18:57|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 16 آبان 1398 - 10:51
کد خبر: 13261

منطقه اقتصادی سلماس؛ ویترین وعده‌های بی‌سرانجام

منطقه‌ ویژه اقتصادی که راه‌اندازی و آغاز به کار آن می‌توانست اقتصاد، تجارت و اشتغال شهرستان سلماس را متحول کند دیگر به ویترین وعده‌های بی‌سرانجام تبدیل شده است.
منطقه اقتصادی سلماس؛ ویترین وعده‌های بی‌سرانجام

سرویس اقتصادی باریش نیوز، منطقه ويژه اقتصادي سلماس در ارديبهشت سال 1382 به تصويب هيات وزيران رسید تا کور سوی امید به آینده بهتر را در دل مردم این منطقه روشن‌تر کند.

 این طرح در دي ماه 1389 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، اما به لطف پیگیری‌هایی که انجام نشد آنقدر این بین این سازمان و آن ارگان دست به دست شد تا سرانجام در دولت يازدهم و با دستور استاندار وقت آذربايجان غربي عمليات اجرايي آن به شهرداري سلماس محول شد.

با این حال تغییر متولی هم دردی را درمان نکرد و تنها پاک‌کردن صورت مسئله بود، چراکه مشکل اصلی در تحقق این طرح حمایت تمام قد از سرمایه‌گذار است تا بتوان با جذب آن زمینه اشتغال و توسعه تجاری این منطقه را فراهم کرد.  

شهرستان سلماس بیش از یک دهه است که چشم انتظار طرح‌هایی است که اقتصاد و اشتغالش را با تحول ایجاد کند ولی انگار وعده‌های امروز و فردا برای این شهرستان تمامی ندارد تا فرصت‌ها یکی پس از دیگری به هدر برود.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس در کنار دیگر طرح‌های اقتصادی این شهرستان در چند سال گذشته هربار به دلایل مختلف از جمله مشکلات اداری و قانونی به تعویق افتاده به‌طوری که به گفته مسئولان در 9 سال گذشته کار خاصی در این منطقه انجام نشده است.

شهرستان سلماس با جمعیتی بالغ بر 197 هزار نفر ما بین ارومیه و خوی قرار دارد که برطرف کردن مشکلات جذب سرمایه‌گذار می‌توانست در طی چند سال زمینه تغییرات مهمی را در این شهرستان فراهم کند اما تمام برنامه‌ها فقط به تغییر متولی انجامید که البته آنهم چاره کار نشد.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس می‌توانست این شهرستان را با توجه به دسترسی به مرز مشترک با کشورهای همسایه به عنوان یکی از کریدورهای اصلی تجارت با بازارهای جهانی تبدیل کند حال آنکه وجود صنایع تولیدی با برندهای نمونه در این شهرستان هم گواهی بر این ادعا و گویای ظرفیت و پتانسیل‌های که در سلماس مورد کم‌لطفی و بی‌مهری قرار گرفتند.

 با توجه به اینکه چندماهی بیشتر به آغاز دور جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی نمانده است باید منتظر ماند و دید نمایندگان و مسئولانی که امروز حاضر به پاسخگویی درباره مطالبات به حق حوزه انتخابی و محل خدمتشان نیستند بازهم فرصت‌های اقتصادی این شهرستان را علم وعده‌های انتخاباتی خود می‌کنند!

گرچه مسئولین استانی آذربایجان‌غربی مدعی هستند که آهنگ توسعه استان شتاب می گیرد و جبران عقب‌ماندگی‌های خواهد شد که در طی چند دهه بر چهره محروم آذربایجان غربی نشسته است، ولی این سوال پیش می‌آید در حالی که بیشتر طرح‌های اقتصادی چند سال گذشته استان هنوز به مرحله قابل توجهی از اجرا نرسیده‌اند، چگونه باید به این شتاب بخشی امیدوار بود!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید