ های پلیس مجازی به تعداد ۱۰۰ دستگاه در طول محورهای استان، نصب دوربین های مجازی ثبت تخلف سرعت غیرمجاز به تعداد ۵۰ دستگاه از دیگر اقدامات لازم برای کاهش تصادف در جاده‌ها است.
آمار حوادث جاده‌ای در آذربایجان‌غربی نگران کننده است
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راه کشور در ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان که در ارومیه برگزار شد، با اشاره به موفقیت‌های بدست آمده در کاهش تصادفات رانندگی در فاصله سال‌های ٨۵ تا ٩۵ گفت: در کنار طرح‌ها و برنامه‌های انجام شده در مدیریت مصرف سوخت، اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، هوشمندسازی و نصب تجهیزات ایمنی روی خودروها اصلی‌ترین مولفه‌ای که توانست در دستیابی به این مهم کمک کند اجرای طرح‌های عمرانی در راه‌سازی و ارتقای درجه راه‌های ارتباطی بود که باید در ادامه این مسیر مورد توجه تمامی مسولین اجرایی قرار گیرد. 
وی آمار حوادث جاده‌ای آذربایجان‌غربی را نگران کننده دانست و افزود: برای موفقیت در این بخش و کاهش تصادفات باید تمامی دستگاه‌ها بدور از بخشی نگری با تمام توان وارد میدان عمل شوند. 
حوزه ایمنی، حمل‌ونقل و کاهش حوادث جاده‌ای نیازمند انسجام دستگاه‌های متولی است
آیدین رحمانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حفاظت از نیروی انسانی به عنوان سرمایه کشور در اولویت برنامه‌های دولتمردان است اظهار کرد: حوزه ایمنی حمل‌و‌نقل و کاهش حوادث جاده‌ای نیازمند برنامه فرابخشی و انسجام دستگاه‌های متولی در عمل است.
وی به آثار زیان‌بار اجتماعی تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: تبعات منفی این وقایع در خانواده‌ها و جامعه بسیار عمیق و گسترده است و برای مقابله با آن باید در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری تدابیر جامع و اثربخش اندیشید.
رحمانی آموزش همگانی و تخصصی به کاربران جاده و حذف نقاط حادثه خیز، اصلاح و گسترش جاده‌ها و استفاده از تجهیزات نوین کنترلی را در مدیریت ترافیک و کاهش حوادث رانندگی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از از ظرفیت جمعیت‌های فعال در این حوزه در فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتارهای غلط در این بخش می‌تواند موثر باشد و امیدواریم شاهد ورود خیرین در اجرای طرح های ایمن سازی جاده‌ها نیز باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه کاهش حوادث رانندگی در ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر اولویت های استان است،گفت: آذربایجان‌غربی شاه‌راه ارتباطی زمینی آسیا به کشورهای اروپایی و منطقه است و به همین دلیل شاهد حجم گسترده‌ای از تردد کامیون‌ها و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در جاده‌های ارتباطی استان هستیم که با توجه به نظارت و کنترل‌های که بر فعالان در این بخش اعمال می‌شود کاهش میزان حوادث رانندگی تا به حد صفر رساندن آن دور از دسترس نبوده و مورد انتظار است. 
جاده‌ها از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی هستند که باید از ایمنی و ساماندهی مناسبی برخوردار باشند.
از سوی دیگر افزایش علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌های مواصلاتی استان و همچنین ایجاد علائم بیشتر در نقاط پر حادثه خیز جاده‌های استان تا حد زیادی می‌تواند از بروز حوادث جاده‌ای جلوگیری کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید