16:14|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 19 آبان 1398 - 08:35
کد خبر: 13283

افزایش حقوقی که چاره‌ساز نیست

کارگران قشر زحمت‌کش جامعه هستند که این روزها با سخت شدن شرایط اقتصادی زندگی برایشان سخت شده و حقوق آن‌ها تنها بر روی کاغذ افزایش میابد.
افزایش حقوقی که چاره‌ساز نیست

سرویس اقتصادی باریش نیوز، این روزها تورم و گرانی روزگار را برای بسیاری از خانواده‌هایی که توان مالی کافی ندارند، تلخ کرده است. گرچه همه ساله تصمیماتی برای افزایش حقوق گرفته می‌شود، ولی این افزایش زمانی می‌تواند اثربخش باشد که فرد شاغل باشد و مشمول افزایش حقوق شود که در غیر این صورت دردی را درمان نمی‌کند.

ظاهرا تصمیم‌های زیادی برای افزایش حقوق کارگران در نظر گرفته شده است و چندین بار خبر از این افزایش‌ها دادند اما نکته قابل توجه این است که این حقوق‌ها فقط در مجلس افزایش می‌یابند و از درهای مجلس که خارج می‌شویم همه چیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.

هنگامی‌که شرایط اقتصادی مدام در حال تغییر است، یکی از چیز‌هایی که در ارتباط با این متغیر به سیاست‌گذاران اقتصادی هشدار می‌دهد، قدرت خرید مردم است.

براین اساس با شروع نوسانات ارزی و تحت‌تاثیر قرار گرفتن بازارهای متعدد، قدرت خرید مردم با افت قابل‌ملاحظه‌ای همراه و ازاین‌رو سال 1398 سال دشوار اقتصادی شد.

تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در جامعه اطلاق می‌شود، از آنجا که تورم در درازمدت قدرت خرید عمومی را کاهش می دهد، می‌تواند آسیب‌های جدی به هزینه دخل و خرج خانواده وارد کند.

 تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است

تعادل در همه چیز اصل مهمی است که باید به آن توجه کنیم اما در حال حاضر هیچ چیز متعادل نیست از قیمت‌ها گرفته تا درامدها.

 بخشنامه دستمزد سال ۹۸ قبل از شروع سال جدید و ۲۸ اسفند ماه سال گذشته از سوی وزیر کار جهت اجرا به تمام بنگاهها و واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ شد تا افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد از فروردین ماه امسال در پایه حقوق کارگران اعمال شود.

با در نظر گرفتن کمک هزینه مسکن، بن خواربار، سنوات و دیگر مزایای جانبی مزد، حداقل دستمزد سال ۱۳۹۸ یک کارگر مجرد به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حداقل دستمزد یک کارگر متأهل با محاسبه حق اولاد یک فرزند به حدود دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

اما همزمان با این افزایش‌ها قیمت کالاهای مصرفی نیز چند برابر بیشتر شد پس آن افزایش حقوق نتوانست مرهمی برای زخم‌های کارگران باشد.

در حال حاضر به جز همه این‌ها مردم نیز به فکر یکدیگر نیستند و با گران‌فروشی یا کم‌فروشی روزگار را برای افراد کم توان تلخ‌تر می‌کنند.

در این شرایط اقتصادی شاید بهتر آن است با همدلی و همکاری سعی کنیم روزهای سخت را پشت سر گذاشته و به روزهای خوب برسیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید