20:04|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 22 آبان 1398 - 09:52
کد خبر: 13311
معاون وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

قطع اعتبارات عمرانی دریاچه ارومیه از دو سال گذشته

متاسفانه از سال ۹۶ تاکنون اعتبارات عمرانی دریاچه ارومیه قطع شده است.
سال گذشته بدترین سال آبی کشور را سپری کردیم

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، علی اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در اولین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که در دانشگاه ارومیه، باتاکید بر اینکه کشور ظرفیت توسعه افقی را ندارد، اظهار کرد: تنها راهکار برای تثبیت و زنده ماندن دریاچه ارومیه افزایش بهره‌وری و توسعه عمودی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: تعداد چاه‌های موجود کشور ۸۰۰ هزار حلقه اعلام است که آذربایجان غربی و حوضه آبریز دریاچه ارومیه متاسفانه بیشترین تعداد چاه‌های غیر مجاز کشور را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: افزایش توان تولیدی و میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی درگرو توجه به منابع خاک است چرا که هرکاری دربخش کشاورزی  بدون توجه به خاک امکان پذیر نخواهد بود.

اکبری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بحث خاک در حوزه کشاورزی مغفول مانده به طوری‌که ۶۰درصد خاک‌های کشور مواد آلی کمتر از یک درصد دارند و اگر به منابع خاک توجه نشود در آینده با مشکل مواجهه خواهیم شد.

وی با تاکید به اینکه آمار بارش‌ها کشور در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته کشور با متوسط بارش۱۶۸ میلی متر و کاهش ۳۰ درصدی بارشها بدترین سال آبی را سپری کرد.

معاون منابع آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل آب وهوای خشک و نیمه خشک کشور ۷۰ درصد بارش‌های کشور در اثر تبخیر از دسترس خارج می‌شود که این میزان تبخیر ۳برابر متوسط جهانی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید