22:26|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 16 آبان 1398 - 12:50
کد خبر: 13264
پیگیری‌های باریش ادامه دارد:

برداشت شور در ارومیه شفاف‌سازی شود

با توجه به اینکه برداشت نمک از حوزه دریاچه ارومیه کاملا تحت نظارت ارگان‌های مربوطه است اگر ایرادی در مراحل برداشت نمک وجود داشته باشد حتما اخطاریه صادر می‌شود اما در پی تمام این‌ها پیام‌های مردمی حاکی از چیزهای دیگری است که باید شفاف‌سازی شود زیرا مردم نگران حال دریاچه ‌هستند.
برداشت شور در ارومیه شفاف‌سازی شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، پیرو ورود دادستانی به قضیه برداشت نمک از دریاچه ارومیه و اعلام اینکه طبق انتشار مطالبی در فضای مجازی از جمله نامه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در خصوص برداشت نمک توسط شرکتی به نام کاوه سودا که اشاره شده ضمن نامتعارف بودن فرایند مجوز، عملیات برداشت نیز به لحاظ زیست محیطی منطقی به نظر نمی‌رسد و آسیب‌های زیست محیطی که متوجه اهالی منطقه بوده و خسارت‌های جدی وارده به راه‌های مواصلاتی به دلیل عبور و مرور مکرر ماشین‌های سنگین لازم است با بررسی لازم اول اعلام گردد قرارداد مزبور با شرکت خصوصی وسیله آن سازمان بوده یا خیر؟ چنانچه راسا با تهران بوده است اعلام و کپی قرارداد نیز ضم شده ارسال شود.

دوم استعلامی در خصوص موضوع و رعایت مسائل زیست محیطی با اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شده یا نه که استعلام مربوطه نیز ضم و ارسال شود.

سوم وسیله کارشناسان بررسی گردد نحوه و چگونگی برداشت مطابق قراداد و رعایت دیگر جوانی بوده است یا نه؟

تمام مراحل کار باید شفاف سازی شود زیرا مردم نگران حال دریاچه و مدام پیگیری این موضوع هستند تا مبادا برداشت غیر مجازی صورت و حال دریاچه باردیگر وخیم شود.

خبرنگار باریش نیوز در بررسی زوایای مطرح شده، موضوع را از معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی جویا شده است.

اجازه برداشت غیرمجاز نمک را به کسی نمی‌دهیم

حجت جباری قره‌باغ، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، دراین گفت‌و‌‍گو، در رابطه با برداشت نمک از دریاچه ارومیه اظهار کرد: برداشت نمک با موافقت سازمان محیط زیست و صنایع و معادن انجام می‌شود.

وی افزود: مجوزهای 20 هکتاری برای درخواست کنندگان برداشت نمک صادر و تحت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی  در رابطه وظایف هر سازمان خاطر نشان کرد: این اداره مجوز زیست محیطی صادر و میزان برداشت نمک را نیز سازمان صنایع و معادن کنترل می‌کند.

جباری قره‌باغ ادامه داد: به هیچ عنوان اجازه برداشت اضافه و غیر مجاز را به کسی نمی‌دهیم و برداشت‌های انجام یافته بر اساس مجوزهای صادره بود.

وی با اشاره به پیگیری‌های دادستان عنوان کرد: دادستان تحقیقات خود را مبنی بر اینکه آیا برداشت اضافه و غیر مجاز صورت گرفته آغاز کرده است.

جباری قره‌باغ افزود: دادستان از محیط زیست و مراجع مربوطه نظرخواهی‌هایی به عمل می‌آورد و در نهایت نظر خود را صادر می‌کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اگر ایرادی در مراحل برداشت نمک وجود داشته باشد حتما اخطاریه صادر می‌شود.

ماشین‌های غیر استاندارد طبیعت را آلوده می‌کنند

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت  با بیان اینکه نمی‌داند موضوع ریخته شدن نمک مربوط به کدام ارگان است اظهار کرد: نمی‌دانم موضوع مربوط به اداره راه است یا محیط زیست اما بهتر است فکری به حال طبیعت و زمین‌های کشاورزی کنند.

وی ادامه داد: بهتر است کارفرما و صاحب امتیاز این کار ازماشین‌های استاندارد با چادر وپوشش کامل استفاده کنند تا طبیعت و زمین‌های کشاورزی آلوده نشوند.

بیگانه‌ها امکانات‌ ما را با خود می‌برند  

در پی این برداشت‌ها عباسی، امام جمعه قوشچی واکنش تندی از خود نشان داد و اظهار کرد: چرا باید یک نفر ثروتمند از استانی دیگر بیاید، امکانات مارا ببرد و ماهم تماشا کنیم.

وی ادامه داد: مسئولین محیط زیست‌، شما به شهرداری ما مجوز استقرار دو عدد کانکس جهت خدمات رسانی به مسافران و مهمانان دریاچه اورمیه را نمی‌دهید ولی چطور می‌شود که در بستر دریاچه ارومیه عده‌ای با مجوز شما باسکول راه می‌زنند و جاده کشی می‌کنند.

امام جمعه قوشچی در ادامه گفت: چرا اجازه می‌دهید مردم چنین فکر کنند که هر کسی پول و ثروت دارد می‌تواند قانون را زیر پای خود قرار داده و تمام مسئولین را با پول بخرد.

با توجه به گفته مسئولین مطلع ایرادی در برداشت نمک از دریاچه ارومیه وجود ندارد اما مردم همچنان نگران و پیگیر موضوع هستند و تا این موضوع شفاف‌سازی نشود به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهند ما هم منتظر رأی نهایی دادستانی در جهت شفاف‌سازی این موضوع هستیم چراکه دریاچه ارومیه با تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد یک نعمت و ثروت بومی برای مردم آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید