02:16|چهارشنبه, فروردین 29 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آبان 1398 - 07:26
کد خبر: 13292
مدیر اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش:

ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی قلع و قمع شد

طی 6 ماهه نخست سال‌جاری ، 139 مورد ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی قلع و قمع شد.
 ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی قلع و قمع شد

مهدی سرخوش، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: در طی 6 ماهه نخست سال جاری ، 139 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان قلع و قمع شد.
سرخوش با اشاره به اهمیت حفاظت از اراضی کشاورزی افزود: در راستاى مواد ٣ و ١٠ قانون حفظ كاربرى اراضى زراعى و باغی تعداد ٣٤ مورد از مستحدثات غير مجاز برابر احكام قطعى صادره از مراجع قضايى قلع و قمع و 105 مورد از تغيير كاربريهاى غير مجاز در قالب تفكيك، ديواركشى و احداث بنا با دستور دادستانى قلع و قمع گرديده است.
وی ادامه داد: در طی 6 ماهه نخست سال جاری1083مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت 19 هکتار و 176 متر مربع شناسایی شده است که برای 482 مورد اخطار توقف عملیات اجرایی صادر شده است و این روند به صورت مستمر همچنان ادامه دارد.
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  بیان کرد: همچنین در راستای امر خطیر ترویج، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بهره برداری و حفاظت از اراضی کشاورزی، دوره آموزشی ترویجی برای بهره برداران، تشکلها و دهیاران به تعداد 1003 نفرروز و دوره آموزشی ویژه کارکنان به تعداد 639 نفر ساعت در سطح استان برگزار شده است.
وی تصریح کرد: در طرح کاداستر اراضی کشاورزی که نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد، مجموعه عملیات فنی ، مهندسی ، ممیزی ، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص نموده و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان می دهد، انجام می گیرد و این اطلاعات به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و سایر موارد مربوط به املاک اجرا می شود.
سرخوش اضافه کرد: در این راستا در 6 ماهه نخست سال جاری ، حد نگاری اراضی کشاورزی به منظور استخراج و تولید اطلاعات سوابق اجرایی و تولید لایه های اجرای قوانین و مقررات امور اراضی به مساحت 77 هکتار و 700 متر مربع و تهیه نقشه و گویا سازی همراه با اطلاعات توصیفی  نیز در سطح 3 هزار و 560 متر مربع انجام شده است. 
وی در خصوص واگذاری اراضی به طرحهای کشاورزی و غیر کشاورزی نیز اظهار کرد: 13هکتار زمین برای اجرای 10 مورد طرح غیر کشاورزی و 4817 متر مربع زمین نیز برای اجرای 9 مورد طرح کشاورزی و وابسته به بخش کشاورزی به متقاضیان واگذار شده است.
مدیر امور اراضی  جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در این بازه زمانی تداخلات 6 هزار و 144هکتار از اراضی کشاورزی به منظور حل مشکل مالکیتی کشاورزان ، در کمیسیون رفع تداخل استانی برطرف شده است.
این مسئول یاد آور شد: بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی،در قالب تفکیک  ، احداث بنا و دیوارکشی در مزارع و باغ ها بدون اخذ مجوز جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای ساخته شده، طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.
سرخوش تاکید کرد: بدون شک مشارکت و نظارت عمومی مردم شریف استان، بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از اراضی کشاورزی است که همچون سرمایه گرانبهایی در دست ما است.
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن131) و یا مراجعه به فرماندهی یگان حفاظت از اراضی کشاورزی واقع در مدیریت امور اراضی استان  یا مدیریت های امور اراضی در جهاد کشاورزی شهرستانها اطلاع دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید