13:13|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آبان 1398 - 12:58
کد خبر: 13256
یادداشت:

پریشانی نتیجه استفاده بیش از حد کودکان از رسانه‌های ارتباطی

کودکان در زمان بازی با تلفن همراه به جای ارتباط با اطرافیان یکجا نشسته و با آن بازی می‌کنند پس در نتیجه کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود.
پریشانی نتیجه استفاده بیش از حد کودکان از رسانه‌های ارتباطی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، تلفن همراه که این روزها آن را می‌توان در دست هرفردی یافت علاوه بر تمام مزایای خود می‌تواند خطر جدی برای کودکان و حتی در صورت استفاده نادرست برای بزرگسالان داشته باشد.

گاهی کودکانی را مشاهده می‌کنیم که درگوشه‌ای نشسته و به آرامی با تبلت خود بازی می‌کنند و حتی والیدن آن فرزند از آرام بودن کودکشان ابراز شادی می‌کنند اما نباید فراموش کرد اگر کنترل کودک خود را از دست دهند می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به بار بیاورد.

کار به جایی رسیده که حتی کودکان زیر دوسال هم با تلفن مادر یا پدرشان مشغول می‌شوند و اینکه کودک زیر دو سال نمی‌تواند از تکنولوژی استفاده کند صحیح است اما نباید فراموش کرد که به هر حال وسایل الکترونیکی تأثیر روانی خود را به جای می‌گذارند.
تلفن همراه با تمام اثرات منفی که دارد، با توجه به عادتی که کودکان به تلفن همراه می‌کنند در دست گرفتن آن باعث آرامش و راحتی خیالشان می‌شود.

کافیست به یک کودک خردسال که مدام با شیطنت‌هایش آرامش را از شما سلب کرده و مانع تمرکز شما شده است، یک گوشی همراه و یا تبلت بدهید تا ببینید چطور یک گوشه می‌نشیند بدون آنکه چیزی را خراب کند و اعصاب کسی را بهم بریزد و سرگرم بازی می‌شود.
اما واقعیت این است که آیا این نکته مثبت به آسیب‌هایی که تلفن همراه به فرزند ما می‌رساند، می‌ارزد؟

تلفن همراه می‌تواند آسیب‌های فراوانی از جمله ضعف بینایی برای کودکان به بار بیاورد که اگر ادامه یابد می‌تواند بسیار خطر آفرین باشدد.

یکجا نشینی و غافل شدن از بازی‌های کودکانه موجب بروز مشکلات عصبی در آن‌ها می‌شود.

 کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود.
انجمن متخصصین اطفال آمریکا نیز می‌گوید که کودکان پیش از دو سالگی نباید به هیچ نمایشگری نگاه کنند اما تقریبا 90 درصد کودکان تا قبل از دو سالگی به طور منظم تلویزیون نگاه می‌کنند؛ زمان مشاهده تلویزیون نیز به تدریج بیشتر می‌شود.
زمانی که افراد به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود در تاریکی نگاه می‌کنند، طول موج کوتاه نور آبی منجر به تأخیر در ترشح ملاتونین می‌شود و پیرو آن، فرآیند خواب را سخت‌تر می‌کند پس کودکانی که در تاریکی با گوشی بازی می‌کنند دیرتر به خواب می‌روند.

استفاده بیش از اندازه و غیر ضروری از تلفن همراه برای کاربر استرس و پریشانی ذهنی پدید می‌آورد.
این اختلالات به حدی است که نوعی بیماری روانی و عصبی براساس آن تعریف شده است و فرد مبتلا در طول روز چندین بار احساس می کند گوشی تلفن همراهش زنگ می‌خورد.
از سوی دیگر برخی اختلالات روانی به دلیل تماشای صحنه‌های نامناسب در برخی بازی‌ها، فیلم‌های بلوتوثی، فیلم‌های فضای مجازی و مطالب خاص از دیگر مواردی است که نباید از آن غافل شد.
کودکان تمام روزهایی که می‌توانند بهترین گزینه‌های برقراری ارتباط کودکان با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مفید باشند، با بازی با وسایل الکترونیکی به هدر می‌روند.

به علاوه این‌ها کودکان دچار مشکلات فراوانی می‌شوند که اگر بازی آن‌ها کنترل نشود می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به بار بیاورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید