08:21|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 28 آبان 1398 - 06:45
کد خبر: 13342
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش اظهار کرد:

منطقه قطور روی خط گسل/منازل روستایی مقاوم‌سازی شود

واحدهای مسکونی آذربایجان‌غربی از جمله مناطق پرخطر به دلیل اینکه این استان بر روی خط گسل قرار دارد باید در برابر حوادث مقاوم‌سازی شوند.
منطقه قطور روی خط گسل/منازل روستایی مقاوم‌سازی شود

امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در رابطه با زمین لرزه منطقه قطور آذربایجان‌غربی اظهار کرد: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر بامداد امروز منطقه قطور آذربایجان غربی را لرزاند.

وی ادامه داد: این زمین‌لرزه در ساعت ۳ و ۴۴ دقیقه بامداد سه‌شنبه در عرض جغرافیایی ۳۸.۵ و طول جغرافیایی ۴۴.۵۸و عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با توجه به خسارت‌های وارده به این منطقه خاطر نشان کرد: هیچگونه خسارت جانی در این زمین لرزه نداشتیم و تنها خسارت‌های جزئی به واحدهای مسکونی خشتی و گلی روستایی وارد شده است.

جعفری در ادامه با بیان اینکه قطور یک منطقه حادثه خیز است اعلام کرد: با توجه به اینکه این منطقه بر روی خط گسل واقع شده است شهروندان باید از طریق بنیاد مسکن وام‌هایی با عنوان طرح ویژه به‌سازی ماسکن روستایی دریافت و واحدهای خود را در مقابل حوادث محکم سازی کنند.

وی افزود: مبلغ این وام 40 میلیون تومان با سود تسهیلات 5 درصد، و مدت باز پرداخت آن 15 ساله است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره دستور استاندار برای نصب دستگاه شتاب نگار اذعان کرد: علاوه بر شهر خوی در قطور هم این دستگاه نصب شده که وظیفه آن مشخص کردن مقدار ریشتر، بزرگی و منطقه زلزله است و علاوه بر آن در 11 نقطه استان که بر روی خط گسل قرار دارند نیز این دستگاه نصب شده است.

جعفری افزود: سالانه به طور میانگین آذربایجان‌غربی و حریم 100 کیلومتری آن با مقدار 3 ریشتر و بیشتر 80 بار به لرزه در می‌آید.

وی گفت: در سال جاری این استان و حریم 100 کیلومتری آن 75 بار با مقدار 2ونیم تا 3 ریشتر و 31 بار ما بین 3 تا 4ونیم ریشتر نیز لرزیده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر تنها 35 درصد واحدهای مسکونی روستایی در سطح استان مقاوم سازی شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید