09:39|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آبان 1398 - 06:16
کد خبر: 13325
دکتر اکبری در گفت‌و‌گو با باریش:

سزارین خطر بیماری‌های ریوی را در نوزادان افزایش می‌دهد

خطر بيماري‌هاي ريوي در نوزادان سزارين شده بيشتر از زايمان طبيعي است.
سزارین خطر بیماری‌های ریوی را در نوزادان افزایش می‌دهد

لیدا اکبری، متخصص زنان و زایمان در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش نیوز با تعریف زایمان زودرس اظهار کرد: به شروع انقباضات رحمي قبل از ٣٧هفته زايمان زودرس گفته شده و با توجه به اینکه علت اصلي زايمان زودرس ناشناخته است ولي بعضي موارد باعث افزايش ريسك زايمان زودرس مي‌شوند.

وی افزود: حاملگي چند قلويي، ناهنجاري‌هاي مادرزادي رحم، سابقه زايمان زودرس در حاملگي قبلي و عفونت‌هاي ادراري و منتقله جنسي در طي حاملگي از دیگر عللی هستند که ممکن است منجر به زایمان زودرس شوند.

این متخصص زنان در ادامه با بیان اینکه بيماري‌هاي ديابت و فشارخون، بيماري كليوي و بيماري‌هاي ترومبوفيلي نیز می‌توانند خطر زایمان زودرس را افزایش دهند، اضافه کرد: سابقه سقط مكرر در سه‌ماهه اول بارداري و يك يا موارد بيشتر زايمان زودرس بعد بيست هفته، خونريزي بعد بيست هفته را می‌تواند خطر این امر را افزایش دهد.

دکتر اکبری در ادامه با اشاره به تاثیر اضافه و یا کمبود وزن قبل از بارداری در افزایش خطر وقوع زایمان زودرس گفت: فاصله بين بارداري كمتر از ٦ و ٩ ماه، همچنین مصرف سيگار و الكل و عدم حمايت روحي و استرس، كار سنگين و ايستادن طولاني مدت باعث افزايش خطر زايمان زودرس مي‌شوند.

مشاور پزشکی باریش‌نیوز، با بیان اینکه حجم خونريزي حين سزارين 2 برابر زايمان طبيعي است، افزايش ريسك عفونت، احتمال اسيب ارگان‌هاي مجاور از قبيل روده، مثانه و عروق، افزايش خطر ترومبو آمبولي افزايش خطر از جمله چسبندگي جفت ورحم در زايمان‌هاي بعدي را از جمله عوارض زایمان به روش سزارین عنوان کرد.

این متخصص زنان و زایمان در پایان با تاکید بر اینکه بيماري‌هاي ريوي در نوزادان سزارين شده بيشتر از زايمان طبيعي است، تصریح کرد: بي‌حسي و بدشكل شدن فرم شكم بعد سزارين از دیگر عوارضی است که مادران برای زایمان به روش غیرطبیعی با آن روبرو می‌شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید