05:56|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آذر 1398 - 06:52
کد خبر: 13408
یادداشت:

ایمن‌سازی بدن در برابر آلاینده‌ها با تغذیه مناسب

زندگی‌های شهری و صنعتی باعث بروز پدیده‌های جدیدی می‌شود که وارونگی دما یکی از آن‌هاست، اکثر کلانشهرها در فصول سرد گرفتار این پدیده می‌شوند ولی شهروندان می‌توانند با تغذیه مناسب جان سالم به در برند.
ایمن‌سازی بدن در برابر آلاینده‌ها با تغذیه مناسب

سرویس اجتماعی باریش نیوز، پدیده وارونگی دما به این صورت است که با فاصله گرفتن از سطح زمین دمای هوای بر خلاف عادت سایر فصول گرم‌تر می‌شود. وارونگی دما باعث به دام افتادن موارد آلاینده ماننده دودهای اگزوزی در سطح شهرهای بزرگ و پرجمعیت می‌شود.

هوای آرام و بدون وزش باد و بارندگی باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، آلودگی‌ای که دوباره در حال تجربه آن هستیم. آلودگی هوا بخش اعظم جامعه را تهدید می‌کند ولی کودکان، کهنسالان، زنان حامله و افراد با مشکل ریوی از جمله افرادی هستند که آلودگی هوا بیشترین اثر منفی را روی آن‌ها دارد.

تعطیلی مدارس، توصیه به بیرون نیاوردن خودروی شخصی، استفاده از ماسک و توصیه به حضور در منزل از راهکارهای کنترل آلودگی هوا و کم کردن تهدید آن است، باید به این نکته هم توجه داشت که می‌توان از خوراکی‌هایی استفاده کرد که باعث تصفیه ریه و خنثی کردن آسیب‌های هوای آلوده می‌شود.

میوه و سبزیتات تازه

میوه و سبزیجات تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذایی توصیه شده توسط پزشکان است که در هنگام آلودگی هوا باید مورد استفاده قرار گیرند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند.

روی، ماده‌ای موثر در کاهش جذب آلودگی

استفاده از مواد غذایی شامل روی از دیگر توصیه‌های پزشکان است، روی در هوای آلوده موجب کاهش جذب فلزات سنگین شده و از این طریق میزان این ترکیبات زیانبار را در بدن به حداقل می‌رساند. از این رو، متخصصان تغذیه مصرف غذاهایی که این ماده مغذی را در حد بالایی دارند بسیار توصیه می‌کنند. این موادغذایی شامل انواع فراورده‌های دریایی، نخود سبز، عدس و جوانه گندم هستند.

سبزیجات با رنگ سبز تیره را خام میل کنید

منیزیم نیز مانند روی باعث کاهش جذاب موارد خطرناک مانند کادمیوم در بدن می‌شود. عموما سبزیجات با رنگ سبز تیره از این ماده مغذی غنی هستند و بهتر است به صورت خام و تازه میل شوند.

ماهی را بر سر سفره‌ها بیاورید

ماهی آزاد و سالمون که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند می‌تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی موثر واقع شود. مصرف منظم و متعادل ماهی برای کسانی که در شهرهای صنعتی زندگی می‌کنند بسیار توصیه شده است، ماهی به خوبی موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های ریوی می‌شود.

شیر و لبنیات

شیر و لبنیات حاوی فسفر، منیزم و کلسیم است که این دسته از مواد خوراکی هستند که مانع از جذب عناصر فلزی موجود در آلودگی هوا می‌گردند، همچنین لبنیات می‌‌تواند به دفع سموم حاصل از آلودگی هوا کمک کند.

روغن زیتون را وارد برنامه خوراکی خود بکنید

روغن زیتون منبع غنی امگا ۹ است و مصرف آن باعث افزایش فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی می‌شود. فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمی است که توسط سلول‌های دیواره داخلی شریان‌ها ترشح می‌شود و مهم‌ترین وظیفه آن شکسته شدن لخته خون ایجاد شده در رگ هاست. وجود لخته در رگ‌های خونی باعث اختلال در گردش خون می‌شود.

ویتامین E  هم موثر است!

طبق تحقیقات کالج کینگ لندن و دانشگاه ناتینگهام، آووکادو، اسفناج و مواد غذایی حاوی ویتامین E  می‌توانند در کمک به افراد در هوای آلوده بسیار موثر عمل کنند.

متخصصات افرادی که در خطر آلودگی هوا قرار دارند را مکررا به استفاده از موارد بالا سفارش کرده‌اند و همچنین  باید از تردد‌های غیرضروری در خارج از منزل جلوگیری به عمل آید.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید